صندوق اتاق تسویه حساب‌های برخی افراد با دولت نیست

رئیس صندوق توسعه ملی اعلام کرد:

صندوق اتاق تسویه حساب‌های برخی افراد با دولت نیست

رئیس صندوق توسعه ملی اظهار داشت: این تفکر برای برخی افراد ایجاد شده است که پول دولت اموال دیگران است و می‌توان پس نداد. یکی از عوامل کوچک شدن صندوق این است که ما ارزی به برخی متقاضیان وام دادیم اما ریالی پس گرفتیم این در حالیست که اساسا کارویژه صندوق اعطای وام نیست چراکه ما مانند بانک مرکزی یا هر بانک دیگری نیستم.

به گزارش دیوان اقتصاد،مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در سی و هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران، گفت: ایران صندوق ذخیره ارزی را در دهه 70 پیش از کویت راه اندازی کرد اما این پروژه در ایران منتج به شکست شد این در حالیست که صندوق ارزی در کویت به کار خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به دلایل شکست صندوق ذخیره ارزی در کشور، گفت: اشکالات کنشی و منشی در گروه حکمرانان شکل گرفته بود به این معنا که حکمرانان بر این باورند که منابع این صندوق بالاست و مانند اقیانوس پایانی ندارد.

رییس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه نمی توان از هر تولیدی حمایت کرد، افزود: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که بتوان به هر قیمتی از تولید حمایت کنیم و باید حمایت از تولیدات زودبازده را در دستور کار قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی قربانی تقدس فریب کارانه شده است، افزود: این تفکر برای برخی افراد ایجاد شده است که پول دولت اموال دیگران است و می‌توان پس نداد. یکی از عوامل کوچک شدن صندوق این است که ما ارزی به برخی متقاضیان وام دادیم اما ریالی پس گرفتیم این در حالیست که اساسا کارویژه صندوق اعطای وام نیست چراکه ما مانند بانک مرکزی یا هر بانک دیگری نیستم.

وی با ارائه تعریف از کارکرد صندوق توسعه ملی، اذعان کرد: صندوق توسعه ملی یک نهاد مقتدر ملی در کنار بخش خصوصی است که می‌تواند خارج از کشور هم به فعالیت خود ادامه بدهد.

وی تاکید کرد: این نگرش در بخشی از افراد شکل گرفته است که صندوق یک بانک بزرگ است که می‌تواند در بزنگاه‌های حساس از آنجا وام گرفت از این رو حتی برای احداث مترو از ما تقاضای وام می‌کنند این در حالیست که اساسا این مسائل جزو وظایف ما نیست.

غضنفری صندوق توسعه ملی را به هلدینگ تشبیه کرد و افزود: باید منابع این صندوق افزایش پیدا کند. و اتاق نیز باید خط خود را مشخص کند که آیا می‌خواهد در خط فعلی صندوق حرکت کند و یا به همان روال سابق ادامه بدهد.

وی با اشاره به لزوم آوردن همه درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی، گفت: پول حاصل از فروش نفت سرمایه ما تلقی می‌شود نه ثروت ما، این در حالیست که سرمایه خود را سالیانه مصرف می کنیم و در پایان هر سال میزان پول ذخیره شده در صندوق صفر می‌شود. تحقق این مهم با همراهی بخش خصوصی میسر می شود.

به گفته رییس صندوق توسعه ملی، نباید به بهانه مردم داری‌کاری کنیم که صندوق بنگاه داری کند و یا وام بدهد.

وی با بیان اینکه نمونه های موفق صندوق توسعه ملی در کشورهای آمریکا، سنگاپور، امارات و نروژ وجود دارد، تصریح کرد: صندوق اتاق تسویه حساب‌های برخی افراد با دولت نیست به این معنا که برخی از صندوق وام گرفته اند اما از آنجایی که وزارت صمت اجازه صادرات به آنها نمی‌دهد وام خود را تسویه نمی‌کند اما صندوق محلی برای سرریز شدن سیاست های نادرست دولت نیست. وام گرفته‌اید باید آن را پس بدهند و راضی نمی‌شویم که ارزش پول را کم کنیم وام داده شده را با ارز 4200 تومانی پس بگیریم.

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه پس گرفتن وام با هدف توسعه اقتصادی انجام می شود، گفت: ما می خواهیم پول را پس بگیریم و به شخص دیگری بدهیم چرا اینگونه مسیر توسعه را هموار می کنیم در غیر این صورت به انحطاط و انحراف مالی دچار می‌شویم.

وی در پایان بیان کرد: سرمایه گذاری در  تولیدات زودبازده اولویت است تولیدی که هزینه ها را برنگرداند تولید نیست.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.