شورای تجارت خارجی باید تاسیس شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

شورای تجارت خارجی باید تاسیس شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید به منظور ایجاد یکپارچگی در سیاست‌گذاری‌های تجاری ایران تاسیس شورای تجارت خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: از سال‌های قبل همواره یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که اقتصاد ایران با آن مواجه بوده تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیر و فعال در حوزه‌های مختلف اقتصاد بوده است. از این‌رو یک مدیریت واحد می‌تواند از آسیب‌های جدی که در این حوزه به اقتصاد ایران وارد شده جلوگیری کند.

وی با بیان این‌که ۴۴ دستگاه در ایران به شکل مستقیم و غیرمستقیم درگیر تجارت هستند تاکید کرد: بررسی وضعیت کشورهایی که در تجارت خارجی موفق بودند نشان می‌دهد که هر چه به سمت حرکت در تصمیم‌گیری واحد برویم شانس موفقیت در تجارت بالاتر می‌رود از این‌رو خواسته مشخص بخش خصوصی تشکیل شورای تجارت خارجی برای عبور از این مشکلات است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که نیاز به یک برنامه بلندمدت در حوزه صادرات و سیاست خارجی داریم، بیان کرد: امروز در جهان حجم صادرات غیرنفتی و چگونگی ترکیب آن اهمیت فراوانی در سنجش قدرت اقتصادی و سیاسی دارد. یکی دیگر از معضلات‌مان محدود بودن نقش‌آفرینی اقتصاد ایران در زنجیره عرضه جهانی به حساب می‌آید موضوعی که باید در برنامه‌های بالادستی به آن توجهی ویژه داشته باشد.

شافعی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه به عنوان سند بالادستی می‌توان نگاه کلان به صادرات را مشخص کرد. نگاهی به اقلام اصلی صادرات کشور نشان می‌دهد که محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تقریبا نیمی از صادرات ما را به خود اختصاص داده‌اند. از سویی دیگر حدود ۷۵ درصد از صادرات ما تنها به پنج مقصد انجام می‌شود.

وی با اشاره به پایین‌بودن ارزش افزوده یا کالاهایی با فناوری بالا در سبد صادراتی ایران تاکید کرد: افزایش صادرات نیاز به افزایش تولید کالای باکیفیت دارد. برنامه ‌ریزی برای همکاری بلندمدت با همسایگان و در نظر گرفتن تحولات سیاسی و اقتصادی در این زمینه نقشی مهم ایفا می‌کند. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود قدرت اقتصادی جهان در سال‌های آینده تغییر کند جبران عقب‌افتادگی‌های اقتصادی در برنامه هفتم توسعه می‌تواند اقتصاد ایران را به جایگاه واقعی خود برساند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.