۷۲ درصد از صادرکنندگان صد درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:

۷۲ درصد از صادرکنندگان صد درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند

زادبوم با ارائه آمار آخرین گزارش ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان براساس اطلاعات بانک مرکزی، از ایفای صد درصدی تعهدات ارزی بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ صادرکننده خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه آمار آخرین گزارش ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان براساس اطلاعات ارسالی بانک مرکزی گفت: ۷۲ درصد از صادرکنندگان با تعهد ارزی صد درصد تولیدی بوده در حالی که این میزان در مورد صادرکنندگان با رفع تعهد ارزی صفر درصد، فقط ۱۶ درصد است.
 
او با اشاره به اهمیت تقسیم‌بندی واحد‌های تولیدی و غیرتولیدی براساس میزان ایفای تعهدات و تصمیم‌گیری در این خصوص، اظهار کرد: بر اساس تحلیل پنج بخشی، صادرکنندگان با ایفای تعهدات ارزی صد در صد، ۷۱ تا ۹۹ درصد، ۳۱ تا ۷۰ درصد، یک تا ۳۰ درصد و صفر درصد تقسیم‌بندی شده‌اند و نتایج به دست آمده مبنای تصمیمات کارشناسی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول افزود: آخرین تحلیل‌های انجام شده نشان می‌دهد که از مجموع ۲۱ هزار و ۲۵۴ صادرکننده، ۶ هزار و ۸۹۴ واحد تولیدی و ۱۴ هزار و ۳۶۰ واحد غیرتولیدی، مجموعا ۳۵ میلیارد یورو معادل ۶۸ درصد تعهدات ارزی را ایفا کرده‌اند.
بیشتر بخوانید
کارت بازرگانی ۲۴۰۰ صادرکننده تعلیق شد/ صادرکنندگان تا پایان امروز فرصت دارند ارزشان را برگردانند
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: همچنین از مجموع ۲ هزار و ۲۸۶ صادرکننده با رفع تعهد صادراتی ۱۰۰ درصد، یک هزار و ۶۴۴ واحد تولیدی و ۶۴۲ واحد غیر تولیدی ۱۴.۸ میلیارد یورو معادل ۴۳ درصد بازگشت ارز را به خود اختصاص داده‌اند.

زادبوم ادامه داد: نکته مهم اینکه از این مجموع، ۱۳.۹ میلیارد یورو توسط واحد‌های تولیدی و فقط ۹۹۳ میلیون یورو توسط واحد‌های غیرتولیدی به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

او عنوان کرد: از سوی دیگر، از مجموع ۱۵ هزار و ۴۳ صادرکننده بدون رفع تعهد ارزی، ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی و ۱۲ هزار و ۶۴۳ واحد غیرتولیدی با صادرات ۹.۷ میلیارد یورو بوده که فقط ۱.۴ میلیارد یورو از صادرات این گروه به واحد‌های تولیدی اختصاص دارد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در مقایسه صادرکنندگانی که صد درصد ایفای تعهد ارزی داشته‌اند و صادرکنندگانی که تعهد ارزی صفر درصدی داشته‌اند، این نتیجه حاصل می‌شود که ۷۲ درصد از صادرکنندگان با تعهد ارزی صد درصد تولیدی بوده در حالی که این میزان در مورد صادرکنندگان با رفع تعهد ارزی صفر درصد، فقط ۱۶ درصد است.

زادبوم افزود: در خصوص میزان صادرات هم این نکته قابل بیان است که فقط ۷ درصد صادرات صادر کنندگان با ایفای تعهدات صد درصدی به واحد‌های غیرتولیدی اختصاص داشته که این رقم برای واحد‌های غیرتولیدی با عدم رفع تعهد ارزی ۸۵ درصد است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم بهره‌گیری از این تحلیل‌ها به عنوان مبنای تصمیم‌گیری کارشناسی، اظهار کرد: بیشترین بازگشت ارز مربوط به صادرکنندگانی است که بین ۷۱ تا ۹۹ درصد ایفای تعهد ارزی داشته‌اند و ۴۷ درصد میزان بازگشت ارز کل (معادل ۱۶.۶) میلیارد یورو را به خود اختصاص داده‌اند.

او عنوان کرد: این گروه شامل ۱۸۸۷ صادرکننده است که شامل ۱۴۹۳ واحد تولیدی و ۳۹۴ واحد غیرتولیدی بوده که ۲۰.۸ میلیارد یورو از کل صادرات را شامل می‌شود.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.