جزییات اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

جزییات اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی از جزییات دریافت تسهیلات احیای بافت فرسوده برای تمام مناطق و محلات هدف وزارتخانه متبوعش خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به  نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری دیگر وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادها، مسکن ملی را اجرایی خواهد کرد به طوری که تاکنون توانسته ایم متقاضیان و واجدان شرایط را شناسایی و ثبت نام کرده و به این پروژه متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تولید مسکن باید به یک جریان پایدار تبدیل شود و این امر در حال انجام است، تاکید کرد: دلیلی ندارد که با انتشار بخشی از آمار و اطلاعات به بازار مسکن التهاب وارد کنیم.

اسلامی ادامه داد: التهابات موجود در بازارهای موازی و اقتصاد کلان در تمامی بخش‌ها تاثیر گذاشته و مسکن هم به عنوان یک بخش مهم از این بازارها تاثیر گرفته است، بنابراین با انتشار اطلاعات و آمار مختص یک کلانشهر باعث ایجاد التهاب در بخش مسکن در کل کشور خواهیم شد و معتقدم با انتشار اینگونه اطلاعات نباید امید مردم را ناامید کنیم.

وی با اشاره به اینکه التهابات سایر بازارها روی قیمت مسکن تاثیر گذاشته است، افزود: افزایش قیمت در بازارهای ارز، طلا و زمین باعث شده که بخش مسکن تاثیر بگیرد در صورتی که رشد قیمت‌های کنونی ارتباط مستقیمی به حوزه مسکن ندارد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: باید تلاش کنیم که برای حفظ ارزش پول، سرمایه‌های مردم را به سمت بورس روانه کنیم و خوشبختانه تاکنون دولت هم در این بازار وقت گذاشته و در حال توسعه این بازار است.

وی بیان کرد: مردم از طریق این بازار به توسعه ظرفیت دارایی‌های خود دست خواهند یافت؛ بنابراین نباید با ایجاد التهاب در بخش مسکن که جزو جدانشدنی زندگی مردم است به افزایش قیمت در این بازار دامن بزنیم.

اسلامی اظهار کرد: دولت خانه‌دار شدن مردم را مدیریت می‌کند این در حالی است که نباید با ارائه آمار و اطلاعات بخشی که شامل اکثریت مناطق کشور نمی‌شود، بازار را به سمت نابسامانی هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن به تازگی شروع شده است، گفت: هم اکنون دریافت تسهیلات وام ودیعه با اتصال سامانه‌ای بانک‌ها به وزارت راه وشهرسازی به صورت تصاعدی در حال رشد است و به یک جریان پایدار تبدیل شده و مردم به سرعت مدارک و اطلاعات خود را تکمیل می‌کنند و بانک‌ها هم در حال واریز تسهیلات به حساب مردم هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین برنامه‌های حوزه مسکن در بافت فرسوده است؛ افزود: بیش از ۴۵۰ پروژه بافت فرسوده در حال اجرا داریم و در پی تامین مالی آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه هدف بهسازی محلات تامین و تکمیل سرانه‌های خدماتی آن است، گفت: مردم با مراجعه به دفاتر تسهیل گری اقدام به دریافت تسهیلات برای نوسازی واحدهای خود می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد دفاتر تسهیل گری در مناطق و محلات، مردم را تشویق به تشکیل پرونده و اخذ پروانه ساخت می‌کند، اظهار داشت: این پروژه‌ها به بانک‌ها معرفی می‌شوند و مردم می‌توانند با گرفتن تسهیلات از این فرصت برای نوسازی واحدهای خود استفاده کنند.

اسلامی با بیان اینکه مردم باید خود بیایند و تشکیل پرونده دهند و واحدهایشان را نوسازی کنند، افزود: امسال ۱۳ هزار نفر برای نوسازی واحدهای خود مراجعه کرده و پرونده تشکیل داده اند این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی هیچ محدودیتی برای نوسازی واحدهای مسکونی ندارد و مردم باید هرچه سریعتر برای تشکیل پرونده‌های خود به مناطق هدف مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه بازسازی بافت فرسوده در ملک شخصی مردم است و توسط خود آنها باید انجام شود، گفت: این واحدهای فرسوده دولتی نیستند که از طریق وزارت راه و شهرسازی در خصوص آنها تصمیم گیری شود.

اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی از تمامی اراضی خود که در بافت‌های فرسوده برای ساخت و ساز استفاده کرده است، گفت: در شهر اهواز پروژه بزرگ ۱۷۰۰ واحدی را آغاز کرده ایم و در شهرهایی از جمله زاهدان، چابهار و اراک نوسازی واحدها آغاز شده است. نحوه کار به این صورت بوده که وزارت راه وشهرسازی واحدهای را احداث کرده و متقاضیان و ساکنان بافت‌های فرسوده به آن واحدها انتقال داده شده و سپس بافت‌های فرسوده تخریب و مجدداً نوسازی شده است.

وی اضافه کرد: این اقدامات تبدیل به یک موتور محرکه شده است، در نتیجه این مردم هستند که باید با ایجاد فرهنگ سازی تشویق به نوسازی واحدهای خود شوند. وزیر راه وشهرسازی همچنین درباره پرداخت آورده اولیه متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن گفت: در برخی از شهرها مردم هنوز به صورت جامع و کامل آورده‌های خود را تکمیل نکرده و یا هنوز افتتاح حساب نکرده اند بنابراین باید مبالغ به حساب واریز شود تا سرعت ساخت و اجرای پروژه‌ها افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: علاوه بر موضوع کرونا که باعث کند شدن روند کار شد، متاسفانه برخی تحلیل‌های اشتباه در خصوص طرح اقدام ملی مسکن باعث شد که به امید مردم لطمه زده شود و مردم تصور کنند که این اقدام یک کار نابسامانی است و همانند برخی طرح‌های دیگر موجب ایجاد مشکلاتی شود  اما خوشبختانه در یک هفته گذشته واریز آورده مردم  در طرح مسکن ملی سرعت گرفته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.