حمایت از کنسرسیوم‌های صادراتی در صنایع کوچک

حمایت از کنسرسیوم‌های صادراتی در صنایع کوچک

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: از کنسرسیوم‌های صادراتی که با هدف ارتقای توان صنایع کوچک برای حضور در بازارهای جهانی تشکیل می‌شود، حمایت می‌کنیم.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، غلامرضا سلیمانی در جلسه کنسرسیوم‌های استان فارس گفت: تاکنون ۶۸ کنسرسیوم در خوشه‌های صنعتی توسعه و شش برند مشترک در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه صنایع غذایی، پلاستیک و سنگ از صنایع دارای بیشترین کنسرسیوم هستند، اظهار کرد: مدیریت صادرات در واحدهای صنایع کوچک ضعیف است لذا تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی که در آن واحدهای هم سطح در یک رشته صنعت با هم‌افزایی و ایجاد برند مشترک در قالب یک برند در بازار حضور می‌یابند از اهداف اصلی تشکیل کنسرسیوم‌ها محسوب می‌شود.

سلیمانی گفت: در زمینه حمایت از کنسرسیوم‌ها، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌صورت متمرکز راه اندازی مراکز فروش با مشارکت کنسرسیوم‌ها در کشورهای روسیه، عراق و افغانستان را در برنامه کاری خود قرار داده و طی سه ماه آینده این مراکز راه‌اندازی می‌شود.

او با بیان اینکه کنسرسیوم‌ها می‌توانند از ضمانت نامه‌های صادره توسط صندوق ضمانت صنایع کوچک نیز استفاده کنند، گفت: علاوه بر آن بانک توسعه صادرات تسهیلاتی با نرخ سود ۱۴ درصد به این کنسرسیوم‌ها اعطا می‌کند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز گفت: با حمایت‌های انجام شده کنسرسیوم‌های صادراتی در خوشه‌های گلاب و عرقیات گیاهی میمند، سنگ شمال فارس، فرش و رب گوجه و ترشیجات در این استان تشکیل شده است.

شاهپور قنبری با یادآوری اینکه برخی از کنسرسیوم‌ها به مرحله ثبت نهایی نیز رسیده‌اند، گفت: ایجاد مرکز تجاری کنسرسیوم صادراتی خوشه رب گوجه و ترشیجات فارس در کشور روسیه از برنامه‌هایی است که تا سه ماه آینده اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه بخشی از هزینه‌های این مرکز به‌عنوان محلی برای عرضه دائمی محصولات کنسرسیوم، از محل اعتبارات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تامین می‌شود، گفت: سه کنسرسیوم صادراتی نیز در خوشه فرش دست‌بافت فارس ایجاد شده است.

قنبری ادامه داد: این کنسرسیوم‌ها در سه بخش صادرکنندگان پیشرفته، صادرکنندگان درحال توسعه و متوسط و نیز کنسرسیوم فرش فیروزآباد، به‌عنوان مهمترین قطب تولید فرش فارس، ایجاد شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.