جزئیات سود سال 98 سهام عدالت

جزئیات سود سال 98 سهام عدالت

براساس آخرین آمار از سازمان خصوصی‌سازی از مجموع 88 هزار میلیارد ریال مبلغ تأمین شده سود ناشران مبلغ 8.6 هزار میلیارد ریال تأمین و پرداخت نشده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، در آخرین روز آبان امسال، حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در توئیتی اعلام کرد: از سود کسب شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت در سال 98 به میزان 90 درصد سود کسب شده به حساب سهامداران عدالت واریز شد و متأسفانه 10 درصد از سود سهام عدالت مردم به حساب‌شان واریز نشد.

سازمان بورس و اوراق بهادار در روز 3 آذرماه اعلام کرد: از سود کسب شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت در سال 98 به میزان 94 درصد به حساب سهامداران عدالت واریز شد و نیز به میزان 4 درصد از سود کسب شده در قالب سهام شرکت گل‌گهر سیرجان به سهامداران عدالت اختصاص یافته و فقط 2 درصد از میزان سود کلی مربوط به شرکت مخابرات ایران پرداخت نشده است. 

وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار فارس بر اساس اطلاعات سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: کل سود محاسبه شده تجمیعی برای عملکرد سال 1398 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به میزان 96 هزار و 674 میلیارد ریال بوده است که از این میزان مبلغ تأمین وجه شده توسط ناشران یا همان شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان 88 هزار میلیارد ریال بوده است و مبلغ تأمین نشده به میزان 8 هزار و 661 میلیارد ریال بوده است.

طبق این گزارش به استناد اعلام ناشران بورسی مبنی بر عدم واریز مبالغ و همچنین افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران در مجموع مبلغ 8 هزار و 661 هزار و 301 میلیارد و 884 میلیون و 872 ریال از کل مبلغ سود نقدی سهامداران عدالت تأمین نشده است.

در رابطه با عدم واریز نقدی سود سهام عدالت چندین شرکت همچنین تمام یا قسمتی از سود نقدی را به شرکت سپرده‌گذاری پرداخت نکرده‌اند که از این میان شرکت مخابرات ایران هیچ مقدار از سود نقدی را پرداخت نکرده است.

شرکت مخابرات ایران باید مبلغ 2 هزار و 992 میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت واریز می‌کرد که این مقدار را واریز نکرده است.

همچنین شرکت گل‌گهر سیرجان مبلغ 4 هزار و 690 میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت باید واریز می‌کرد، اما به جای آن پرداخت از طریق افزایش سرمایه انجام داده است.

شرکت پتروشیمی جم 622 میلیارد تومان سود واریز نشده دارد که به جای آن پرداخت از طریق افزایش سرمایه انجام داده است. 

شرکت ملی مس ایران 68 میلیارد تومان سود واریز نشده دارد که از طریق افزایش سرمایه به نوعی پرداخت کرده است.

شرکت سیمان داراب 50 میلیارد تومان سود واریز نشده دارد که پرداخت به شرکت‌های استانی انجام شده است.

شرکت حمل و نقل پتروشیمی 40 میلیارد تومان سود واریز نشده که به جای آن پرداخت شرکت‌های استانی داشته است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران 15 میلیارد تومان و بانک ملت هم 15 میلیارد تومان سود واریز نشده سهام عدالت دارند که هر دو شرکت اعلام کرده‌اند در قالب پرداخت شرکت‌های استانی جبران کرده‌اند.

همچنین در مسئله فروش سهام عدالت تاکنون تعداد 3 میلیون و 250 هزار و 974 نفر تاکنون موفق به فروش بخشی از سهام عدالت خود شده‌اند.

سازمان خصوصی در مورد سؤال مبنی بر میزان سود نقدی هر سهامدار عدالت نیز اعلام کرد: سهامداران عدالت که روش مدیریت غیر مستقیم با ارزش اولیه 532 هزار تومانی را انتخاب کرده‌اند تعداد 125 هزار و 514 سهم، سهم هزار ریالی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در اختیار گرفته‌اند که در سال مالی 1398 به هر سهم هزار و 567 ریال سود نقدی تعلق گرفت. بنابراین سود نقدی سال مالی هر سهامدار عدالت با ارزش اولیه 532 هزار تومانی مبلغ یک میلیون و 967 هزار و 601 ریال بوده است که بیش از 90 درصد این مبلغ طی دو مرحله به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شد.

همچنین سود نقدی سهامدارانی که روش مدیریت مستقیم انتخاب کرده‌اند با تجمیع سود نقدی 36 شرکت بورسی داخل سبد سهام عدالت حاصل می‌شود که مجموع سود نقدی سهامداران عدالت در روش مستقیم نیز به میزان یک میلیون و 967 هزار و 601 ریال بوده است که سهامداران عدالت در روش مستقیم نیز بیش از 90 درصد مبلغ سود نقدی خود را دریافت کرده‌اند.

در مورد سود نقدی سال مالی 99 با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌های داخل سبد سهام عدالت سود سهامداران عدالت به تدریج از این شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت و در ماه‌های آینده به حساب سهامداران عدالت واریز خواهد شد.

براساس آخرین آمار سازمان خصوصی‌سازی در سوم مهرماه سال جاری تعداد دارندگان سهام عدالت به میزان 49 میلیون و 148 هزار و 775 نفر هستند. آنهایی که در قید حیات هستند 45 میلیون 870 هزار و 120 نفر و متوفیان 3 میلیون و 278 هزار و 655 نفر بوده‌اند. از افراد زنده دارنده سهام عدالت 27 میلیون و 166 هزار و 544 نفر در روش مدیریت غیر مستقیم یعنی از طریق شرکت‌های استانی باقی مانده‌اند و تعداد 18 میلیون و 703 هزار و 576 نفر روش مدیریت مستقیم یعنی مدیریت توسط خودشان را انتخاب کرده‌‌اند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.