مجلس نباید با وضع برخی قوانین موجب فرار سرمایه‌ها شود

معاون عمران و زیربنای کیش مطرح کرد:

مجلس نباید با وضع برخی قوانین موجب فرار سرمایه‌ها شود

معاون عمران و زیربنای کیش با بیان اینکه وظیفه سازمان انتخاب و واردات سرمایه‌ای است که بتواند بهترین تاثیرگذاری را در اقتصاد منطقه و کشور داشته باشد.گفت: ارتقاء جایگاه منطقه آزاد کیش در مقیاس ملی و بین المللی یکی از اهداف توسعه‌ای این سازمان است. اما تحقق اهداف و نقش پذیری مناطق آزاد در اقتصاد کشور بدون همیاری سایر دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار ممکن است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،پورزادی معاون عمران و زیربنای کیش در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص برنامه‌های خود برای توسعه جزیره کیش، گفت: یکی از محورهای توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور می‌تواند از طریق مناطق آزاد شکل بگیرد لذا تمهیداتی مبنی بر ایجاد مشوقهای سرمایه گذاری باعث ورود سرمایه گذاران به این مناطق می‌شود .

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای ایجاد زیرساختهای جدید باید تعریف درستی از توسعه داشته باشیم که نیازمند برنامه‌ریزی، ‌مدل سازی، دقت و استفاده از مشاوران خلاق  است.

پورزادی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های ما باید براساس چارچوب‌ها و سیاست‌های تعیین‌شده باشد،‌ تشریح کرد: باید به شناخت خوبی از جزیره برسیم، ‌از طرف دیگر سطح توقعات و انتظاراتی که از مناطق آزاد وجود دارد باید براساس برنامه ششم توسعه و حتی چشم اندازی براساس طرح هفتم توسعه باشد. ایجاد بستر مناسب به جهت رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد یکی از اهداف است که در همین رابطه پیاده سازی مولفه‌های هوشمند یکی از گام های اساسی به منظور تحقق این امر است.

معاون عمران و زیربنای کیش ادامه داد: برنامه‌ریزی ما در حوزه معاونت عمرانی مبتنی بر این موارد خواهد بود برای نمونه در کارگروه تحول و توسعه سعی می‌کنیم براساس طرح جامع گام برداریم تا مسیر را به سمت توسعه پایدار ببریم. بنابراین اگر کیش بتواند در قسمت اقتصاد ناحیه و هرمزگان به درستی عمل کند و این مدل به‌درستی برنامه‌ریزی شود می‌توانیم شاهد تاثیرگذاری کیش در منطقه  باشیم.

پورزادی ادامه داد: در طرح جامع محورهای توسعه ذکر و به جایگاه کیش در اقتصاد ملی، تاثیرگذاری بر اقتصاد بین‌الملل، جهت‌گیری صنعت و غیره اشاره شده است تا بتوان کیش را به محل پردازش و صادرات کالا تبدیل کرد.

وی همچنین در خصوص برخی گزارشات واصله از طرف نمایندگان محترم مجلس مبنی‌بر خارج شدن جزیره کیش از محور اصلی خود، گفت: مجلس و مسئولان باید کمک کنند تا تمام مناطق آزاد ایران در موضوع سرمایه‌گذاری بتوانند به‌عنوان یک پتانسیل عالی در اقتصاد ملی تأثیرگذار باشند. بنابراین نیاز است که نمایندگان، مجلس و مسئولان به شناخت درستی از تحریم‌ها، اقتصاد منطقه و مشکلات ایجادشده در آن برسند و بدانند مشکلات موجود مسائلی نیستند که مدیرعامل منطقه آزاد کیش بتواند به‌تنهایی آن را حل کند. بنابراین نیاز است که این انگیزه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود داشته باشد تا به سرمایه‌گذاری در جزیره کیش بپردازند.

پورزادی تاکید کرد: وظیفه سازمان انتخاب و واردات سرمایه‌ای است که بتواند بهترین تاثیرگذاری را در اقتصاد منطقه و کشور داشته باشد. لذا قوانین یک‌شبه مانند قانون ارزش‌افزوده تصمیم‌گیری درستی نبوده و با قانون مناطق آزاد در تضاد است و موجب وارد شدن خسارت به مناطق آزاد و فرار سرمایه‌ها خواهد شد، سرمایه‌هایی که موجب ایجاد اشتغال و رونق منطقه شده‌است.

_41T7999

 

معاون عمران و زیربنای کیش ضمن اشاره به ظرفیتهای موجود در بندر چابهار گفت: بندر چابهار یکی از اقتصادی‌ترین، امن‌ترین، بهترین مسیرهای ترانزیت کالا و نقاط استراتژیک برای کشورهایی است که دسترسی به آبهای آزاد ندارند،‌ بنابراین باید کمک کنیم تا مناطق آزاد بتوانند به عنوان محلی برای ترانزیت کالا از جنوب به شمال نقش داشته باشند. در این راه باید دولت کمک کند چرا که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، سعید محمد نمی‌تواند به‌تنهایی این مسئله را عملیاتی کند.

وی افزود: اگر راه‌آهن چابهار و بندر انزلی راه بیفتد،‌ شاهد کاهش حداقلی 30 تا 40 روز زمانی و 10 درصدی هزینه‌ها خواهیم بود.

معاون عمران و زیربنای کیش با اشاره به ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در مناطق آزاد ازجمله جزیره کیش برجایگزینی درآمد این مناطق بر درآمدهای نفتی درصورت حمایت مجلس تاکید کرد و گفت: نباید از پتانسیل‌های موجود در خاک کشور در  مسئله حمل‌ونقل، ترانزیت کالا و مسافر و غیره ... غافل باشیم و درصورت حمایت، صرف هزینه، ایجاد زیرساخت‌ها، امتیازات و اختیارات میتوان از این ظرفیتها استفاده کرد. بنابراین نباید با وضع برخی قوانین موجب از بین رفتن زیرساخت‌هایی شویم که سالیان سال با صرف هزینه‌های هزاران میلیاردی ایجاد شده‌است. کیش ظرفیت پذیرش 6 میلیون مسافر در سال را دارد و این به دلیل سرمایه‌گذاری است که بخش خصوصی با صرف هزینه‌های میلیاردی انجام داده‌است. بنابراین نباید با وضع قوانینی موجب لطمه زدن به آن ‌شویم.

وی با تاکید بر نقش منطقه آزاد کیش در اقتصاد ملی، ادامه داد: رسالت مناطق آزاد محرومیت زدایی درمنطقه،‌ ایجاد اشتغال و ایجاد امنیت است،‌ مسئله‌ای که به فراموشی سپرده شده است.

پورزادی درپایان گفت: از سرمایه‌گذاران درجزیره که بتواند اشتغال‌زایی کرده و از کارکنان حرفه‌ای برخوردار باشند حمایتهای لازم به عمل می‌آید. هدف اصلی ما معرفی کیش به عنوان یک مقصد مطلوب برای سرمایه گذاری است  و دولت و مجلس نیز باید در این راه به ما کمک کند تا سرمایه‌گذار بتواند با خیال آسوده به سرمایه‌گذاری در آن بپردازد.

وی با بیان اینکه هر نوع انتقاد سازنده را می‌پذیریم،‌ ادامه داد: تمام اقدامات ما بر اساس اسناد بالادستی با رویکرد توسعه بوده و رعایت ملاحظات زیست محیطی و استفاده از الگوهای اکولوژیک یکی از شاخصه‌های مهم برنامه‌های توسعه‌ای جزیره به شمار می‌آید. 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.