در قامت یک صندوق ثروت‌آفرین

دوازدهمین سال تأسیس صندوق توسعه ملی؛

در قامت یک صندوق ثروت‌آفرین

پنج‌شنبه, ژانویه 5, 2023 - 15:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

علیرضا کنگرلو مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی صندوق توسعه ملی، به مناسبت دوازدهمین سالگرد تأسیس صندوق توسعه ملی، در یادداشتی به تاریخچه تأسیس این صندوق اشاره و این صندوق ثروت ساز را تشریح کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، در یادداشت علیرضا کنگرلو مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی صندوق توسعه ملی آمده است:

چین، نروژ، امارات، کویت، سنگاپور، قطر و ... البته ایران؛ کشورهایی با مازاد درآمد تجاری و یا درآمدهای حاصل از فروش نفت‌ و گاز، جملگی یک راه برای حفظ و البته مولدسازی این درآمدهای مازاد در نظر گرفته‌اند: صندوق‌های ثروت ملی.

صندوق‌های ثروت ملی در جهان طی دو دهه‌ی گذشته رو به فزونی گذاشته و اکنون با تکیه بر فاکتور کلیدی سرمایه‌گذاری، ثروت‌‌های ماندگار و پایدار خلق می‌کنند. صندوق‌های ثروت ملی که زمانی به سان تدبیری برای جلوگیری از هدررفت منابع ملی بودند، امروز از چنان جایگاه برجسته‌ای در اقتصاد جهانی برخودارند که ردپای آن‌ها در بزرگترین و سودآورترین طرح‌های تجاری و اقتصادی در سراسر جهان به چشم می‌خورد؛ و خود، به پشتوانه‌ای مستحکم برای بزرگترین اقتصادهای جهان بدل شده‌اند.

این جایگاه برجسته‌ی صندوق‌های ثروت ملی در اقتصاد امروز جهان با سه رویکرد اصلی حاصل شده است؛ رویکرد نخست، نگاه به آینده و حفظ سهم آیندگان در منابع و ثروت‌های ملی است. رویکرد دوم، جلوگیری از نشت منابع صندوق‌ها به هزینه‌های جاری بوده و سومین فاکتور که زایندگی و ثروت‌سازی را به همراه دارد، سرمایه‌گذاری است.

 این سه فاکتور که به سوختِ پیش‌برنده صندوق‌های ثروت ملی در جهان بدل شده، به واقع شاکله "حکمرانی جدید در صندوق توسعه ملی ایران" است.

صندوق توسعه ملی ایران که از میانه دی‌ماه 1389 فعالیت خود را آغاز کرده و از منظر دارایی‌های تحت مدیریت، هفدهمین صندوق برتر جهان است، در آستانه‌ی دوازدهمین سال تأسیس، برای نخستین بار و همگام با تجربه‌‌‌های امتحان‌‌پس داده‌ی جهانی قدم در راهی نهاده که دستاوردش برای فرزندان این بوم پرگهر به یادگار خواهد ماند. صندوق توسعه ملی ایران با اولویت حفظ سهم آیندگان از منابع ملی و ثروت‌آفرینی و پشتوانه‌سازی برای اقتصاد کشور، از یک سو سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در دستور کار قرار داده و از سوی دیگر، برنامه‌ای اجرایی برای بازپس‌گیری مطالبات و به جریان‌ انداختن دوباره منابع ملی را تدوین کرده است.

صندوق توسعه ملی امروز در قامت یک صندوق ثروت‌ساز، تأمین هزینه‌های مالی طرح‌ها و پروژه‌ها اقتصادی را هم‌زمان به صورت ارزی و ریالی پیش می‌برد تا نه تنها آبی به آسیاب رونق و شکوفایی تولید ملی باشد که در مقیاس جهانی نیز اثربخش بوده و سهمی درخور، از چرخه‌ی درآمدی اقتصاد جهان کسب کند. بی‌تردید تحقق این نگاه تازه، ضامن تأمین اندوخته‌ای ارزشمند و ماندگار برای آیندگان خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.