ارزش سهام عدالت ؛ یک چهارم قیمت واقعی

ارزش سهام عدالت ؛ یک چهارم قیمت واقعی

ارزش سهام عدالت، ۱.۱درصد افزایش یافت.

به گزارش دیوان اقتصاد،ارزش سهام عدالت از زمان آزادسازی سهام عدالت، تاکنون، با نوسانات زیادی روبرو بوده است. ارزش سهام عدالت معمولا متناسب با افزاش یا کاهش بورس تغییر میکند. ارزش سهام عدالت در حال حاضر به یک چهارم قیمت واقعی خود رسیده است. به طوریکه ارزش سهام عدالت را اکنون  زیر 10 میلیون تومان معامله می کنند. در ادامه ارزش سهام عدالت را می خوانید.
در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۲۹ دی ماه)، ۱.۱درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۶۵۳هزار تومان، ۲۱ میلیون و ۹۵۳هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۸۰۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۹۱هزار تومان رسیده است.
سهام عدالت به عنوان یکی از طرح‌های اقتصادی عدالت محور و به هدف کاهش فاصله طبقاتی در کشور در سال 1384 تصویب و به اجرا رسید.
اما ارزش این سهام به دلیل سیاست های نادرست دولت دوازدهم در قبال بورس، با افت شدیدی مواجه شده است و بسیاری از افرادی که این سهام را به عنوان یک دارایی برای خود نگهداری کرده بودند، در وضعیت فعلی با کاهش 53 درصدی ارزش آن در 18 ماه گذشته مواجه شده اند.
49 میلیون نفری که دارای برگه های سهام عدالت هستند در شرایط فعلی، نه می توانند این سهام را بفروشند و نه می توانند از آن استفاده خاصی کنند. طرح وثیقه گذاری سهام عدالت برای دریافت وام نیز اجرایی شده، اما هنوز هیچ آمار رسمی و غیررسمی از میزان پرداخت وام به این شیوه ارائه نشده است. به نظر می رسد این طرح نیز به دلیل درست ارزیابی نشدن با شکست روبرو شده است.
20 ماه از آزادسازی سهام عدالت می گذرد. بعد از این آزادسازی حدود ۲۰‌ میلیون نفر از افراد جامعه که فاقد سهام عدالت بودند پیگیر خرید یا دریافت این سهام شدند. به گفته نمایندگان مجلس ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در سال آینده تعیین‌ تکلیف خواهند شد.
مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، می‌گوید: سهام عدالت قانونی جدا است و در بودجه جانمایی نمی‌‌شود؛ طرح جاماندگان سهام عدالت در مجلس در حال بررسی است.
سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده است. این سهام در دی ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در هفته پایانی دی ماه این روند نزولی نیز ادامه‌دار بود و این سهام در هفته گذشته با افت 4.56 درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به ترتیب با کاهش 4.1 و 5.12 درصدی در این هفته مواجه شدند.
برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته چهارم دی ماه به ترتیب با افت 348 هزار تومانی، 419 هزار تومانی، 453 هزار تومانی و 852 هزار تومانی نسبت به هفته سوم دی ماه مواجه شده‌اند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 290 هزار تومان، 8 میلیون و 769 هزار تومان، 9 میلیون و 482 هزار تومان و 17 میلیون و 824 هزار تومان.
کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 53 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته اول، دوم و سوم دی ماه به ترتیب با افت 49، 50 و51 درصدی مواجه بود.
ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 289 هزار تومانی، 9 میلیون و 971 هزار تومانی، 10 میلیون و 782 هزار تومانی و 20 میلیون و 267 هزار تومانی روبرو شده است.
سهام عدالت می‌توانست به عنوان یک دارایی با بازدهی مناسب برای 49 میلیون سهامدار آن تبدیل شود، اما افت شاخص از 2 میلیون و 75 هزار واحد تا یک میلیون ارزش این سهام را تا 60 درصد کاهش داشت. این موضوع که به سال 99 بر می‌گردد، اما در سال 1400 نیز رفت و برگشت‌های شاخص کل از شاخص یک میلیون و 200 هزار واحدی تا یک میلیون و 600 هزار واحدی نیز باعث کاهش ارزش این دارایی مردم شده است.
به عبارت دیگر، دولت دوازدهم برای اینکه بتواند بورس را به یک محل برای تامین منابع مالی جهت جبران کسری بودجه تبدیل کند، فروش 270 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی را در سال 99 در دستور کار خود قرار داد.
این مساله سبب شد کل بورس و به تبع آن نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت نیز با چالش جدی کاهش ارزش مواجه شوند. این موضوع سهامداران این سهام را با این سوال مواجه کرده است که چرا دولت برای جبران کسری بودجه چنین رخدادی را رقم زده است.
البته باید به کاهش ارزش سهام عدالت در ماه‌های گذشته نیز اشاره کرد. این موضوع نیز بیشتر به دلیل خزانه‌ای است که دولت دوازدهم به دولت جدید تحویل داده است، ارتباط پیدا می‌کند.
طی هفته گذشته اخبار خاصی در زمینه سهام عدالت منتشر نشده است. اما در مورد واریز سود سهام عدالت سال‌های 98 و 99 رئیس سازمان بورس شفاف سازی کرده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد پرداخت سود سهام عدالت سال 98، ‌گفت: سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت 98 درصد پرداخت شد و فقط 2 درصد سود مربوط به شرکت مخابرات بوده که پرداخت نشده در این زمینه از شرکت مخابرات شکایت شده، سازمان خصوصی‌سازی هم پیگیر است مشکلاتی برای مخابرات پیش آمده بود که سود سهام عدالت را نپرداخته است.
وی همچنین برای پرداخت سود عملکرد سال 99 شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت تصریح کرد: در جلسه بعدی شورای عالی بورس این مسأله مطرح می‌شود و نحوه دریافت مبالغ سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و پرداخت به ذی‌نفعان سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌شود و تلاش بر این است تا پایان سال جاری سود سهام عدالت سال گذشته هم پرداخت شود.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه گفت: قصد داریم منافع سهامداران خرد و به ویژه سهامداران عدالت را پیگیری کنیم.
موسوی لارگانی در مورد زیان سهامداران عدالت بعد از ورود به بازار سرمایه و همچنین بررسی عدم واریز سود عملکرد سهام عدالت در سال 98 توسط مخابرات و مپنا گفت: یک طرف از قضیه تحقیق و تفحص این است که عده‌ای زیادی از مردم دچار مشکلات شدند و در روزهای ریزش بازار سرمایه دچار زیان شدند. کسانی که دارای سهام عدالت به ارزش اسمی 500 هزار تومانی بودند ارزش سهام آنها تا 16 میلیون تومان هم بالا رفت و قسمتی از سهام خود را توانستند بفروشند. سهام عدالت واقعاً کار بزرگی بود که دولت نهم و دهم انجام داد؛ اما متأسفانه به دلیل سوءمدیریت سازمان بورس و سازمان‌های مربوطه حیف و میل حقوق سهامداران را شاهد بودیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.