انتشار اوراق صکوک منفعت از سوی دولت

وزیر اقتصاد بر اساس تصمیم اخیر شورای عالی بورس خبر داد؛

انتشار اوراق صکوک منفعت از سوی دولت

چهارشنبه, مارس 2, 2016 - 12:20 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصمیم شورای عالی بورس برای انتشار اوراق صکوک منفعت به اتکای منابع و درآمدهای دارایی های مالی دولتی و غیر دولتی خبر داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصمیم شورای عالی بورس برای انتشار اوراق صکوک منفعت به اتکای منابع و درآمدهای دارایی های مالی دولتی و غیر دولتی خبر داد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از  شادا، علی طیب نیا که در مراسم رونمایی از "سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه های اجرایی" (سادا) در محل وزارت اقتصاد سخن می‌گفت، افتتاح این سامانه را اقدامی در راستای پروژه مولد سازی مدیریت دارایی های دولت عنوان کرد و گفت: اولین پروژه در این خصوص، حدود دو ماه قبل و در قالب اجرایی نمودنِ پروژه بستر یکپارچه تبادل اطلاعات الکترونیک انجام شد که زمینه ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات بین دستگاه های مختلف را فراهم می کند.

وی میزان دارایی‌‌های دولت را بر اساس برآوردهای انجام گرفته، حدود 12 بیلیارد ریال در سراسر کشور اعلام کرد و گفت: متاسفانه به دلیل تعداد زیاد و پراکندگی اموال و فقدان سیستم مدیریت یکپارچه و جامع و نیز وجود مشکل در نظام ثبت آماری اطلاعات کشور، رقم درستی از اموال و دارایی های دولت در دسترس نیست.

طیب نیا با بیان اینکه در حال حاضر، اموال و دارایی های دولت مولد نیست، افزود: امروز بسیاری دستگاه ها اموال غیر منقول مازاد دارند و همزمان، دستگاه های دیگری هستند که برای استفاده از اموال و دارایی مورد استفاده خود، اجاره پرداخت می کنند که به هیچ وجه معقول نیست.

وزیر اقتصاد یکی از شاخص های دست یابی به رشد اقتصادی کشوها را استفاده از اموال و دارایی های دولتی به عنوان سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی از شیوه های استفاده از دارایی ها در جهت ایجاد درآمد و تامین مالی مولد این است که آنها را پایه انتشار اوراق بهادار قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه در جلسه امروز شورای عالی بورس، تصمیماتی در خصوص معرفی اوراق جدید مالی گرفته شد، از انتشار اوراق "صکوک منفعت" به اتکاء درآمدها و منافع حاصل از دارایی های دولتی و غیر دولتی خبر داد.

طیب نیا با بیان اینکه امسال به دلیل فقدان مدیریت یکپارچه بر اموال و دارایی ها، دولت برای تامین صکوک با مشکل مواجه بود ،اظهار داشت: طرح مولد سازی دارایی های دولت فقط به معنای ثبت مقدار و ارزش دارایی ها نیست، بلکه ما باید قادر باشیم دارایی ها را به نحو موثر مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: به همین منظور و برای استفاده از اموال غیر منقول و دارایی های دولت، ما در حال تهیه لایحه مدیریت یکپارچه و کارآمد دارایی های دولت هستیم تا در قالب آن بتوانیم برای افزایش کارآیی، از شیوه‌های مختلفی برای مدیریت دارایی ها استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در چارچوب پروژه مولد سازی دارایی های دولت، اموال احصاء شده، به نام وزارت اقتصاد ثبت شده و سپس به منظور بهره برداری، بدون هزینه، در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد، گفت: پیشنهاد ما این است که به منظور ترغیب دستگاه‌ها برای حرکت به سمت استفاده سرمایه ای از اموال غیر منقول، این اموال به صورت اجاره در اختیار آنها قرار گیرد تا با ایجاد هزینه برای آنها، انگیزه دستگاه را برای استفاده بهینه از دارایی ها افزایش دهد.

 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.