۴۷ درصد از کالا‌های وارداتی بدون ثبت سفارش وارد کشور شدند

۴۷ درصد از کالا‌های وارداتی بدون ثبت سفارش وارد کشور شدند

معاون فنی گمرک کشور گفت: ۴۷ درصد از کالاهای وارداتی بدون ثبت سفارش وارد گمرکات کشور شده‌اند.
 

به گزارش خدیوان اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جمال ارونقی معاون فنی گمرک در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه چهار و نیم میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی در گمرکات و بنادر کشور موجود است، افزود: حدود چهار میلیون تن کالای غیر اساسی و غیر کانتینری هم در بنادر و گمرکات کشور موجود داریم.

او ادامه داد: کالاهایی که توسط کانتینرها حمل شده هم به ۹۶ هزار TEU کانتینر رسیده است که ۹۰ درصد از کالاهای وارداتی اعم از کالاهای اساسی و غیر اساسی بوده است.

ارونقی بیان کرد: روند کالاهای وارداتی به گونه‌ای است که کالاها وارد مناطق آزاد، ویژه و گمرکات کشور شده و صاحبان کالا باید تشریفات لازم را توسط گمرک انجام دهند و بعد از طی مراحل ترخیص، کالا وارد کشور می‌شود.

معاون فنی گمرک بیان کرد: در بنادر و مناطق ویژه و آزاد کالا وارد شده و مراجع تحویل گیرنده کالا را تحویل می‌گیرند و یک فرصت ۲ ماهه برای صاحب کالا وجود دارد و در صورت نداشتن عذر موجه صاحب کالا مراجعه می‌کند و تشریفات گمرکی انجام می‌دهد و نسبت به ترخیص کالای خود اقدام می‌کند‌.

ارونقی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی مدت زمان ماندگاری کالا در گمرکات بنادر کشور ۲ ماه است، گفت: ممکن است برخی از کالاها توسط خود سازمان تمدید شوند و فرآیند را انجام دهند.

او تاکید کرد: برخی از کالای اساسی طبق حقوق مکتسبه خود امکان انتقال آنها به سازمان اموال تملیکی نیست بنابراین زمان مدت نگهداری آنها بیش از ۲ ماه می‌شود.

ارونقی بیان کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ صاحبان کالا باید در ابتدا ثبت سفارش را انجام دهند، پس از آن اقدام  به تخلیه کالاهای اساسی کنند اما بیش از ۴۷ درصد از کالاهای وارد شده به کشور در ابتدا بدون ثبت سفارش وارد می‌شوند به طوری که صاحبان کالا، کالا را وارد کشور می‌کنند و بعد از آن اقدام به طی کردن مراحل ثبت سفارش می‌کنند، این در حالی است که امکان عدم تخلیه آن‌ها توسط بنادر وجود ندارد.

او با بیان اینکه برخی از کالاها از جمله کالای گروه ۴ که ممنوع الورود بودند، در ابتدا وارد شدند و بعد از آن صاحبان کالا اقدام به ثبت سفارش آنها می‌کنند، گفت: در این بین ۲ حالت وجود دارد که در ابتدا برخی از کالاهای ممنوعه وارد می‌شوند و بعد از مدتی ظرفیت قانونی برای آنها ایجاد و ترخیص می‌شوند و در حالت بعدی هم همانند سال گذشته که ۷۰ میلیون کالا دپو شده در گمرکات وجود داشت، بعد از اعلام گمرک مبنی بر فاسد شدن و اتمام زمان مصرف آنها دولت اقدام به ترخیص آنها می‌کند اما امسال در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

ارونقی با بیان اینکه برای خودرو در یک مقطعی ۲ بار تصمیم گرفته شد که اقدامات لازم برای ترخیص کالا انجام شود به طوری که برخی از آنها حقوق مکتسبه داشتند و برخی هم ثبت سفارش گرفته بودند، افزود:  مصوبه‌ای در این خصوص صادر و بیش از یک هزار خودرو وارد گمرک شد اما در همان زمان اعلام کردند که مجوز ترخیص برای خودرو تا سال ۹۷ صادر می‌شود بنابراین برخی از صاحبان کالا مجبور به مرجوع کردن کالاهای خود و یا رها کردن آنها شدند.

او بیان کرد: بسیاری از کالاهای گروه ۴ هم اکنون با توجه به این مصوبات در گمرکات مانده‌اند که یکی از این کالاها مربوط به لوازم خانگی بوش است که چندی پیش رسانه‌ای هم شد.

