سرمایه‌گذاران رغبتی برای ادامه سرمایه‌گذاری در جزیره ندارند

سرمایه‌گذاران رغبتی برای ادامه سرمایه‌گذاری در جزیره ندارند

فعال اقتصادی در کیش با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: با از بین رفتن امتیازات مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری در آن توجیهی برای بازرگان نخواهد داشت. چراکه هزینه سرمایه‌گذاری در سرزمین اصلی بسیار کمتر خواهد بود.

به گزارش دیوان اقتصاد،الهی فعال اقتصادی در کیش در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درخصوص وضعیت جزیره کیش گفت: وضعیت کیش تابعی از وضعیت کل کشور است و تمام مردم اعم از شهروندان و فعالان اقتصادی منتظر هستند تا ببینند اوضاع چه خواهد شد. متاسفانه کیش رونق خوبی ندارد و جنگ روسیه و اکراین نیز مزید بر علت شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که مدیران سازمان منطقه آزاد ضمن عدم تثبیت در سمت خود، نظرهای شخصی، سیاستهاس مدیریتی و سلایق شخصی خود را اعمال می‌کنند که این موجب ایجاد چالش شده است،‌ گفت: کاش میشد که مدیران سازمان در یک دوره چهارساله در سمت خود ثابت باشند تا بتوانند برنامه‌های خود را اجرایی کنند. بنابراین با ورود مدیر جدید سلایق و سیاستهای شخصی اعمال می‌شود که به دلیل عمر کم مدیریتی، اغلب با شکست و توقف روبه‌رو می‌شوند که این خود به معضل جدی برای جزیره تبدیل شده است. متاسفانه قوانین هرسال به گونه‌ای وضع می‌شود که معیشت در جزیره به سختی صورت میگیرد و رغبتی برای زندگی در کیش وجود نداشته باشد.

الهی با تاکید برپتانسیل‌ها و ظرفیتهای موجود در جزیره که می‌تواند در پیش برد چرخ اقتصاد کشور موثر باشد، گفت: متاسفانه این چالشها و معضلات ایجاد شده در جزیره موجب می‌شود که از بسیاری از ظرفیتهای آن استفاده نشود.

وی همچنین در اشاره به مشکل تامین مسکن در جزیره گفت: ذهنیت مردم این است که دفاتر املاک موجب گرانی مسکن شده‌اند درصورتی که اینگونه نیست و گرانی ملک و مسکن در کیش تابعی از تورم حاکم در کل کشور است. زمانی که سازمان زمین‌ها را گران نموده و خدمات خود اعم از اهدای مجوز را با هزینه بیشتر ارائه می‌دهد و همچنین قیمت مصالح افزایش می‌یابد قیمت مسکن و بتع اجاره‌بها نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین زمانی که قیمت مسکنی درگذشته یک میلیارد تومان بوده وحالا 5 میلیارد تومان است طبیعی است که اجاره بها افزایش یابد. البته منکر شیطنت برخی دوستان املاکی نیستیم اما بیش از 80 درصد مشاوران املاک در کیش صادقانه فعالیت می‌کنند.

فعال اقتصادی در کیش ادامه داد: کاهش نرخ تعرفه‌ها توسط سازمان منطقه آزاد نیز اشتباه بود. زیرا ابتدا باید اجاره‌بها کاهش می‌یافت که به دنبال آن به خودی خود تعرفه املاک نیز کمتر می‌شد. درصورتی که اجاره‌بها افزایش یافته و تعرفه املاکی‌ها کاهش یافته است. بنابراین اینکه ما  نرخ اجاره را زیاد کرده‌ایم که تعرفه بیشتری بگیریم اشتباه است.

وی همچنین درخصوص مصوبه اخذ مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد نیز گفت: این مصوبه طرحی است که تدبیری پشت آن وجود ندارد خاصیت مناطق آزاد معاف از مالیات آزاد بودن است،‌ بنابراین این مصوبه موجب می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران جزیره کیش راغب به ادامه سرمایه گذاری و یا افزایش سرمایه نباشند. از طرف دیگر بهای اخذ ارزش افزوده متوجه مردم و فعالان اقتصادی خواهد بود و درنتیجه این قانون موجب اعمال فشار اقتصادی بیشتر به مردم می‌شود.

الهی گفت: زمانی که واردات حتی در مناطق آزاد نیز ممنوع است امتیازات مناطق آزاد از بین می‌رود و فعالیت در آن توجیهی برای بازرگان نخواهد داشت. اغلب کالاهای موجود در جزیره یا تولید داخل بوده و یا از چین وارد می‌شود. از طرف دیگر قیمتها در بازارهای کیش به میزانی افزایش یافته است که مردم توان خرید ندارند و گاهی قیمت کالاها در شهرهای دیگر ارزان‌تر از کیش است این درصورتی است که در گذشته عکس این مورد وجود داشت.

فعال اقتصادی در کیش درپایان گفت: خوشبختانه مدیران قبلی توانستند چند پروژه نیمه تمام را به پیش برده و به اتمام برسانند اما توقع ما این است که تعداد بیشتری از این پروژه‌ها پیشرفت کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.