مبلغ یارانه جدید مشخص وقطعی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مبلغ یارانه جدید مشخص وقطعی نیست

سه‌شنبه, ژانویه 25, 2022 - 16:07 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

جزئیات یارانه جدید و آغاز فرآیند حذف یارانه خانوارها اعلام شد.

به گزارش دیوان اقتصاد،مسئله یارانه نقدی، چند وقتی است که به یکی از دغدغه‌های اساسی مردم تبدیل شده است و سوال اصلی همه این است که بالاخره مبلغ یارانه‌های جدید که دولت وعده آن را می‌دهد، چه قدر است. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.
در روزهای اخیر بود که میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از افزایش منابع بخش هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت که با تصویب کمیسیون تلفیق منابع بخش هدفمندی در سال آینده به ۵۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اما با این شرایط، این سوال مطرح می‌شود که مبلغ یارانه نقدی برای سال جدید چه قدر خواهد بود و هر خانواده چه قدر یارانه دریافت می‌کند؟
چراکه با اینکه مدتی است که حذف ارز ترجیحی قطعی شده، اما هنوز خبری از یارانه جدید نبوده و مبلغ و شکل آن مشخص نیست.
علیرضا شهباری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با مبلغ یارانه‌ها گفت: در مورد یارانه نظرات مختلفی وجود دارد اما هنوز در کمیسیون تلفیق در مورد آن بحث وجود دارد و به نتیجه نرسیده است. هم در راستای حذف ارز ترجیحی و درآمدی که ایجاد می‌شود و هم یارانه‌ها، نظرات مختلفی وجود دارد که هیچ یک قطعی نیست. اینکه به چه افرادی داده شود، میزان آن چه قدر باشد و به چه صورت باشد، هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. باید در کمیسیون جمع‌بندی شود و به صحن بیاید تا در مورد آن  تصمیم اتخاذ شود.
وی در پایان گفت: یارانه ۱۳۰ تا ۵۰۰هزار تومانی که مطرح می‌شود، تنها در حد صحبت است و هنوز میزان آن مشخص نیست.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس اعلام کرده که کمیسیون تلفیق قصد حذف یارانه نقدی را دارد، یعنی تمام یارانه‌های موجود از جمله یارانه معیشتی را ادغام کرده و در قالب‌های نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شود.
رحیم زارع در این خصوص توضیح داده است: حتما افزایشی در یارانه‌ها برای سال آینده نسبت به سال گذشته و امسال خواهیم داشت، اما هنوز ساز‌وکار آن در کمیسیون تلفیق بررسی نشده است.
دیگر عضو کمیسیون تلفیق نیز حذف دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین برای سال آینده را تایید می‌کند، دولت نیز در لایحه بودجه سال آینده بودجه این دو یارانه را همانند سال‌های قبل تفکیک نکرده است.
براساس لایحه بودجه در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی در نظر گرفته است که نشان می‌دهد دولت دو یارانه را حذف و منابع آن را ادغام می‌کند.
محمدرضا میرتاج‌الدینی روز قبل اعلام کرد که منابع بخش هدفمندی در سال آینده به ۵۴۶ هزار میلیارد تومان است.
او در خصوص جزئیات این بودجه می‌گوید: این بودجه شامل انواع یارانه پرداختی از جمله یارانه نان و دارو، نهاده‌های دامی، تولید و … می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.