4 میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم

 وزیر راه و شهرسازی :

4 میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم

چهارشنبه, دسامبر 9, 2020 - 12:19 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود است گفت: یک عده دوست ندارند کالاهایشان را از بنادر خارج کنند که این کاهلی در تخلیه کالا از بنادر عادی نیست.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، محمد اسلامی با اشاره به اتمام کار اجرایی راه آهن خواف- هرات گفت: این پروژه یکی از کریدور‌های مهم ترانزیتی برای منطقه خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه می‌تواند تحرک خوبی در توسعه زیرساخت‌ها در افغانستان ایجاد کنند برای این که این طرح امکان بهره برداری از معادن این کشور را برای ملت افغانستان مهیا می‌کند که می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادشان شود.
او با بیان این که این طرح به تمامی با بودجه دولت ساخته شده است، با اشاره به تاریخچه طرح گفت: از 2 سال پیش ما این طرح را به صورت بسیار جدی و قاطع پیگیری کردیم و امروز تمام ایستگاه‌ها و خط‌ های آن آماده شده و روز پنج شنبه با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح خواهد شد.
اسلامی با برشمردن مزیت‌های اقتصادی طرح برای کشور‌های منطقه گفت: طرح حدود 140 کیلومتر است و حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه داشته است.
محمد اسلامی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: از لحاظ تامین زمین و تعریف پروژه و سازنده، همه اقدامات برای 400 هزار واحد صورت گرفته است که از این تعداد 140 هزار واحد را خود مردم می‌سازند و زمینش را گرفته اند و پیشرفت خوبی هم داشته اند.
او گفت: 230 هزار واحد دیگر از طریق مجتمع سازی و 30 هزار واحد هم به صورت مشارکتی ساخته می‌شود که مراحل اجرای این‌ها هم مسیر خودش را دارد طی می‌کند.
وزیر راه تاکید کرد: هرچه مردم زودتر پول و آورده اولیه را به حساب بریزند کار زودتر پیش می‌رود.
اسلامی در ادامه درباره موجودی کالا‌ها در بنادر هم گفت: در بنادر بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی وجود دارد که حدود 500 هزار تن آن روغن خوراکی و 3.5 میلیون تن آن هم کالا‌هایی مثل دانه‌های روغنی و نهاده‌های دام و طیور است.
وزیر راه گفت: درباره رسوب کالا در بنادر یک بحثی هست آن هم این که یک عده دوست ندارند کالاهایشان را از بندر خارج کنند شاید به دلیل مزیت‌های اقتصادی، اما این کاهلی در تخلیه بار، به ویژه کالا‌های اساسی از بندر عادی نیست و با این همه دستورات و پیگیری‌ها هنوز هم روند خروج کالا افزایش چشمگیری نداشته است.
او گفت: اکنون حدود 14 میلیون تن کالا در بنادر موجودی داریم یعنی به اندازه عملکرد یکماهه بار در بنادر است که حدود 30 درصد و از حد متعارف بیشتر است و حل این به قابلیت مدیریت دستگاه متولی برمی گردد که بتواند کالا‌ها را به موقع ترخیص کند.
آمادگی ایران برای احداث ۲ خط ریلی در خاک افغانستان
وزیر راه با اشاره به سرمایه گذاری ۲۸۰۰ میلیارد تومانی ایران در راه آهن خواف-هرات از افتتاح این پروژه با حضور روسای جمهوری ۲ کشور خبر داد و گفت: آمادگی ساخت خط آهن هرات-مزارشریف را داریم.
وی ادامه داد: بخش واقع در ایران به همراه پایانه مرزی شمتیغ توسط ایران تکمیل شده و همچنین فضای لازم برای گمرک و سازمان های ذیربط مرزی در طرح پایانه مزبور پیش بینی شده است. راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدور جاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است.
