نرخ ارز باید تک‌ نرخی شود

نرخ ارز باید تک‌ نرخی شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تنها راه نجات کشور ارز تک نرخی است، گفت: برای جلوگیری از رانت و فساد باید ارز تک نرخی و به قیمت واقعی خود برسد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از مهر، مسعود خوانساری در بیست و پنجمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری تنگاتنگ با دولت، اظهار داشت: دولت اگر بخواهد موفق شود باید بخش خصوصی را بیشتر به کار گیرد و نظرات این بخش را بشنود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: دولت سیزدهم با شرایط سختی مواجه است؛ شاید بتوان گفت امروز دولت در سخت‌ترین شرایط دولت‌های بعد از انقلاب قرار گرفته است.

کمیته پیگیری واردات واکسن تشکیل شد

وی ادامه داد: از یک طرف کرونا مشکل زا شده است که به دلیل سهل انگاری و برخورد بد مسئولان گذشته، شاهد تلفات زیادی بودیم. این موضوع یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت است که خوشبختانه رئیس جمهور و معاون اول وی اعلام کردند مبارزه با کرونا اولویت اول است.

خوانساری گفت: اگرچه در چند ماه گذشته به دلیل برخوردهای بد وزارت بهداشت نتوانستیم واکسن وارد کنیم اما نمایندگان شرکت‌های دارای مجوز در ایران فعال شده‌اند و دیروز هم به وزارت بهداشت نامه نوشتیم. با دستور معاون اول نیز کمیته‌ای برای واردات واکسن تشکیل شد که به جمع بندی‌های خوبی رسیدیم. اگر مجوز داده شود بخش خصوصی واردات واکسن را دنبال می‌کند.

تورم ثبات اقتصادی را از بین می‌برد

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: مورد دوم مربوط به تورم می‌شود. متأسفانه روز به روز تورم رشد می‌یابد. در مرداد ماه تورم ۴۵.۲ درصد بود در حالی که تورم در پایان سال ۹۹، ۳۶.۴ درصد بود؛ یعنی هر ماه رشد فزاینده تورم داریم.

وی افزود: تورم مهم‌ترین عاملی است که ثبات اقتصادی را دچار مشکل می‌کند. هم سرمایه گذار و هم آینده سرمایه گذاری را با مشکل مواجه می‌کند.

خوانساری گفت: مساله سوم رشد پایه پولی است. طبق آمار پایه پولی ۹.۲ درصد افزایش داشته که نگران کننده است. امیدواریم دولت در بحث تورم و پایه پولی کار جدی کند.

دولت برای واردات کالاهای اساسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سوبسید داد

وی با بیان اینکه مورد بعدی مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود، اظهار داشت: طی نیمه نخست سال ۱۵ میلیارد دلار تخصیص از صورت گرفته که بخشی از آن ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است؛ یعنی دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای واردات اقلام به خصوص کالاهای اساسی داده است.

خوانساری افزود: با این حال تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۵۸.۴ درصد بود و تورم اقلام غیرخوراکی که ارز سوبسیدی نگرفتند ۳۶.۱ درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به جز اینکه اقتصاد را تخریب و رانت و فساد در جامعه ایجاد کند هیچ اثر ویژه‌ای نداشته و نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در طول ۶ سال گذشته دائم اعلام کردیم که تنها راه نجات کشور ارز تک نرخی است. برای جلوگیری از رانت و فساد باید ارز تک نرخی و به قیمت واقعی خود برسد. اگر دولت بخواهد کمک کند یارانه مستقیم به قشر نیازمند بدهد.

کسری بودجه ۱۹۰ هزار میلیاردی در بهار

خوانساری گفت: یکی از چالش‌های دیگر دولت کسری بودجه است که خود یکی از عوامل کسری بودجه است؛ طبق اعلام خزانه داری در ۳ ماه اول سال ۱۹۰ هزار میلیارد تومان عدم تخصیص بودجه و کسری بودجه داشته‌ایم که به تورم فزاینده دامن می‌زند. خوشبختانه رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اصلاحات بودجه را انجام می‌دهد.

وی افزود: امسال بودجه منبسط تصویب و در مجلس هم به آن اضافه شد. بحث درآمدها واضح نبود و غیرشفاف و غیرعملی تنظیم شد. در این ۳ ماه کسری بودجه زیادی داشتیم که از بانک مرکزی تأمین شده که پایه پولی را رشد داده است. امیدواریم در ۶ ماه آینده کسری بودجه کمتری داشته باشیم یا نداشته باشیم. این موضوع به عدم افزایش تورم کمک می‌کند.

خوانساری گفت: مورد آخر نیز تحریم‌هاست که اقتصاد را آزار می‌دهد. امیدواریم مذاکرات هر چه زودتر شکل گرفته و شر تحریم‌ها برداشته شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.