افزایش بیش از ۲.۵ برابری مبادلات ایران و ترکیه

افزایش بیش از ۲.۵ برابری مبادلات ایران و ترکیه

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: مجموع مراودات تجاری ایران و ترکیه در شش ماه نخست سال 99 به 2 میلیارد دلار نمی‌رسید اما امسال به 4 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش دیوان اقتصاد,رضا کامی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و ترکیه و همچنین اخبار منتشره مبنی بر بسته شدن مرز رازی روی کامیون‌ها و شهروندان ایرانی اظهار کرد:‌ در مرز رازی اصولا ترانزیت کامیون صورت نمی‌گیرد و می‌توان گفت هرگز و حتی قبل از شیوع کرونا نیز این مرز برای رد و بدل کامیون نبود. در مورد شهروندان نیز به خاطر موضوع کرونا هر دو کشور این مرز را بسته بودند که مدت کوتاهی است باز شده و اطلاع خاصی از مسدود شدن مجدد آن ندارم.
این فعال اقتصادی ادامه داد: حتی در یک بازه زمانی ترکیه این مرز را باز کرد اما ایران به علت محدودیت‌های کرونایی هنوز اقدام به این کار نکرده بود. بنابراین بیشتر از این مرز رد و بدل قطارها اتفاق می‌افتد که آن هم برقرار بوده و به مشکلی برنخورده است.
وی افزود: میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه رو به افزایش است، حتی میزان مبادلات دو کشور در 6 ماهه امسال نسبت به کل مبادلات در سال گذشته تقریبا برابری می‌کند و در 6 ماه توانسته به کل میزان تجارت سال گذشته دست یابد، بنابراین تجارت ایران و ترکیه افزایش چشمگیری داشته است.
کامی تصریح کرد: جمع واردات و صادرات 6 ماهه امسال ایران و ترکیه، 4 میلیارد و 700 میلیون دلار است. درحالی که کل تجارت سال 99 بین دو کشور 4 میلیارد و 850 میلیون دلار بوده است. در مقایسه همین بازه زمانی در سال گذشته، صادرات 6 ماهه امسال ما 2 میلیارد و 300 میلیون دلار و میزان واردات 2 میلیارد و 400 میلیون دلار است درحالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ما به ترکیه 581 میلیون دلار و میزان واردات نیز 1 میلیارد و 120 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: بنابراین مجموع مراودات شش ماه نخست سال 99 به 2 میلیارد دلار نمی‌رسید اما امسال به 4 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است. بنابراین میزان افزایش بیش از 2.5 برابر بوده است.
عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تبریز در مورد علل این افزایش حجم مبادلات گفت: ما برای تجارت با ترکیه همیشه موانع خاصی مانند تعرفه، ناکارآمدی توافقنامه تجارت ترجیحی ، مشکلات نقل و انتقال پولی و معطلی‌ها در رفت‌ و آمدهای مرزی داشتیم، بعد از سال 2014 که تقریبا اوج تجارت ایران و ترکیه بود و حجم تجاری دو کشور از مرز 22 میلیارد دلار گذشت، با روند کاهشی مواجه شد که سال گذشته متاسفانه به کمترین میزان خود در ده سال اخیر به میزان آن 4 میلیارد و 850 میلیون دلار رسید ولی خوشبختانه امسال با افزایش مواجه بودیم.
کامی اضافه کرد: تنش‌ها در مرز ایران و آذربایجان تاثیر خاصی بر مراودات ایران و ترکیه نداشته است، اتفاقاتی از این دست همیشه در کشورها اتفاق می‌افتد و عموما تاثیر این چنینی بر تجارت نمی‌گذارد، بنابراین از نظر تجاری و اقتصادی این موضوع تاثیری بر روابط ایران و ترکیه نداشته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.