معامله 33 هزار مگاوات ساعت برق در بورس انرژی

معامله 33 هزار مگاوات ساعت برق در بورس انرژی

شنبه, فوریه 27, 2016 - 18:24 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت بورس

وزرات نیرو اعلام کرد: 33 هزار و 312 مگاوات ساعت برق، هفته گذشته (یکم تا پنجم اسفندماه) در بورس انرژی معامله شد.

وزرات نیرو اعلام کرد: 33 هزار و 312 مگاوات ساعت برق، هفته گذشته (یکم تا پنجم اسفندماه) در بورس انرژی معامله شد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایرنا ، برپایه اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، معامله های برق بورس انرژی در هفته گذشته پس از 38 روز معاملاتی، در سه نماد میان باری، بار پیک و بار پایه انجام شد.

هفته گذشته (یکم تا پنجم اسفندماه) به ترتیب در نماد میان باری روزانه معادل 720 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 311 هزار ریال بر مگاوات ساعت انجام شد.

در نماد بار پیک روزانه معادل 600 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 323 هزار ریال و در نماد بار پایه روزانه معادل 31 هزار و 992 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 300 هزار ریال بین خریداران و فروشندگان در بورس انرژی معامله شد و در نماد کم باری نیز هیچ معامله ای صورت نگرفت.

براین اساس، در مجموع 33 هزار و 312 مگاوات ساعت برق به ارزش بیش از 10 میلیارد ریال در این هفته مورد معامله قرار گرفته است.

دو هفته پیش (24 تا 28 بهمن ماه) نیز در بورس انرژی، فقط در نماد بار پایه روزانه معادل 156 هزار و 264 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 301 هزار و 257 ریال بین خریداران و فروشندگان انرژی معامله شده بود.

پس از موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور در چهار بخش اوراق سلف برق، اوراق قرارداد محور کالاهای انرژی مانند زغال سنگ، نفت و انرژی های سبز مانند انرژی های خورشیدی، در برنامه کاری سال 1390 بازار سرمایه ایران قرار گرفت.

قرار است در مرحله نخست برق به صورت سلف موازی معامله شود و سپس، بازار مشتقه شامل قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید و معاملات در عرصه بین المللی فعال می شود.

شرکت بورس انرژی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مدیریت فناوری، شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت های کارگزاری، شرکت مدیریت شبکه، شرکت توانیر، مصرف کنندگان برق و تولیدکنندگان برق بازیگران بورس انرژی در بخش معاملات برق محسوب می شوند.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان وزیر نیرو پیش از این اعلام کرد که همکاری وزارت نیرو با بازار سرمایه اهمیت بسزایی دارد و تفاهم بر سر پیشبرد پروژه های مشترک می تواند صنعت برق را مستقل کند به گونه ای که صنعت برق با کمک بورس انرژی به لحاظ مالی خود را اداره کند.

 

وی اظهار داشت: بورس انرژی زمینه ای برای واقعی شدن قیمت برق است و می تواند بازده زیادی برای مردم و کشور به همراه داشته باشد که یکی از بهترین مکان ها برای ساماندهی اقتصاد برق، استفاده از ابزار بورس است.

چیت چیان یکی از برنامه های مهم وزارت نیرو را خرید برق مصرف کنندگان بزرگ از بورس انرژی اعلام کرد.

شرکت بورس انرژی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مدیریت فناوری، شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت های کارگزاری، شرکت مدیریت شبکه، شرکت توانیر، مصرف کنندگان برق و تولیدکنندگان برق، بازیگران بورس انرژی در بخش معاملات برق هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.