وبینار گردشگری ایران و ایتالیا ۲۰ نوامبر برگزار می‌شود

وبینار گردشگری ایران و ایتالیا ۲۰ نوامبر برگزار می‌شود

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار کرد: در این وبینار مسئول گردشگری اتحادیه اروپا و همین‌طور سفرای ایتالیا در ایران و ایران در ایتالیا حضور دارند. این وبینار شامل 6 نشست تخصصی است که 20 نوامبر مصادف با 30 آبان ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد،احمد پورفلاح، رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، در نشست وبینار بین‌المللی گردشگری دو کشور اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شد در سال 2020، 2000 میلیارد دلار گردشگران در کشورهای هدف هزینه کنند اما با وقوع کرونا این اتفاق نیفتاد. در برخی کشورها مثل اسپانیا محدودیت‌هایی برداشته شده تا سرمایه گردشگری را از دست ندهند. ایران جزو 10 کشوری است که جاذبه توریستی بالایی دارد؛ جاذبه‌هایی که مربوط به طبیعت، میوه و خوراک، جاذبه‌های زیارتی، تاریخی و سلامت که با این پتانسیل حتی نتوانسته‌ایم یک درصد از این سرمایه را به خودمان اختصاص دهیم. عدم اعتقاد به گردشگری، وابستگی به نفت و تحریم اجازه نداد سهم خودمان از گردشگری را بگیریم. وقتی درآمد نفتی خوب است دلیلی نمی‌بینند خود را وارد مسائل گردشگری کنند اما وقتی دولت درآمدش پایین می‌آید به یاد صنایع می‌افتد.

وی ادامه داد: جاری شدن تحریم‌ها هم تاثیر سنگینی روی صنعت گردشگری گذاشت. ویزای ایران زیر سوال رفت، در کرونا هم شانس ایران کمتر و کمتر شد چون نسبت به جمعیت، آمار کرونایی زیادی داشتیم. در این مدت حتی رفت و آمد دانشجویان ایران هم کمتر شد.

پورفلاح در مورد فواید صنعت گردشگری تصریح کرد: گردشگری به بودجه ارزی کشور کمک می‌کند؛ هر 8 گردشگری به معنای ایجاد یک شغل است. علاوه بر این، گردشگری می‌توانند مانند یک رسانه مبلغ ایران باشند. ایتالیا خواهرخوانده ایران در اروپا است که جزو مقاصد مهم گردشگری در دنیا است. اتاق ایران و ایتالیا می‌تواند از تجربه ایتالیایی‌ها در حوزه گردشگری استفاده کند. در این شرایط با فضای مجازی می‌توانیم مقوله گردشگری را زنده نگه داریم. اینکه صبر کنیم تا شرایط عادی شود و هیات به دیگر کشورها ارسال کنیم، از دست دادن فرصت است بنابراین تصمیم بر اجرای این وبینار شد.

شکروند دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا نیز در این نشست اظهار داشت: در دوران کرونا صنعت گردشگری در دنیا 85 درصد سقوط کرده است. برای جلوگیری از سقوط کامل آن کشورهای آمریکا، اسپانیا، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا فضاهای داخلی گردشگری خود را باز کرده‌اند. 11 درصد از GDP اسپانیا و 13.4 درصد GDP ایتالیا حاصل از گردشگری است اما در سال 2018 که بیشترین میزان جذب سرمایه در 40 سال اخیر را در گردشگری ایران داشتیم فقط 2.8 درصد GDP کشور حاصل از گردشگری بود. ایران جزو 10 کشوری است که پتانسیل گردشگری طبیعی دارد. در مورد پتانسیل گردشگری هیجانی نیز به خاطر فلات مرکزی جزو 10 کشور اول دنیا هستیم. در سال 2019 خاورمیانه میزبان 64 میلیون نفر گردشگر بود و بیشترین آن مربوط به شهر دبی با 20 میلیارد دلار سرمایه حاصل از گردشگری بود.

وی ادامه داد: اهداف وبینار بسترسازی برای شناخت ایران و نگارشی تخصصی از گردشگری امروز ایران و ایتالیا است. در این وبینار مسئول گردشگری اتحادیه اروپا و همین‌طور سفرای ایتالیا در ایران و ایران در ایتالیا حضور دارند. این وبینار شامل 6 نشست تخصصی است که 20 نوامبر مصادف با 30 آبان ماه برگزار خواهد شد.

شکروند اضافه کرد: طبق اعلام مجله فورد ایران جزو 7 کشوری است که می‌تواند بیشترین بهره‌مندی را از کرونا ببرد؛ یکی به دلیل از بین برد فضای منفی در ایران و دیگری به دلیل اینکه همه کشورها در حوزه تبلیغات در خطر هستند و اگر ایران در این حوزه وارد شود و به اندازه اسپانیا سرمایه‌گذاری کند بهره‌مندی بسیار بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی امیدی را ایجاد کرده بودند که گردشگری را متفاوت کنند. ما در اتاق ایران بانی بودیم که مناطقی که کمتر به دید گردشگری به آنها دیده می‌شود مورد توجه قرار گیرند. در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید این سینگال را بدهیم که پروتکل‌های بهداشتی در تمام شهرهای ایران رعایت می‌شود با این همه، انتظار هجوم گردشگر را نداریم اما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا جاذبه‌های گردشگری کشور را معرفی کنیم.

وی در مورد هزینه‌های این وبینار خاطرنشان کرد: هزینه زیادی برای این وبینار مترتب نیست. حق حضور و حق ماموریت داده نمی‌شود و مهمان به صورت افتخاری حضور دارند از طرف دیگر به این علت که در ایران حضور پیدا نمی‌کنند و اینترنتی است، هزینه هتل و بلیت حذف می‌شود.

لیدا شهابی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار داشت: بیش از هر چیز برای این وبینار به تجهیز زیرساخت‌های اینترنتی توجه کردیم. باید زیرساخت‌های گردشگری کشور را تقویت کنیم. ما در کشور مراکز گردشگری داریم که کمتر شناخته شده هستند. کرونا فرصت خوبی است که مسئولان برنامه‌ریزی کنند. می‌توانیم زیرساخت‌ها را در دوران کرونا تقویت کنیم و این برای ما بهترین فرصت است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.