اخذ مجوز افزايش سرمايه ۴۱۰ درصدي

مدير عامل پست بانك خبر داد:

اخذ مجوز افزايش سرمايه ۴۱۰ درصدي

مدير عامل پست بانك گفت:با توجه به ملاحظات و محدودیتهای که در بودجه کشور وجود داشت تاکنون موفق به افزایش سرمایه نشدیم اما با تلاش زیاد توانستیم امسال مجوز ۴۱۰درصدی یعنی افزایش سرمایه ا.ز ۳۲۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۶۰۰میلیار تومان را از سازمان بورس اخذ کنیم.

به گزارش ديوان اقتصاد ،شیری مدیرعامل پست بانک ایران در نشست خبری ضمن ارائه گزارش کامل عملکرد 9 ماهه بانک در سال جاری، اضافه كرد:میزان مل درآمد شناسایی شده بانک در ۸ ماهه امسال ۲/۵ درصد بیشتر از کل درامد سال ۹۹ بوده است.
مدیر عامل پست بانک ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص تبیین ماموریت و فلسفه وجودی و دلایل تأسیس پست بانک ایران گفت : پست بانک در سال ۱۳۷۴ به موجب ماده واحده قانون تاسیس از مجموعه شرکت پست منتزع و به عنوان یک شرکت دولتی ایجاد شد و کارش هم در واقع پست مالی بود، برای مثال اگر ۲۵ سال قبل را به یاد داشته باشید، آن موقع مثل امروز خدمات مالی از قبیل سرویس انتقال وجه کارت به کارت، پایا و ساتنا و این نوع خدمات وجود نداشت و بخشی از کار بانک، ارسال و مراسلات مالی بود، مستمری بگیران وقتی بازنشسته می شدند برای همه آنها مقدور نبود که بروند و در صف بانک ها بایستند و حقوق خود را دریافت کنند. پست بانک حقوق بازنشستگان را در محل سکونتشان به آنها پرداخت می کرد، بر همین اساس ایده تشکیل پست بانک شکل گرفت تا میزان رفت و آمد به شهرها به حداقل برسد و ترافیک شهرها کم شود و مردم هزینه های کمتری بپردازند و آلودگی محیط زیست نیز کمتر شود. به تدریج در پست بانک این احساس ایجاد شد که برای توسعه و بهبود ارایه خدمات و پاسخگویی واقعی به نیاز مردم به خدمات مالی و بانکی به ویژه در مناطق روستایی و محروم، نیازمند این هستیم که ابزارهای بانکی را در اختیار داشته باشیم، لذا در این راستا طرحی به بانک مرکزی ارائه شد و نهایتا در شورای پول و اعتبار مصوب شد . بر اساس آن عملاً پست بانک ایران از سال ۱۳۸۳ به عنوان یازدهمین بانک دولتی کشور شناخته شد و پس از آن به یک بانک تمام عیار دولتی تبدیل شد و از همان موقع، توجه به بانکداری خرد به عنوان یکی ازاصلی ترین مأموریت های این بانک مورد تاکید قرار گرفت .
مدیر عامل پست بانک ایران افزود: در سال ۱۳۸۷ بحث قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ و همچنین واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی مطرح شد، در آن موقع قرار شد ۴ بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات و پست بانک به مردم واگذار شود
.مدیر عامل پست بانک ایران در ادامه از مشکلاتی که پس از واگذاری این بانک پیش آمد سخن گفت و در این زمینه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۱ این پرسش در مجلس مطرح شد که اگر پست بانک به بخش خصوصی واگذار شود، در این صورت چه بانکی باید در روستاها و مناطق دورافتاده کشور خدمات مالی و بانکی ارایه کند؟ به همین دلیل در آن سال ماده واحده ای در مجلس مصوب شد که بر اساس آن، تا زمانی که یک بانک دولتی در مناطق روستایی و کم برخوردار مأموریت پست بانک را بر عهده نگرفته است، ادامه واگذاری سهام پست بانک متوقف شود، یعنی پست بانک ماهیتاً دولتی بماند . تا اینکه ز سال ۱۳۹۱ به بعد پست بانک با سهم ۵۱ درصدی دولت در این بانک، ۲۵ درصدی سهم سهام عدالت و ۲۴ درصد سهام اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه به عنوان یک بانک دولتی باقی ماند و در کنار این موارد، در سال ۱۳۹۵ وقتی قانون شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، ماده ۳۱ این قانون مأموریت ویژه ای به پست بانک محول کرد که بر اساس آن، پست بانک ایران به عنوان بانک دولتی، مأموریت های مرتبط با پست مالی و همچنین بانکداری خرد در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته را انجام دهد.
