تسهیلات جعاله؛ امکانی برای افزایش سقف وام مسکن

تسهیلات جعاله؛ امکانی برای افزایش سقف وام مسکن

در شرایطی که تقاضا برای بازسازی واحدهای مسکونی به دلیل رکود بازار مسکن افزایش یافته است، بانک مسکن یک امکان ویژه برای کمک به متقاضیان و مشتریان در طرح های تسهیلاتی خود قرار داده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، هر چند این طرح ویژه تسهیلاتی که با عنوان پرداخت تسهیلات جعاله (تعمیرات) واحدهای مسکونی از سال های گذشته تاکنون وجود داشته و در طول زمان سقف ریالی این تسهیلات نیز افزایش یافته است اما هم اکنون این تسهیلات می تواند کمک بسیاری خوبی برای آن دسته از افرادی باشد که به دلیل رکود بازار معاملات مسکن و ناتوانی از تامین هزینه خرید آپارتمان نوسازتر، قصد بازسازی واحد مسکونی قدیمی ساز یا چند سال ساخت خود کرده‌اند.

از سوی دیگر این تسهیلات به دو علت دیگر می تواند به متقاضیان ومشتریان بانک مسکن کمک کند. اول اینکه متقاضیان خرید مسکن می‌توانند از این تسهیلات برای تکمیل بودجه مالی خود در زمان خرید واحد مسکونی بهره مند شوند. یکی از مهمترین امکاناتی که بانک مسکن به منظور کمک به افزایش رفاه مشتریان و تقویت قدرت خرید آن ها در زمان خرید مسکن تدارک دیده است پرداخت همزمان تسهیلات جعاله با تسهیلات خرید مسکن حین انتقال سند به نام خریدار است.

از سوی دیگر، فرد می تواند حتی در صورتی که ابتدا درخواست خود را برای دریافت تسهیلات جعاله ارائه نکرده است بعد از خرید واحد و در هر زمانی که اراده کند برای بازسازی واحد خریداری شده اقدام به دریافت این تسهیلات کند.

نکته مهمی که در ارتباط با این تسهیلات وجود دارد آن است که محدودیتی برای دریافت آن در دفعات وجود ندارد و در صورتی که فرد اقدام به تسویه تسهیلات جعاله دریافتی قبلی کرده باشد می‌تواند به طور مجدد درخواست خود را برای دریافت دوباره یا چندباره این تسهیلات به بانک ارائه کند تا در صورت تایید و واجد شرایط بودن این تسهیلات به وی پرداخت شود.

همچنین مطابق با ضوابط بانک مسکن پرداخت مابه التفاوت تسهیلات جعاله معادل سقف تسهیلات جعاله منهای مانده حین الفسخ تسهیلات قبلی برای متقاضیانی که از تسهیلات جعاله این بانک استفاده کرده اند و در خصوص تسهیلات جعاله پرداختی سایر بانکهای سقف تسهیلات جعاله منهای اصل تسهیلات جعاله پرداخت شده قبلی توسط بانک‌ها بلامانع است.

به این معنا که افرادی که هم اکنون نیز در حال بازپرداخت تسهیلات جعاله دریافت شده با سقف های قبلی هستند می توانند درخواست خود را برای دریافت مابه التفاوت این تسهیلات با سقف فعلی تسهیلات به بانک ارائه و در صورت تایید، مابه التفاوت این تسهیلات را دریافت کنند.هم اکنون سقف تسهیلات جعاله مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن معادل ۴۰ میلیون تومان است. سود این تسهیلات ۱۷.۵ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن ۵ سال است. اقساط ماهانه این تسهیلات نیز حدود یک میلیون تومان است. بازپرداخت این تسهیلات نیز به دو روش ساده و پلکانی امکان پذیر است. بازپرداخت به صورت اقساط ماهیانه و یک ماه بعد از پرداخت این تسهیلات به متقاضی آغاز خواهد شد. این تسهیلات در دو شکل تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل به متقاضیان پرداخت می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.