گزینه ریاست اتاق بازرگانی تهران کیست؟

گزینه ریاست اتاق بازرگانی تهران کیست؟

یک‌شنبه, مارس 12, 2023 - 15:27 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

روز گذشته (۲۰ اسفند ماه) انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برگزار و منتخبان بخش خصوصی معرفی شدند.

به گزارش دیوان اقتصاد، براوردها نشان می‌دهد که در شهری مانند تهران، میزان استقبال بخش خصوصی از انتخابات نسبت به دوره گذشته به شکل جدی کاهش یافته است. در دوره نهم، مسعود خوانساری – رئیس اتاق بازرگانی تهران -  با ۱۸۲۷ رای به عنوان نماینده بخش خصوصی به اتاق تهران راه یافته بود.

در این دوره اما جزئیات آرا نشان می‌دهد که هیچ یک از نامزدها حتی به هزار رای نیز نرسیده‌اند. با این وجود اما مانند دوره گذشته، تمام نامزدهای معرفی شده از سوی ائتلاف برای فردا به اتاق تهران راه یافته‌اند و فاصله رای میان آنها و نامزدهای بعدی، فاصله‌ای قابل توجه دارد.

برای مثال در بخش بازرگانی اتاق تهران، بالاترین رای به عباس آرگون با ۹۵۳ رای اختصاص یافته است اما یحیی آل اسحاق -  وزیر اسبق بازرگانی و رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران -  که سر لیست ائتلاف رقیب بود تنها ۴۴۶ رای به دست آورده است. در دیگر گروه‌ها نیز همین روند دیده می‌شود.

با اعلام نتایج شمارش آرا، نامزدهایی که به فرایند اعتراض دارند، امکان ثبت اعتراض رسمی خود را خواهند داشت. طبق تقویم دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، از زمان انتشار نتایج اولیه دهمین دوره انتخابات تا ۲۴ اسفندماه این امکان فراهم است که اعتراض به سوء جریان انتخابات در اختیار هیات‌های نظارت در استان‌های مختلف قرار گیرد.

در ادامه، هیات‌های نظارت استان‌ها تا ۲۸ اسفند باید نظر خود را به شاکیان و معترضان، اعلام کنند و طبق تقویم تنظیم شده، اعتراض به نظر هیات‌ها نیز باید تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در اختیار انجمن نظارت بر انتخابات قرار گیرد.

بعد از اتمام مهلت اعتراض به نظر هیات‌های نظارت، انجمن نظارت نیز تا ۲۲ فروردین باید به اعتراض‌های واصله رسیدگی کرده و نظر خود را اعلام کند. البته در ادامه، بار دیگر یک حق اعتراض برای افراد در نظر گرفته شده تا بتوانند نسبت به نظر انجمن نیز اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به شکایت خود از سوی دبیرخانه شورای عالی نظارت شوند.

در صورت وصول اعتراض در این مرحله، شورای عالی نظارت نیز تا ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت دارد تا به اعتراض‌های واصله رسیدگی کند و در نهایت ۱۰ اردیبهشت‌ماه نظر نهایی خود درباره انتخابات در حوزه‌های مختلف اعلام کرده و  ۱۱ اردیبهشت اسامی قطعی منتخبان را منتشر کند.

در نهایت، اعتبارنامه منتخبان دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ با امضای رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران در اختیار آنها قرار می‌گیرد. پس از این مرحله، اعضای جدید هیات نمایندگان در اتاق‌ها مستقر می‌شوند و هیات‌ رئیسه هر اتاق‌ را تعیین می‌کنند.

به این ترتیب احتمالا در جلسه هیات نمایندگان اردیبهشت ماه، رئیس جدید اتاق بازرگانی تهران و سایر اتاق‌های استانی کشور مشخص خواهد شد. پس از آن با تشکیل جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اعضا برای معرفی رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تصمیم خواهند گرفت.

با نهایی شدن نام منتخبان اتاق بازرگانی تهران و در صورتی که در فرایند اعتراضات تغییر خاصی رخ ندهد، باز هم اعضای ائتلاف برای فردا باید یکی از اعضای گروه خود را به عنوان رئیس انتخاب کنند. این در حالی است که بر خلاف دوره‌های گذشته، دیگر نامی از مسعود خوانساری به عنوان سر لیست این ائتلاف دیده نمی‌شود و در عین حال هیچ یک از اعضای فعلی هیات رئیسه اتاق نیز در انتخابات حضور ندارند. از این رو سوال اصلی این است که چه فردی به عنوان رئیس اتاق پایتخت معرفی خواهد شد.

پیگیری ایسنا از یکی از اعضای فهرست ائتلاف برای فردا نشان می‌دهد که هنوز هیچ تصمیم نهایی در رابطه با رئیس احتمالی در نظر گرفته نشده اما احتمالا در جلسات آینده اعضا در این رابطه تصمیم گیری می‌شود.

طبق اظهارات او، فعلا هیچ برنامه‌ای برای اعلام نام‌های احتمالی وجود ندارد و احتمالا در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال آینده، برنامه‌ انتخاب رییس مشخص می‌شود.

در رابطه با اتاق ایران نیز شرایط به همین شکل است. از یحیی آل اسحاق به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای اتاق بازرگانی ایران یاد می‌شد اما این فعال اقتصادی نتوانست به اتاق بازرگانی تهران راه پیدا کند و به این ترتیب شانسی نیز برای حضور در هیات نمایندگان اتاق ایران نخواهد داشت.

از سوی دیگر غلامحسین شافعی – رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران – نیز در انتخابات ثبت نام نکرده بود و از میان اعضای فعلی هیات رئیسه اتاق ایران نیز تنها حسین سلاح ورزی از اتاق بازرگانی خرم آباد بار دیگر به اتاق راه یافته است.

در صورتی که در زمان قانونی اعتراضات به انتخابات، تغییری در میان برگزیدگان رخ ندهد، در بهار سال آینده ابتدا تکلیف ریاست اتاق‌های استانی و سپس اتاق بازرگانی ایران مشخص خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.