منطقه یک آزادراه تهران-شمال در چند ماه آینده افتتاح می‌شود

منطقه یک آزادراه تهران-شمال در چند ماه آینده افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: منطقه یک آزادراه تهران - شمال که از اتوبان همت به شهرستانک وصل می‌شود به طور قطع در چند ماه آینده افتتاح می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی افزود: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و 100نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و ‌همه جبهه‌های آن فعال است. بیشتر تجهیزات نصب شده و کارهای باقی مانده تاسیساتی در حال انجام است و اکثر تدارکات آن پیش‌بینی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان شهریور عملیات باقی‌مانده به پایان رسیده و برای عملیات پشتیبان آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه آزادراه تهران-شمال مورد مطالبه مردم است، جاده‌ای است که به هر حال طول کشیده، ‌ اما کار بسیار بزرگی است و عملیات مهندسی خوبی روی آن انجام شده است.

اسلامی اعلام کرد: یک‌سری عملیات‌های پشتیبان جاده مانند سیستم اورژانس، راهدارخانه، اتاق کنترل تونل‌ها همه در دست اقدام است. وجود اتاق کنترل برای تونل‌های به این دلیل است که تونل‌های این آزادراه تونل‌های طویلی هستند و جزو نخستین تونل‌های بزرگ کشور قلمداد می‌شوند. برخی از این تونل‌ها حدود ۵ کیلومتر طول دارند که سیستم‌های این تونل‌ها باید تست شود و همجنبن تست تاسیساتی آن انجام شود.

وی افزود: امروز با تغییر جدید بنیاد مستضغفان و حضور آقای فتاح در این جایگاه، باید با ایشان هم جلساتی داشته باشیم، چراکه این پروژه همکاری مشترکی بین دولت و بنیاد مستضعفان است تا بتوان برای روز افتتاح و تاریخ‌ آن تصمیم‌گیری و آن را اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه جبهه‌های این پروژه در حال حاضر فعال است، اظهارداشت: در قسمت‌هایی از این آزادراه مشغول نصب گاردریل و چراغ هایی روشنایی و ‌در جای دیگر مشغول رنگ کردن تونل هستند و عملیات اجرایی آن در حال پیشرفت است. زمانی که این آزادراه تکمیل شد مردم یک آزادراه پیشرفته با فناوری های روز را مشاهده خواهند کرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: آزادراه تهران - شمال یکی از افتخارات مهندسی کشور است. ۸ شرکت از بهترین شهرکت‌های عمرانی راهسازی کشور در آنجا کار می‌کنند. پل‌ها و تونل‌های بزرگ در این آزادراه کار شده است و نخستین اتوبان بتونی کشور است. سیستم هوشمند هوشیار اطلاع‌رسانی دارد و مردم این تجهیزات را می‌بینند و از رانندگی در این آزادراه لذت می‌برند.

وی درباره بازدید خود از جاده هشتگرد-طالقان گفت: امروز در بازدیدی که از جاده هشتگرد به طالقان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که جاده‌ای نیست که بتوان آن را افتتاح کرد. این جاده به لجاظ ترانشه‌هایی که در کنار جاده زده شده است و جنس خاک ناپایداری که دارد و از مخلوط خاک وسنگ است، متاثر از شرایط آب و هوایی و بارش‌های شدید و برف ریزش خواهد داشت، کما اینکه در این سیل اخیر هم با این رانش‌ها مواجه بودند و چند قطعه از این جاده متاثر از این رانش با توجه به اینکه آسفالت شده و نوساز بود، قطع شده بود.

اسلامی ادامه داد: در بازدید فنی با همه دست‌اندرکاران این پروژه به این جمع‌بندی رسیدیم تا زمانی که این محور تحکیم نشده و اصلاحات لازم صورت نگرفته است، افتتاح نشود. دلیل اینکه در آن ملاحظات مناسب صورت نگرفته است این است که از ابتدای این پروژه در سال ۷۹ این جاده به‌صورت یک راه دسترسی روستایی بوده و جاده اصلی قلمداد نمی‌شده است.

