FATF نقشی در بلوکه شدن پول‌های ایران ندارد

FATF نقشی در بلوکه شدن پول‌های ایران ندارد

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: مشکل اساسی ما در خرید واکسن کرونا انتقال پول خواهد بود که باید راه‌حل آن پیدا شود و انشاءالله تا ۴۵ روز دیگر این اتفاق می‌افتد. تا وقتی واکسن کرونا در دسترس کشورها قرار بگیرد سازوکار مالی ایران نیز در این مورد باز خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد،شریف نظام مافی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر تحریم‌ها و FATF در بلوکه شدن پول‌های ایران اظهار داشت: تاثیر تحریم‌‌ها در بلوکه شدن پول‌های ایران بیشتر از FATF است. البته اگر به طور کامل تحریم‌ها برداشته شود باز هم مشکل لیست سیاه FATF وجود دارد اما FATF همیشه یک راه حل اقتصادی دارد. ما می‌توانیم FATF را قبول کنیم یا نکنیم اما تحریم‌ها یک طرفه هستند. از همین جهت FATF مکمل تحریم‌ها است اما از آنجا که یک موضوع تکنیکال و اقتصادی است می‌تواند برطرف شود.

وی افزود: هدف اصلی تحریم ایجاد ترس و وحشت بانک‌ها و شرکت‌ها است تا با ایران کار نکنند.‌ FATF کاری با شرکت‌ها ندارد و مربوط به بانک‌های خارجی می‌شود تا با ایران کار نکنند و همیشه زمان می‌دهد و زمان‌بندی می‌کند که ما بتوانیم به قوانین و مقررات آن بپیوندیم. اما تحریم‌ها هیچ قانونی ندارد و به نوعی بی‌قانونی جامعه بین المللی را نشان می‌دهد. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس با اشاره به نقش کانال مالی سوییس در انتقال پول‌های بلوکه شده ایران بیان کرد: با انتخاب آقای بایدن احتمالاً پول‌های بلوکه شده ایران به صورت آرام آرام آزاد خواهد شد و این پول‌ها می‌تواند در اختیار بانک مرکزی ایران در کانال مالی سوئیس باشد تا ایران بتواند غلات و داروهای مورد نیاز به خصوص واکسن کرونا را تهیه کند.

وی خاطرنشان کرد: FATF مانع آزاد شدن این پول‌ها نیست حق بانک مرکزی ایران است و می‌‍تواند هر طور که صلاح می‌داند و آن را استفاده کند، FATF در این مورد بحثی ندارد. بعد از آزادسازی پول‌های بلوکه شده بانک‌های دیگر اظهار کنند که به علت حضور ایران در لیست سیاه FATF با ایران کار نمی‌کنند اما این موضوع نقشی در بلوکه شدن پول‌های ایران ندارد. 

مافی تصربح کرد: دولت آقای بایدن می‌تواند با یک دستور یک روزه پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند البته بعید است که این اتفاق بیفتد و احتمالاً این موضوع مشمول مذاکرات خواهد شد. کشورهای ثالث نیز تا حدی از این موقعیت سوءاستفاده کرده‌اند. اگر میلیاردها دلار پول‌های ایران در این کشورها به بهانه تحریم‌های آمریکا بلوکه است این کشورها نیز سود آن را می‌برند. بنابراین بلوکه شدن پول‌های ایران در کشورهای مثل عراق، کره جنوبی، چین و غیره بخشی به خاطر ترس از تحریم‌ها و بخشی بهانه است، ولی به هرحال این کشورها باید متعهد باشند که پول‌های ایران را با بهره آزاد کنند. 

وی در مورد واردات واکسن کرونا اظهار کرد: با شرایط فعلی که ترامپ ایجاد کرده احتمالاً در واردات واکسن کرونا به مشکل برخواهیم خورد، به نظر نمی‌رسد که این شرایط تداوم داشته باشد. یکی از حرکت‌های بشردوستانه‌ای که آقای بایدن برای نشان دادن چراغ سبز مذاکرات می‌تواند انجام دهد رفع مشکل ایران برای واردات واکسن کرونا است. ولی در شرایط فعلی با تهدیدهای آقای ترامپ که متوجه شرکت‌ها و بانک‌ها برای کار با ایران است به نظر می‌رسد به مشکل بر می‌خوریم که البته این شرایط تا ۴۵ روز آینده رفع خواهد شد. 

مافی در پاسخ به اینکه واکسن کرونا مشمول تحریم نمی‌شود، گفت: دارو نباید مشمول تحریم شود همانطور که غلات نباید مشمول تحریم شود اما وقتی همه راه‌های تجارت خارجی بسته می‌شود با اینکه در ظاهر تحریمی در دارو وجود ندارد اما در واقع در این حوزه نیز تحریم صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اساسی ما در خرید واکسن کرونا انتقال پول خواهد بود که باید راه‌حل آن پیدا شود و انشاءالله تا ۴۵ روز دیگر این اتفاق می‌افتد. من فکر می‌کنم تا وقتی واکسن کرونا در دسترس کشورها قرار بگیرد سازوکار مالی ایران نیز در این مورد باز خواهد شد. 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.