مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ایتالیایی ها با ارائه نخستین طرح معماری و زیباسازی آزادراه تهران - شمال، کار خود را در قطعه یک این آزادراه آغاز کردند.
ایتالیایی ها معماری قطعه یک آزادراه تهران - شمال را آغاز کردند
ایتالیایی ها معماری قطعه یک آزادراه تهران - شمال را آغاز کردند
به گزارش دیوان اقتصاد، علی نورزاد در گفت و گو با ایرنا افزود: در فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری تمام مناطق آزاد راه تهران - شمال انتخاب شد تا معماری پل ها، تونل ها و حاشیه این آزادراه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی بر عهده بگیرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه آزادراه تهران - شمال یکی از زیباترین جاده های کشور است، گفت: طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد تا هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت ببرند.
وی با اشاره به قرارداد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با شرکت ایتالیایی یادآور شد: امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی به مراحل نهایی رسیده و آنها نخستین طرح خود را برای قطعه یک این آزادراه ارائه دادند و کار خود را نیز در این منطقه آغاز کرده اند.
نورزاد افزود: برای بهتر شدن معماری این آزادراه، نظرات خود را با این شرکت ایتالیایی مطرح کرده ایم تا ضمن بومی سازی، معماری آن با فرهنگ و معماری ایرانی - اسلامی همخوانی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: منابع مالی قرارداد با ایتالیایی ها از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین می شود و از منابع خارجی و فایناس در این قرارداد استفاده نخواهد شد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: توجه به معماری و زیبایی هایی راه ها به معنای رعایت ویژگی های خاص معماری، فرهنگی و مسایل زیست محیطی هر منطقه است.
وی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده تمام اقدام ها در این مسیر با توجه به سه شاخص مهم ایمنی، پایداری، همگونی و تناسب با محیط طراحی شده است و نمونه آن در طراحی ایستگاه عوارضی قطعه یک قابل مشاهده خواهد بود.
قطعه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد؛ با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 500 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر به طول تقریبی 46 کیلومتر است، مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می شود.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت است تا با تلاش شرکت آزاد راه تهران - شمال تابستان سال 94 زیر بار ترافیک رفت.
پروژه آزادراه تهران - چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع، و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در دست اجراست تا مردم با سهولت بیشتری به استان های شمالی کشور دسترسی داشته باشند.
هدف دیگر از ساخت این آزاد راه تکمیل آزادراه سراسری شمال - جنوب است تا در کوتاهترین مسیر، ارتباط دریای خزر با خلیج فارس برقرار و با افزایش تردد گردشگران داخلی و خارجی، ترانزیت نیز در این منطقه تسهیل شود.
قرار است قطعه اول آزادراه تهران - شمال بهار سال 96 زیر بار ترافیک برود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد