چگونگی دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق

چگونگی دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گفت: برای دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق حاکمیت باید علاوه بر توسعه روابط سیاسی برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور نیز هزینه کند.

به گزارش دیوان اقتصاد،یحیی آل اسحاق در گفت وگو با  فارس در رابطه با تجارت با کشور عراق گفت: بازار عراق به دلایل متعدد بازار بسیار خوبی به شمار می رود و  برای توسعه روابط تجاری دارای مزیت های نسبی فراوانی است لذا این بازار در حوزه های مختلف از جمله حوزه خدمات فنی و مهندسی و تجارت قابل چشم پوشی نیست. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حجم بالای صادرات ایران به کشور عراق، افزود: قابلیت های اقتصادی بازار عراق حفظ این بازار را برای ما مشکل کرده است زیرا این کشور تا 15 سال آینده دارای بزرگترین ظرفیت های سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی منطقه است و به همین علت در آینده ای نزدیک با حجم عظیمی از قردادهای اقتصادی و تجاری  از سوی رقبا مواجه خواهد بود.  

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کشور عراق امکان تولید و صادرات 10 میلیون بشکه نفت را دارد بیان داشت: بنابراین این کشور از قابلیت مالی پرداخت هزینه  پروژه های عمرانی برخوردار است اما فعلا دارای مشکلاتی است که با رفع آنها سرمایه گذاری در این کشور رونق خواهد یافت. 

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه از 40 سال قبل پروژه های عمرانی در این کشور تقریبا متوقف شده است، گفت: این در حالی است که بسیار از پروژه ها نیازمند تجدید و  ترمیم است و بسیاری نیز نیازمند جبران تخریب های  زمان جنگ است بنابراین این کشور بازار بزرگی برای سرمایه گذاری و مصرف دارد که نباید از آن غافل شد. 

وی افزود: البته به علت ناامنی حاکم بر این کشور بر اثر جنگ و حضور داعش، کشورهای کمتری برای تجارت به سمت عراق متمایل شده اند اما به محض اینکه شرایط امنیت کامل در این کشور برقرار شود کشورهای زیادی برای تجارت به این کشور ترغیب می شوند. 

وی افزود: در حال حاضر ایران، ترکیه و چین و چند کشور دیگر در بازار این کشور حضور دارند اما اگر امنیت به این کشور بازگردد فعالین اقتصادی و رقبای زیادی از سوی کشورهای مختلف به سمت این بازار می آیند و لذا حتما کار ما در بازار عراق و تجارت با این کشور بسیار سخت تر خواهد شد. 

وی با اشاره به حضور عربستان در بازار عراق به عنوان رقیب جدی ایران در بازار عراق، گفت: حضور این کشور در عراق بیشتر از طریق تقویت داعش بود و عربستان برای حضور در عراق از داعش حمایت مالی  می کرد، اما در سایه تلاش های مردم عراق و حمایت های ایران در حوزه های مختلف امنیتی اکنون حضور داعش در منطقه به حداقل رسیده است بنابراین عربستان برای حضور در عراق از گزینه اقتصادی و حضور در بازار این کشور کمک گرفته است. 

وی با تاکید بر اینکه عربستان می خواهد که در عراق نفوذ داشته باشد، بیان داشت: بنابراین با تغییر تاکتیک به جای صرف هزینه برای داعش برای حضور هر چه بیشتر فعالین اقتصادی خود در این کشور هزینه می کند لذا از روش های مختلف پرداخت سوبسید به فعالین اقتصادی کشورش و حمایت های سیاسی از آنها و عقد موافقتنامه های چند ساله با کشور عراق تمام تلاش خود را برای حضور  وسیع تر در بازار عراق انجام می  دهد. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک شرکت تولید محصولات لبنی ایرانی در کشور عراق فعال است، گفت: بلافاصله کشور عربستان پس از آغاز فعالیت این شرکت ایرانی، اقدام به تاسیس یک شرکت تولیدی محصولات لبنی در عراق کرد و با حمایت های همه جانبه از شرکت خود در کشور عراق تمام تلاش خود را برای بدست آوردن بخش بزرگتری از بازار عراق انجام داده است. 

وی گفت: تا چندی پیش بین عربستان و عراق فقط یک مرز مشترک فعال بود اما اکنون عربستان در تلاش برای توسعه مرزهای مشترک است تا فعالین اقتصادی از راه های بیشتری بین دو کشور تردد کنند. 

* لزوم توجه حاکمیت برای توسعه روابط تجاری ایران و عراق

آل اسحاق  اظهار داشت: بنابراین ایران هم در راستای توسعه تجارت با عراق باید تغییر رویکرد دهد و همانطور که در بعدی امنیتی و سیاسی حاکمیت توجه زیادی به عراق دارد در بعد اقتصادی نیز باید حمایت ها را افزایش دهد. 

وی افزود: این در حالی است که حاکمیت در بعد اقتصادی چندان حمایتی ندارد و به دلیل آنکه سود توسعه روابط اقتصادی عاید بخش خصوصی خواهد شد توجه زیادی به این مقوله ندارد. و این در حالی است که  امنیت ما متصل به توسعه اقتصادی است بنابراین حاکمیت باید به نگاه امنیتی به توسعه اقتصادی نگاه کند. 

 وی اظهار داشت:  اگر این نوع نگرش حاکم شود، همانطور که مسئولین دو کشور به آن اذعان داشته اند  روابط تجاری ایران و عراق تا 20 میلیارد دلار قابلیت توسعه دارد.  

آل اسحاق افزود: حمایت حاکمیت در تمام بخش های اقتصادی از جمله مالی، بانکی، اطلاع رسانی بازاریابی، حوزه های قانونی دعاوی، موافقت نامه های تجاری و حمل و نقل لازم است و خلاصه در هر زمینه ای که ریل آن معلوم است حاکمیت باید وقت و سرمایه بگذارد تا موجب توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را فراهم کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: برای توسعه روابط تجاری دو کشور نیازمند توافقنامه های مشترک تجاری و سرمایه گذاری های متشرک تجاری هستیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.