در ژاپن هلدینگ ها بانک دارند نه بالعکس

در ژاپن هلدینگ ها بانک دارند نه بالعکس

سه‌شنبه, اکتبر 4, 2016 - 13:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

از آنجایی که بانک ها منابع در اختیار خود دارند، اگر شرکت های تولیدی به بانک ها واگذار شود؛ بخص خصوصی نمی تواند با آن ها رقابت کند.

 به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی- الله وردی رجایی سلماسی، کارشناس ارشد مالی در پاسخ به این پرسش که آیا با پیاده سازی الگوی ژاپن جهت واگذاری صنایع به بانک ها و همزمان تقویت سیستم مدیریتی بانک ها موافقید یا خیر؛ به گفت: خیر، به این دلیل که وظیفه بانک صنعت داری و یا بنگاه داری نیست؛ بلکه واسطه گری است.

رجایی سلماسی ادامه داد: وظیفه بانک این است که از مردم پول دریافت کند و بعد آن را به مصرف تولید، خدمات، صنعت و بازرگانی برساند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بانک ها منابع در اختیار خود دارند، اگر شرکت های تولیدی به بانک ها واگذار شود؛ بخش خصوصی نمی تواند با آن ها رقابت کند. بانک ها باید منابعی که از مردم نزد خود دارند به شرکت های تولیدی و بخش خصوصی بدهند تا آن ها به کار تولید و بازرگانی اقدام کنند و خدمات ارائه دهند.

رجایی سلماسی گفت: در تعریف بانک آمده است که یک نهاد واسطه بین پس انداز کننده و نیازمندان به تسهیلات است. به این معنا که زمانی که پول مازاد خود را به عنوان پس انداز در نزد بانک سپرده گذاری می کنیم، بانک این پول را به مصرف تولید و سرمایه گذاری می رساند و از سود آن به نسبت سهم خود و سپرده گذار به اموری که لازم است پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه در کشور ژاپن، بانک ها یکی از شرکت های فرعی هلدینگ ها هستند و در کنار تولید و امور خدماتی و بازرگانی قرار دارند؛ اظهار داشت: در ژاپن هلدینگ هایی تشکیل شد که دارای بانک، شرکت، کشتیرانی و ... بودند و همین هلدینگ ها صنایع را اداره می کردند نه اینکه بانک ها این اقدام را انجام دهند.

رجایی سلماسی افزود: در حال حاضر هم این هلدینگ ها به کار خود ادامه می دهند و بانک ها به آن ها تسهیلات لازم را ارائه می کنند؛ اما این شرکت ها مال آن ها نیستند. فکر نمی کنم سیاست کلی ژاپن واگذای صنایع به بانک ها بوده؛ مگر اینکه یک مورد استثنا وجود داشته باشد.

این کارشناس ارشد مالی با تاکید بر اینکه بانک ها نیازهای شرکت های زیرمجموعه خود را رفع می کنند و در این شرایط امکان رقابت از دیگر شرکت ها گرفته می شود؛ به اخبار پولی مالی گفت: مقرر شده که بانک ها به جمع آوری منابع بپردازند و سپس آن را به بخش خصوصی به منظور توسعه خدمات، صنعت، بازرگانی و ... بدهند. اگر این شرکت ها به بانک ها واگذار شود، در نهایت بخش عظیمی از جامعه نمی تواند از تسهیلات این منابع استفاده کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.