حباب سکه از یک میلیون تومان فراتر رفت

حباب سکه از یک میلیون تومان فراتر رفت

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هم اکنون حباب سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است، گفت: علت ایجاد حباب در قیمت سکه، تقاضای زیادی است که طی روزهای اخیر از سوی مردم برای خرید سکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای ایجاد شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،«محمد کشتی‌آرای» روز جمعه درباره علت تداوم افزایش قیمت سکه و طلای آبشده در بازار، اظهار داشت: هرچند قیمت انس جهانی در سه روز اخیر کاهش قابل توجهی داشته است، اما نباید فراموش کنیم که قیمت ارز در بازار آزاد هم روندی مثبت داشته که توانسته است تاثیر افت قیمت جهانی طلا را خنثی سازد.
کشتی آرای با رد ادعای نقش آفرینی دلالان و سفته بازان در روزهای اخیر بازار توضیح داد: قیمت‌گذاری طلا، صرفا بر مبنای بهای جهانی طلا و قیمت دلار در بازار آزاد محاسبه می‌شود و بنابراین تنها عاملی که می تواند در این کالا ایجاد حباب کند، افزایش تقاضا است. از سوی دیگر سرعت تحولات و تغییر قیمت‌ها در روزهای اخیر به حدی زیاد است که عملا امکان نقش‌آفرینی برای دلالان وجود ندارد. بنابراین در شرایطی که مردم حتی سرمایه‌های بسیار خرد خود را هم می‌خواهند به طلا تبدیل کنند طبیعی است شاهد مقداری حباب نیز در بازار باشیم.
وی درباره عدم امکان سفته‌بازی در بازار طلا هم خاطرنشان کرد: امروز تمام معاملات مربوط به سکه و طلای خام، به صورت کاملا نقدی و فیزیکی انجام می‌شود. به این صورت که حتی کاسبان معتبر بازار هم اگر برای خرید سکه و طلای خام اقدام کنند، باید در ابتدا پول نقد تحویل دهند و بعد سکه را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند. در بازار طلا خبری از معاملات فردایی و شیوه های فروشی مانند سلف وجود ندارد، بنابراین امکانی برای سفته‌بازان هم فراهم نیست.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در حال حاضر در طلای خام شاهد هیچگونه حبابی نیستیم، اما در خصوص سکه تمام بهار آزادی که با قیمت ۱۳ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان در حال معامله است، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان این قیمت از حباب تشکیل شده است.
وی در پایان با اشاره به تاثیر غیرمستقیم شرایط بازار بورس بر افزایش تقاضای خرید سکه و طلا تاکید کرد: علاوه بر رکود در بازار بورس، در حال حاضر بازار طلافروشان هم وضعیت خوبی ندارد که عاملی برای افزایش تقاضای خرید سکه است.
کشتی آرای با بیان اینکه نباید تقاضا برای خرید این اقلام را معادل با رونق صنعت طلا تصور کرد، اضافه کرد: خرید و فروش سکه، طلای آب شده یا شمش، کمکی به بخش اقتصادی بازار طلا که کاملا در رکود به سر می‌برد نمی کند و عدم استقبال از خرید مصنوعات طلا، برای طلافروشان و کارگاه‌های تولیدی مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.