احتمال کاهش استانداردهای خودرویی به ۸۲ مورد وجود دارد

احتمال کاهش استانداردهای خودرویی به ۸۲ مورد وجود دارد

معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: براساس شرایط امروز، امکان برآورده شدن سه استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی وجود ندارد و در شورای عالی استاندارد در این ارتباط تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،«وحید مرندی مقدم» امروز (یکشنبه)‌ در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد ایران افزود: ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان مزبور افزود: براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودروها از یکم دی ماه سال ۹۶ استانداردهای ۵۲ گانه خودرویی پیاده شد، از یکم دی ماه پارسال استانداردهای ۶۳ گانه و از امروز استانداردهای ۸۵ گانه خودروها اجباری شد.

مرندی مقدم خاطرنشان کرد: اکنون به‌جز سه استاندارد برای خودروهای سواری و سه استاندارد برای خودروهای تجاری، در سایر استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازان داخلی موفق به انطباق شده اند،اما خودروهایی که امکان پاس کردن سایر ۸۲ مورد استاندارد را نداشتند، از خط تولید خارج می شوند.

وی گفت: چهار مدل خودروی پرتیراژ داخلی شامل پژو ۴۰۵ بنزینی از یکم تیرماه سال آینده و پراید ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ از یکم مرداد ماه سال آینده از خط تولید خارج می شوند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد:‌ ایران خودرو اجازه یافته تولید پژو ۴۰۵ دوگانه سوز برای استفاده درناوگان تاکسیرانی و سایپایی ها نیز اجازه یافتند تولید وانت پراید را برای مدت محدودی ادامه دهند، اما پس از آن هیچیک از این خودروها شماره گذاری نخواهند شد؛ همچنین شماره‌گذاری پژو ۴۰۵ با موعد تحویل در آذر ۹۹ انجام نخواهد شد.

وی یادآور شد: سه شاخص یاد شده شامل شاخص نشاندهنده تعویض دنده، شاخص نشانگر میزان باد لاستیک ها و شاخص نشاندهنده چراغ روشن روز (Day Light) در خودروهای سواری و همچنین شاخص ترمز هوشمند (با قابلیت کاهش سرعت یا توقف حرکت خودرو)، شاخص انحراف از مسیر و

شاخص نشانگر میزان باد تایر در خودروهای تجاری و سنگین هستند که در شرایط کنونی امکان برآورده شدن آنها نیست و در شورای عالی استاندارد دراین ارتباط تصمیم گیری خواهد شد.

خودروهای دوگانه سوز

مرندی مقدم اضافه کرد: برای تولیدات کارخانه ای خودروهای دوگانه سوز، استاندارد ملی وجود دارد، اما چنین استانداردی برای خودروهای دوگانه سوز کارگاهی موجود نیست.

وی بیان داشت: خودروهای دوگانه سوز کارگاهی، بر اساس رویه های استاندارد وزارت نفت عمل می شود و توافق شد که برای آنها استاندارد ملی یا مقررات فنی تدوین شود.

این مقام مسوول سازمان ملی استاندارد یادآور شد: منابع آلاینده زیادی در کشور وجود دارد و سازمان حفاظت محیط زیست باید سهم آلایندگی هر یک از آنها را مشخص کند تا اولویت رسیدگی با منابع با آلایندگی بیشتر باشد.

وی گفت: ‌اکثر خودروهایی که در کشور تردد می کنند فرسوده اند، همچنین موتورسیکلت ها یکی دیگر از منابع آلایندگی هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.