کاهش دوهزار تومانی قیمت دلار در هفته کم‌نوسان بازار

کاهش دوهزار تومانی قیمت دلار در هفته کم‌نوسان بازار

معاملات بازار ارز ایران در ماه آذر هم نزولی پی گرفته شد و در اولین هفته از این ماه، قیمت دلار و یورو در بازار آزاد نزدیک به دو هزار تومان کاهش یافت.

بازار ارز در هفته گذشته، روزهای آرامی و کم نوسانی را سپری کرد. قیمت ارز در بازار داخلی ایران از ابتدای آبان‌ماه به صورت پیوسته روند نزولی به خود گرفته است. روندی که به استثنای شوک چند روزه ناشی از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، همواره با سرعتی آهسته حرکت کرده است.

تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

به گزارش ایرنا، در هفته‌ای که گذشت هم تحلیل معاملات انجام شده در بازار، نوید بخش تداوم روند نزولی قیمت‌ها در ماه آذر بود. در این هفته داد و ستد دلار در بازار آزاد از کانال ۲۶ هزار تومان آغاز شد، اما در کانال ۲۴ هزار تومان پایان گرفت و همچنین خرید و فروش یورو هم از میانه کانال ۳۰ هزار تومان به کف کانال ۲۹ هزار تومان رسید.

معاملات ارز روز شنبه با ثبت نرخ دلار ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان آغاز شد. نرخی که مطابق انتظار دلالان معاملات شنبه‌ای در هفته پیش از آن بود، اما این نرخ به سرعت روند ریزشی به خود گرفت و در پایان روز به قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، نرخی که صرافی‌های بانکی از ابتدای روز برای فروش دلار تعیین کرده بودند.

این روند نزولی تا میانه روز معاملاتی یکشنبه ادامه پیدا کرد و قمیت دلار در بازار غیررسمی به ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان هم رسید، اما در ساعات پایانی کار رسمی صرافی‌ها و در ادامه آن در معاملات شبانه، که پس از توقفی چند روزه در هفته پیش مجددا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، تلاش‌ها برای افزایش قیمت ارز آغاز شد. بر همین اساس در روز دوشنبه که به گواهی شاهدان عینی کم‌معامله‌ترین روز معاملاتی هفته گذشته بود، قیمت دلار تا سقف ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان نیز افزایش یافت. به همین دلیل بازارساز نیز قیمت دلار در صرافی‌های بانکی که در روز یکشنبه به ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان کاهش یافته بود را به ۲۵ هزار ۵۵۰ تومان افزایش داد. ولی در نهایت این تلاش دلالان بازار ارز نیز توفیق چندانی کسب نکرد و بازار ارز روز سه‌شنبه کار خود را با اختلاف قیمتی معنادار در مرز ۲۵ هزار تومان آغاز کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،با این وجود بازار ارز در هفته ای که گذشت، برای تجربه قیمت گذاری دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی تا چهارشنبه صبر کرد و از میانه این روز معاملاتی صرافی‌های بانکی با کاهش قیمت فروش دلار خود به قیمت ۲۴ هزار و ۹۷۰ تومان، تلاش جدی خود برای شکست مقاومت بازار مقابل کاهش قیمت از کانال ۲۵ هزار تومان را آغاز کرد که موفق بود. بر این اساس بازار غیر رسمی ارز در هفته‌ای که گذشت کار خود را در حالی به پایان رساند که دلار در محدوده قیمتی ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت گذاری شد.

بهای خرید و فروش یورو هم در بازار آزاد هفته گذشته از قیمت ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان در روز شنبه آغاز در پایان هفته در مرز قیمت ۲۹ هزار تومان متوقف شد.

انتظار کاهش قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی

کاهش قیمت یک هزار و ۹۰۰ تومانی دلار و یک هزار و ۶۰۰ تومانی یورو در بازار هفته گذشته، البته به معنای فروکش کردن میل بازار برای کاهش قیمت‌ها نیست. علاوه بر اینکه وزن قیمت‌گذاری دلار در معاملات شنبه‌ای فعالان بازار ارز در محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ قرار گرفته است، نحوه فعالیت بازارساز هم نشان دهنده تلاش فعالان عمده بازار برای ادامه کاهش قیمت ارز تا خالی شدن حباب موجود در بهای آن است. بازارساز در هفته‌ای که گذشت همواره قیمت خرید دلار در صرافی‌های بانکی را نسبت به قیمت فروش آن، بین ۱۰۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومان کمتر از قیمت فروش دلار نگاه داشت. این اختلاف قیمتی برای یورو نیز ۱۰۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان بود.

به اعتقاد کارشناسان بازار، وجود این اختلاف معنادار نشان‌دهنده این است که بازارساز همچنان در انتظار کاهش بیش از این قیمت‌ها است. بر اساس ارقام ثبت شده بر تابلوهای صرافی‌های بانکی در هفته گذشته می‌توان این برداشت را داشت که خرید و فروش دلار در کانال ۲۳ هزار تومان و همچنین خرید و فروش یورو در کانال ۲۸ هزار تومان، ارقامی هستند که بازارساز برای دلار و یورو طی چند روز آتی پیش‌بینی کرده است.

سبقت نیما از بازار آزاد

در هفته‌ای که گذشت، قیمت‌گذاری حواله دلار در سامانه نیما نسبت به بازار آزاد بالاتر بود که اتفاقی کم‌سابقه‌ای در بازار ارز است. بر این اساس طبق ارقام میانگین اعلام شده از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته، به استثنای روز شنبه در تمامی دیگر ایام هفته قیمت میانگین حواله دلار در سامانه نیما، گرانتر از رقم خرید و فروش دلار در سامانه نیما ثبت شده است. به گفته کارشناسان، این پدیده بیانگر این است که میزان عرضه ارز در بازار بیش از تقاضا است، که این موضوع خود یکی از دلایل انتظار تداوم روند کاهشی قیمت ها در هفته آتی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.