۴۷ کامیون موز سبز منتظر صدور مجوز برای ترخیص هستند
معاون فنی گمرک تاکید کرد: ۴۷ کامیون موز سبز وارد کشور شده اما به دلیل آنکه بعد از ممنوعیت اردیبهشت ماه وارد شده‌اند هنوز مجوز ترخیص آنها صادر نشده و همچنین اعلام کرده بودند که در قبال صادرات سیب مجوز ترخیص صادر می‌شود.

معاون فنی گمرک گفت: به وزارت صمت اعلام کرده‌ایم که اقدامات لازم برای تعیین تکلیف این ۴۷ کامیون دپو شده را انجام دهند که در صورت ارائه مجوز تعیین تکلیف خواهند شد.

ارونقی با بیان اینکه موضوع ثبت سفارش در مرزهای زمینی توسط گمرک کنترل می‌شود و اجازه ترخیص کالا و یا ترانزیت بدون مجوز و یا ثبت سفارش را نمی‌دهیم، افزود: در مرزهای جنوبی کشور به دلیل مشرف بودن به مناطق ویژه این اقدامات انجام می‌شود.

او توضیح داد: به صورت کلی باید این موضوع تعیین تکلیف شود و فرایند و نحوه زیر ساخت و همچنین تاریخ ثبت سفارش کالا باید انجام شود همان طور که هم اکنون اعلام شد بیش از ۴۷ درصد از کالاها در بنادر کشور بدون ثبت سفارش وارد می‌شوند و ما روند ثبت سفارش آنها را بررسی نمی‌کنیم.

ارونقی اظهار کرد: کل فرایند ترخیص کالا از ابتدا تا انتها در نظر بگیرم، مشکلات بسیار زیادی برای متروکه شدن کالا در گمرکات کشور وجود دارد به طوری که برخی از صاحبان کالا بدون ثبت سفارش اقدام به واردات کالا می‌کنند و برخی هم با مشکل تامین و انتقال ارز مواجه هستند که باعث طولانی شدن مدت زمان ترخیص کالا و در نتیجه دپو شدن کالاها می‌شود و مشکل دیگر فرآیند همکاری دستگاه‌های مختلف با گمرک است چراکه گمرک با ۲۲ سازمان و دستگاه اجرایی در ارتباط است که بسیاری از آنها در این زمنیه همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

او تاکید کرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی دستگاه‌ها موظف هستند در مدت زمان مشخص اقدامات لازم برای ترخیص کالاهای وارداتی انجام دهند.

ارونقی افزود: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی با توجه به شرایط تحریم در کشور دستگاه‌ها حداکثر ۷ روز مهلت دارند که مراحل لازم برای اخذ مجوز قانونی را صادر کنند اما همچنان شاهد هستیم که برخی از دستگاه‌ها تنها مجوز یک ماهه صادر می‌کنند.

ارونقی افزود: طبق مفاد بند (الف) تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص «ترخیص فوری کالا‌های اساسی و ضروری موجود در انبار‌های گمرک» و «به منظور تسریع در ترخیص کالا‌های موجود در گمرکات کشور و با توجه به اقتضائات کنونی اقتصادی، به گمرک ایران اجازه داده می‌شود کلیه کالا‌های اساسی و ضروری مورد نیاز واحد‌های تولیدی را که تا تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۹، دارای قبض انبار هستند، براساس اولویت‌های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ارز صادراتی، یا ارز متقاضی و یا ارز تأمین شده توسط بانک مرکزی، بدون الزام به کد رهگیری، ترخیص کند.

او توضیح داد: همچنین وفق مفاد تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، درخصوص نحوه اقدام برای کالا‌های دارای قبض انبار بعد از تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۹، ثبت سفارش با استفاده از رویه‌های بانکی (سامانه نیما)؛ واردات در مقابل صادرات (خود یا غیر)؛ ارز خود یا اشخاص دیگر؛ از محل منابع ارزی سرمایه گذار خارجی؛ از محل قرارداد‌های بیع متقابل و IPC نفتی و یا روش‌های اعتباری مرسوم، مطابق شرایط مندرج در نامه شماره ۹۰۸۲۹ مورخ ۱۲ آبان ۱۳۹۹ معاون اقتصادی رئیس جمهور انجام می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.