تدبیر زود هنگام دولت؛امید را به جامعه بر می گرداند

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

تدبیر زود هنگام دولت؛امید را به جامعه بر می گرداند

شنبه, آوریل 4, 2020 - 22:48 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

حدود یک ماه و نیم از اعلام رسمی کرونا و بیش از دو ماه از وجود آمار غیر رسمی آن در کشور می گذرد و این در حالی است که در اولین روز پس از تعطیلات نوروزی ( ۱۶ فروردین ماه) علیرغم ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین ، خیابان ها و اتوبان های پایتخت با جمعیت نسبتا زیادی روبرو شده که منجر به هشدار جدی مسؤولین بهداشتی کشور مبنی بر ادامه شیوع این ویروس در پایتخت و شهرهای دیگر گردید.

به گزارش دیوان اقتصاد ، در این میان آنچه که جلب توجه می کند و نیز سوال برانگیز بوده ، دستورات کمتر سختگیرانه بر خلاف هشدارهای مکرر وزارت بهداشت است.
ناهماهنگی در گفته‌های مسوولین از ابتدای شناسایی ویروس کووید- ۱۹ در کشور مشهود بود اما در شرایط حاد فعلی و اوج کرونا با اولویت پایتخت ، هنوز معلوم نیست چرا همانند سایر کشورهای جهان ،اقدامات سختگیرانه تری برای مهار و کنترل ویروس صورت نمی گیرد و چهره تقریبا شلوغ پایتخت در ۱۶ فروردین ماه ظاهرا مردم را بیش از پیش نگران کرده است.
مردمی که از ابتدای اسفند ماه ۹۸ با شناسایی ویروس،  قرنطینه خود خواسته را در پیش گرفتند اکنون پس از گذشت یک و ماه و نیم پرهیز از خروج از خانه با این سیاست سهل گیرانه دولت ، دچار یاس و نا امیدی در مهار و کنترل این ویروس به این زودی ها شدند و تصمیمات کند و غیر سخت گیرانه آنها را نا امید و بی اعتماد نموده است که چرا در شرایط بیماری این چنینی که همه کشور ها سعی در کنترل و مهار بیماری و بازگرداندن امید به جامعه دارند،  تصمیم به اقدامات سختگیرانه تری برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا گرفته نمی شود؟
افزایش تردد امروز پایتخت می تواند سوال اصلی رسانه ملی که در بخش های خبری خود از اقدامات به شدت سختگیرانه همه کشورها گزارشات مبسوطی را پخش می کند به عنوان نماینده مردم باشد که دولت ، تدابیر سلامت جان مردم ، پزشکان و پرستاران را چگونه اندیشیده و آیا همانند سایر کشورها زمان اعمال سختگیری های شدیدتر برای کسانی که طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند، نرسیده است؟ آیا تعطیلی دو هفته ای ادارات در کنار مشاغل بهتر نیست یا اینکه از امروز باید شاهد اوج گیری و روند صعودی بیماری باشیم؟
وظیفه همه دولت ها رفع دغدغه اقتصادی ، سلامتی و … مردم است اما این مقوله در سخت ترین و نگران کننده ترین روزهای ایران و تهران به دغدغه اصلی شهروندان تبدیل شده که اولویت مسوولین ما در این شرایط چیست.
با این حال بر مسوولین بهداشتی به دلیل اشراف بیشتر در حوزه سلامت مردم، واجب است تا با فشار حداکثری و هشدار های مکرر برای ایجاد شرایط سخت تر هر چند در کوتاه مدت برای کسانی که بیماری را جدی نگرفته و از عواقب آن مطلع نیستند  ، مانع اوج گیری بیماری و گسترش ترس و نگرانی بیشتر در جامعه شوند .
در پایان ورود و خروج و شیوه کنترل این ویروس در کشور، محکی بزرگ بر تدبیر یا بی تدبیری دولت تدبیر و امید خواهد بود و شاید در این برهه زمانی حساس ، قضاوت درباره این مقوله بسیار مهم اندکی زود باشد اما باید درنظر داشت کووید-۱۹ به اندازه مردم صبور نیست و بسیار سریع عمل می کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.