وی افزود: اکنون از اینچه برون و سرخس ارتباط ریلی برقرار است. راه نزدیک تر از مسیر افغانستان است که به ازبکستان و بعد به چین متصل می‌شود. راه آهن ازبکستان از مرز حیرتان افغانستان داخل مرز افغانستان حدود 60 کیلومتر در مرز ترمه به حیرتان و به مزار شریف آمده است. اتصال این خط راه آهن یکی از کریدورهای مهم آسیا و این منطقه از کشور ما خواهد بود.
کاهش حجم تراکم کامیون ها در مرز میلک و دوغارون
اسلامی در خصوص اینکه این مسیر ریلی در مناسبات ایران و افغانستان تا چه اندازه تاثیرگذار است، گفت: تراکم سنگین کامیون در مرز میلک و در مرز دوغارون وجود دارد. این مسیر ریل کمک می کند تا حجمی از بارها در مسیر ریل جابه جا شود و کاهش تراکم کامیون‌ها را در مرزهای اعلام شده شاهد باشیم. از لحاظ هزینه و قیمت تمام شده، راه‌آهن ارزان‌تر است و می‌تواند مقیاس بزرگتر بار را در زمان کوتاه و ارزان تر منتقل کند و مورد استقبال تجار است. هم اکنون، تمایل و اعلام آمادگی تجار برای انتقال بار از طریق ریل، دریافت شده است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه این مسیر ریلی تا چه اندازه به ایران مزیت رقابت می دهد، توضیح داد: رقابت اساسا اگر نباشد جامعه بشری دچار بحران می شود. ایران باید مزیت رقابتی ایجاد کند و بتواند با حداکثر جاذبه ای که ایجاد می کند سهم بالاتری را به دست آورد.
اسلامی تاکید کرد: چنانچه می‌خواهیم اقتصادمان را شکوفا کنیم باید اقتصادمان را از جغرافیای سرزمینی گسترش دهیم و سهم بازار بیشتری را دریافت کنیم. راهکار این است که بتوانیم با تفاهم‌نامه های مشترک و با تعرفه های ارزان تر و با جذابیتی که از نظر خدمات ارایه می دهیم و آن جذابیت هایی که در قیمت تمام شده و کیفیت نگهداشت و جابه جایی فراهم می کنیم، سهم خود را در بکارگیری فرصت های تجاری در منطقه افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: به کشورهای آسیای میانه که به آب دسترسی ندارند پیشنهاد ارایه زمین و جا در بنادر ایران داده‌‌ایم. مذاکره کرده‌ایم تا هر کشور بتواند نقطه‌ای را در بنادر ایران داشته باشند، انبار ایجاد و ظرفیت‌سازی کند. همچنین با تعرفه ها و شرایطی که برای آنها ایجاد مزیت می‌کند در تلاش هستیم تادر پس‌کرانه‌های بنادر ایران صنایعی به وجود بیاید تا کشورها ترغیب به سرمایه‌گذاری شوند. زیرا تمامی آنها منطقه ویژه و منطقه آزاد می شوند. تولید محصول نهایی و نیمه نهایی داشته باشند و از آن طریق کالاهای خود را به بازار مصرف برسانند و یا کالای موردنیاز خود را از این مسیر به کشورهای خود حمل کنند.
اسلامی گفت: هدف 50 میلیون تن جابه جایی سالانه بار ترانزیتی مستلزم فراهم کردن ساز و کاری است که بار متولد بشود و به خدمت گرفته شود. هم اکنون حداکثر 10 میلیون تن در سال ترانزیت داریم که این مقدار ترانزیت هم شامل ترانزیت جاده ای و هم ریلی است. 22 درصد ترانزیت کشور سهم ریل و در حدود 78 درصد آن سهم جاده است و این در شرایط عادی و نه در شرایط کرونایی است. شرایط کرونایی به طور طبیعی سهم تبادلات و رفت و آمدها را کاهش داده است. برای  ایران حائز اهمیت است که از ظرفیت بنادر استفاده کند و شرایط تبادلات را بین ایران و سایر کشورها ایجاد کند تا بتوان تبادلات را انجام داد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.