۴ سال آینده بحرانی‌ترین مسائل اقتصادی را خواهیم داشت

۴ سال آینده بحرانی‌ترین مسائل اقتصادی را خواهیم داشت

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه به دلیل بروکراسی‌های حاکم، واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به تعویق افتاد، اما طی هفته‌ آینده، این واردات انجام خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از مهر، مسعود خوانساری امروز در «بیست و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران» با بیان اینکه مقرر بود ۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی وارد کشور شود، اظهار داشت: با توجه به بروکراسی حاکم در وزارتخانه، پرفورم واردات واکسن به موقع آماده نشد و زمان واردات از دست رفت؛ طی روزهای اخیر سه شرکتی که خواهان واردات واکسن بودند، منابع جدیدی برای واردات پیدا کردند، ازاین‌رو در هفته‌های آینده فرآیند واردات انجام خواهد شد البته وزارت بهداشت و ریاست جمهوری همکاری‌های خوبی داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌ها، نرخ تورم ۳۶.۴ درصد اعلام شده است، گفت: بر این اساس بیشترین خُسران حقیقی شامل سپرده‌گذاران بوده چرا که در سال ۹۹ سود بانکی ۱۶ درصد بوده اما در مقابل دلار ۶۰ درصد، مسکن ۸۰ درصد، سکه ۸۳ درصد و بورس ۱۵۰ درصد بازدهی داشته‌اند.

وی افزود: چنین وضعیتی منجر به عدم ثبات اقتصادی می‌شود و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در تولید را از بین می‌برد که در طول دهه ۹۰ این اتفاق افتاد؛ در این دهه رشد اقتصادی مثبت نبود و رشد سرمایه‌گذاری نیز نسبت به اصطکاک منفی بوده است.

سود ارز ترجیحی در جیب ثروتمندان

خوانساری تصریح کرد: از سوی دیگر اگرچه ۱۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شد، اما طبق گزارش مرکز آمار، تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی ۳۹ درصد بود که این رقم برای خانوارهای روستایی ۴۰ درصد و دهک‌های ۱ تا ۴ (دارای کمترین درآمد) ۴۰.۸ درصد و برای دهم ۳۶ درصد بوده است بنابراین شواهد حاکی از آن است که منافع ارز ترجیحی بیشتر به سود دهک‌های بالایی و پردرآمد جامعه بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به عدم ثبات اقتصادی گفت: نظرسنجی که توسط وزارت صمت از ۹۵۰ کارآفرین انجام شده، نشان می‌دهد که اولین مطلب مطرح شده از سوی این افراد، عدم ثبات اقتصادی است. مسئله دیگر، کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه زیاد است. متأسفانه علی‌رغم افزایش نرخ ارز، هنوز هم شاهد فرار سرمایه و انتقال سرمایه به بازارهای غیرمولد هستیم.خوانساری در ادامه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: از آنجایی که حزبی وجود ندارد، بنابراین اشخاص ثبت‌نام می‌کنند و شعارهایی را سر می‌دهند؛ این افراد پاسخگوی شعارها و عملکرد خود هم نیستند.

وی ادامه داد: در این دوره چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را به کمک اندیشکده شریف مشخص کرده‌ایم.

خوانساری گفت: طی چهار سال آینده یکی از بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی را در کشور خواهیم داشت و بزرگترین چالش‌های کشور مربوط به مباحث اقتصادی خواهد بود؛ ازاین‌رو تصور من این است که اگر ثبت‌نام‌کنندگان ریاست جمهوری از این مسئله مطلع بودند، قطعاً تعداد داوطلبین کمتر از تعداد فعلی بود. به طور مثال می‌توان به وضعیت اشتغال و بیکاری اشاره کرد که طی ۱۶ سال گذشته ۱۷ میلیون نفر به جمعیت سن کار اضافه شدند اما متوسط اشتغال ایجاد شده فقط برای ۳ میلیون نفر بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.