وی یادآور شد: به‌طور تدریجی توقعات از این جاده بالا رفته است و به‌رغم اینکه بسیاری از مسیر آسفالت شده، این تغییرات با مطالعات دقیق نبوده است و نیازمند اصلاحاتی است. به این جمع‌بندی رسیدیم اصلاحات و تغییرات انجام شود و تا زمانی که ایمن نشده است جاده را به ترافیک باز نشود.

وی با بیان اینکه جاده هشتگرد-طالقان یک تونل ۹۰۰ متری هم دارد، گفت: احداث این تونل تازه شروع شده است و بهره‌برداری از آن زمان می‌برد، البته کنارگذری برای آن طراحی و کار روی آن را شروع شده است که این کنارگذر هم مشمول همین قاعده اصلاح سیستم ترانشه‌ها است. مردم اکنون از همان جاده اصلی طالقان که از پل کردان می‌گذرد، استفاده ‌کنند تا بتوان بعد از اطمینان از ایمن‌سازی‌ها این جاده را به ترافیک باز کرد.

عضو کابینه دوازدهم در خصوص محور شمشک به دیزین هم بیان کرد: این پروژه که از آن بازدید شد یکی از کارهای دیرینه وزارت راه و شهرسازی است، محور شمشک به دیزین که جاده دسترسی تفریحی برای مردم است، ورزشکارانی که از این پیست استفاده می‌کنند و اهالی روستاها و ... است. چند سال است این جاده مسدود شده و عملیاتی باید در آن صورت می‌گرفت و مشکلاتی هم با محیط زیست وجود داشت، در این بازدید همه ابعاد این پروژه را بررسی شد و در آینده درباره این پروژه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اسلامی همچنین با اشاره به بازدید دیگری که از مترو هشتگرد داشت، اظهار کرد: ابعاد پیشرفت مترو هشتگرد خوب است. مجریان این پروژه در حال کابل کشی و فنس‌کشی هستند و امیدواریم تا پایان شهریور قطار این مترو هم حرکت کند. قطارها هم برای این پروژه خریداری شده و آماده است و الان در خط ۵ مترو تهران به‌صورت امانتی کار می‌کند. اگر عملیات اجرایی مترو هشتگرد به‌پایان برسد قطار آن هم موجود است و مردم می‌توانند از آن استفاده می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادراه همت-کرج هم گفت: این پروژه در حال انجام است، برای ادامه کار ‌چند دکل برق فشار قوی که برق تهران را تامین می‌کند باید جابه‌جا شود که کارهای اولیه آن انجام شده و پایه‌ریزی آن‌ها شده و دکل‌ها در حال نصب است. جابه‌جایی این خط مستلزم این است که برق آن منطقه را قطع شود و این قطعی برق شامل مناطقی از تهران هم می‌شود.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی با وزارت نیرو هستیم که اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم و این کابل جابه‌جا شود، زمان آن را مشخص کنیم. این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی که پیمان‌کار متعهد شده و در حال اجرای آن است، ‌ تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد و زیر بار ترافیک خواهد رفت، اما بهره‌برداری مستلزم جابه‌جایی کابل‌ها است.

اسلامی یادآور شدد: با توجه به ملاحظاتی که در تابستان برای قطعی برق هست که با وزارت نیرو درباره آن در حال رایزنی هستیم و هماهنگی و تعامل خوبی هم وجود دارد، امیدواریم بتوانیم طوری تنظیم کنیم که در ساعتی که بتوان برق را قطع و کابل را جابه‌جا کرد. البته این موضوع برای چند هفته آینده است، ‌اما این اتفاق خواهد افتاد. در کل پیشرفت این پروژه خوب است و در بازدیدی که انجام شد پیمان‌کار در حال کار روی قسمتی بود که محل اتصال به جاده چالوس است و به‌صورت فعال عملیات اجرایی در حال انجام بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.