نگرانی بازار های مالی از نوع جدید کرونا 

 نگرانی بازار های مالی از نوع جدید کرونا 

امروز بازارهای سهام، نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا و نفت خام سقوط کرده‌اند. در بازار فارکس، ین ژاپن جهش کرده است. گفته می‌شود که سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی پیدا شده که زنگ خطری برای جامعه جهانی است.
 

شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین افت خود از ماه مارس تا به امروز را تجربه می‌کند. بازارهای سهام ژاپن و هنگ‌کنگ هم عملکرد ضعیفی دارند. شاخص‌های آتی سهام آمریکا و اروپا سقوط کرده‌اند و نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا به ۱٫۵۶ درصد پایین آمده است. گفته می‌شود سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی کشف شده با جهش‌های قبلی کرونا تفاوت اساسی دارد. چندین کشور پروازها به آفریقای جنوبی را ممنوع کرده‌اند. گفته می‌شود که در هنگ‌کنگ دو مورد ابتلا به این سویه کرونا دیده شده است.
در بازار فارکس، دلار آمریکا در اوج ۱۶ ماهه قرار دارد. در بازار نفت خام، قیمت‌ها ۳ درصد سقوط کرده‌اند. اما با این حال قیمت اونس طلای جهانی بالا آمده است. دیروز بازار آمریکا تعطیل بود و امروز هم زودتر از زمان معمول بسته خواهد شد. بایستی توجه داشت که بحران کرونا در حالی دوباره باعث نگرانی دنیا شده که اقتصاد جهانی با رشد سریع تورم و خروج زودهنگام بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی پولی مواجه است. در این میان شاخص‌های سهام جهانی تقریباً در سال ۲۰۲۱ به اندازه ۱۶ درصد رشد کرده‌اند. ریسک‌های پیش روی بازار سهام روز به روز بیشتر می‌شود.
اقتصاددانان گلدمن ساکس انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی از سیاست‌های انبساطی پولی خارج شود. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو دو برابر ماه‌های قبلی از حجم خرید اوراق قرضه خواهد کاست و همچنین در ماه ژوئن نرخ بهره را هم بالا خواهد برد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.