مدیر عامل پست بانک ایران در ادامه به تشریح عملکرد و خدمات این بانک در مناطق روستایی کشور پرداخت و در این زمینه گفت: در مناطق روستایی و دور افتاده اگر یک بانک قصد ارائه خدمات بانکی و تسهیلات داشته باشد، هزینه های بسیاری را متحمل می شود درعین حال وقتی این امربه یک بانک دولتی تکلیف می شود، بر اساس این تکلیف باید به آنجا برود و این خدمات را ارایه نماید، همچنین قانون یاد شده مصوب کرد که پست بانک، بانک تخصصی بخش ICT کشور باشد و دولت نیز مکلف شد ظرف سه ماه از ابلاغ این قانون، اساسنامه پست بانک ایران را تنظیم کرده و به تصویب برساند.
شیری با اشاره به اینکه پست بانک تنها بانک کشور است که هم دولتی است و هم در بورس حضور دارد و ۲۳ هزار شخص حقیقی و حقوقی سهامدار این بانک هستند در تشریح نحوه عملکرد این مجموعه در حوزه های مختلف خدمات بانکی گفت: وقتی یک بانک دولتی مکلف به خدمات رسانی در مناطق روستایی و محروم می شود، عمده فعالیت های آن بانک هزینه ساز است تا سود آور، در حالیکه سهامداران در بخش خصوصی انتظار خلق سود دارند و اصلاً به این موضوع که شما در یک روستا در ۱۷۰ کیلومتری شهرستان مرکز استان سیستان و بلوچستان چه خدماتی ارایه می دهید، کار ندارند. یا به این موضوع اهمیت نمی دهند که شما در فلان منطقه یا روستای کشور مسئولیت اجتماعی تان را انجام می دهید یا هر کار دیگر، بلکه برای سهامدار بخش خصوصی فقط کسب سود هدف است.
مدیر عامل پست بانک ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص عملکرد مالی این بانک در سال‌های اخیر گفت: پست بانک با همین ترکیب کسب و کاری از سال ۱۳۹۲ به بعد زیان ده بود، به نحوی که در سال ۱۳۹۴ زیان انباشته آن از نصف سرمایه بانک نیز بیشتر شد و مفهوم این عبارت یعنی اینکه ما مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدیم که به معنای ورشکستگی بود و لذا یا باید افزایش سرمایه می دادیم، که به دلیل محدودیت های بودجه ای دولت، امکان افزایش سرمایه محقق نشد و یا باید از ابزارهای دیگر برای افزایش سرمایه استفاده می کردیم که در این صورت، فقط با یک درصد تغییر در سهم سهامداران بانک، از ماهیت دولتی خارج می شدیم، بنابراین از این لحاظ هم دست مدیریت در افزایش سهام بسته بود. این وضعیت باعث شد که در پایان سال مالی ۱۳۹۷ میزان زیان انباشته پست بانک به حدود ۴ برابر سرمایه ثبتی آن رسید و این یعنی از ورشستگی هم چند گام فراتر رفته بودیم ، لذا تلاش کرده ایم روند مثبت و بهبود عملکرد در شاخص ها را با جدیت پیگیری کنیم به نحوی که با سرمایه ثبتی ۳۲۰ میلیارد تومانی در حال حاضر یعنی در ۸ ماهه منتهی به پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان که بیش از ۲ و نیم برابر سرمایه ثبتی بانک است، در ترازنامه پست بانک سود محقق شده است و در سال ۱۳۹۹ نیز ۷۳۵ میلیارد تومان سود تحقق یافت.
مدیر عامل پست بانک در تشریح خدمات این بانک به هموطنان عزیز روستایی نیز گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات معیشتی به یارانه بگیران نیز، پست بانک ایران به تنهایی به ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار خانوار یارانه پرداخت می کند و این در حالیست که کل خانوارهای یارانه بگیر در کشور ۲۵ میلیون خانوار هستند و درحالیکه سهم پست بانک در بازار پول کشورکمتر از یک درصد است در حوزه خدماتی چون پرداخت یارانه به خانواده ها، سهم ما ۶ درصد از کل است. همچنین در زمینه پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی با نرخ ۴ درصد نیز، این تسهیلات را به تمام خانوارهای تحت پوشش پرداخت کرده ایم. عمده این خانوارها هم ساکن روستاهای کشور هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.