کشاورزان می توانند به پشتوانه محصولات خود از بانک‌ها تسهیلات بگیرند

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا:

کشاورزان می توانند به پشتوانه محصولات خود از بانک‌ها تسهیلات بگیرند

جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اشاره به طرح توثیق محصولات کشاورزی گفت: کشاورزان به پشتوانه محصولات خود، می‌توانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند؛ این طرح برای محصولات کشاورزی، چون برنج، زعفران، کشمش و زیره که گواهی سپرده دارند قابل اجرا است که با تفاهم بانک‌ها بزودی عملیاتی می‌شود.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از کالاخبر ، جواد فلاح در گفت و گویی درباره توثیق محصولات کشاورزی افزود: در فصل برداشت بدلیل عرضه زیاد محصولات کشاورزی، تقاضا پاسخگوی عرضه نیست بر اساس، مازاد عرضه، قیمت محصول افت می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل برداشت محصول، قیمت‌ها افت پیدا می‌کند دلالان محصول را از کشاورزان خریداری و در سایر فصل‌ها اقدام به فروش محصول با قیمت بالاتر می‌کند
فلاح گفت: با اجرای شدن طرح توثیق محصولات کشاورزی، کشاورز می‌تواند، محصول خود را وثیقه دریافت تسهیلات کند.
مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران تصریح کرد: در زمان برداشت محصول، برخی از کشاورزان بدلیل نیاز مالی مجبور هستند محصول خود را با قیمت پایین بفروش برسانند، اما با این طرح، کشاورز بعد از زمان برداشت، محصول خود را می‌فروشد و پول در اختیار بانک قرار می‌گیرد و بانک بعد از کسر تسهیلات دریافتی، باقی پول را به حساب کشاورز واریز می‌کند.
فلاح گفت: این طرح برای محصولات کشاورزی، چون برنج، زعفران، کشمش و زیره که گواهی سپرده دارند قابل اجرا است که با تفاهم بانک‌ها بزودی عملیاتی می‌شود.
وی افزود: این روش توسط فاو به سایر کشورهای مختلف توصیه شده تا از انحراف قیمت‌ها در زمان عرضه محصول جلوگیری شود و محصولات کشاورزی در انحصار دلالان قرار نگیرد.
مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه محدودیتی برای ورود محصول به انبارها نداریم گفت: کشاورز محصولات دارای گواهی سپرده کالایی را به انبار تحویل می‌دهد و پس از بررسی کیفیت محصول، قبض انبار تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.