برنامه جدید گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

برنامه جدید گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: با پذیرش پیشنهاد گمرک ایران توسط مراجع ذیصلاح و ابلاغ آن به گمرکات اجرایی، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر تسریع می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، «مهرداد جمال ارونقی» گفت: مطابق مصوبات ابلاغی به گمرک اجازه داده شده است نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای دارای اولویت یک و ۲ گروه کالایی موجود در اماکن گمرکی، مناطق آزاد و ویژه یا آنهایی که به اماکن مذکور وارد می‌شوند، دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تامین ارز بانکی قرار گرفته اند، اقدام کند.

وی افزود: گمرک در تعیین درصد فوق، شاخص‌هایی همچون مأخذ کالا، اهلیت و سوابق قبلی واردکننده، ماهیت و نوع کالا و گروه‌بندی کالایی را ملاک عمل قرار می‌دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: براساس مکاتبات انجام شده و پیشنهاداتی که ارائه و مورد پذیرش قرار گرفته است، متعاقب ابلاغ بخشنامه مربوطه،  از ابتدای تیرماه سال جاری، گمرکات اجرایی کشور نسبت به ترخیص ۹۰ درصد از کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیری که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تأمین ارز بانکی قرار گرفته اند، اقدام می‌کنند.  
معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: ترخیص ۹۰ درصد کالای اظهاری، تنها برای کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر است و دارا بودن «ثبت سفارش بانکی» و قرار گرفتن «در صف تامین ارز» دو شرط اصلی برای استفاده از این تسهیلات برشمرد.  

وی افزود: به نظر می رسد با اجرایی شدن این فاز، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر شتاب بیشتری به خود گرفته و مقدار کمی از کالا در بنادر و گمرکات کشور دپو شود.
«حمل یکسره»، «ترخیص شبانه روزی» و «ترخیص نسیه»، از تسهیلات دیگری است که معاون امور گمرکی گمرک ایران پیش از این در این خصوص، توضیحات لازم را ارائه کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.