لغو مجوز ایرلاین‌های گران‌فروش

لغو مجوز ایرلاین‌های گران‌فروش

کاهش چهار ساعته مسیر ریلی تهران - تبریز به‌دنبال بهره‌برداری از راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-خاوران و لغو مجوز ۱۰ ایرلاین متخلف که سقف تعیین‌شده نرخ بلیت هواپیما و مصوبه حذف پروازهای چارتری را رعایت نکردند، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش دیوان اقتصاد، حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، اخبار مختلفی در حوزه صنعت هوایی از جمله لغو مجوز برخی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی به‌دنبال گرانفروشی، حوزه صنعت ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-خاوران را شامل می‌شد.

پروژه هفته: راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-خاوران

یکی از مهم‌ترین اخبار در هفته‌ای که گذشت، بهره‌برداری راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-خاوران بود. این پروژه ارزشی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان دارد و می‌تواند به کاهش چهار ساعته زمان سفر از تبریز به سمت تهران منجر شود.

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد - تبریز و ایستگاه خاوران که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز زنجیره شرقی به غربی تکمیل می‌شود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه می‌یابد.  مقرر شده با برنامه‌ریزی و زمان بندی، بخش اعظم حمل‌ونقل مسافر به این مسیر منتقل و تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی بیشتر برای حمل و نقل بار و ترانزیت استفاده می‌شود.

به‌دنبال افتتاح این پروژه، سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل راه‌آهن- نیز از حرکت اولین قطار مسافری خاوران تبریز -تهران از روز شنبه ۲۰ خردادماه خبر داد.

تنبیه هفته: ایرلاین‌های گران‌فروش

همچنین به‌دنبال کشمکش‌های فراوان در خصوص قیمت بلیت هواپیما و با وجود تمام شدن مهلت دوهفته‌ای برای حذف پروازهای چارتری، همچنان برخی از شرکت‌های هواپیمایی به فروش چارتری پروازها ادامه داده و برخی ایرلاین‌ها هم سقف قیمتی بلیت را رعایت نکردند.

پس از آن بود که سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق فعالیت ایرلاین‌های متخلف خبر داد. همچنین حسن خوشخو -معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- گفت در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمت ۲۹ درصدی را رعایت نکنند، تخلف کرده‌اند و ما با تخلف برخورد قانونی می‌کنیم.

معترض هفته: شرکت‌های هواپیمایی

با وجود این، سیدرضا موسوی -رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در انتقاد به این تصمیم‌ها و در واکنش به ابطال مجوز پرواز برخی ایرلاین‌های متخلف در مسیرهای داخلی،‌ اظهار کرد: با این تصمیم سازمان هواپیمایی، پرواز حدود ۳۰ هزار نفر از هموطنان در مسیرهای داخلی ابطال و مسافران سرگردان می‌شوند.

یکی دیگر از اخبار مهم حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، افزایش ۲۵ درصدی نرخ عوارض آزادراهی بود. بدین ترتیب مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور درباره افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها گفت: از اوایل خرداد افزایش ۲۵ درصدی را به تدریج به آزادراه‌ها ابلاغ می‌کنیم و احتمالا تا اواخر خردادماه این تغییر به تمامی آزادراه‌ها ابلاغ می‌شود.

در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز برنامه‌ریزی برای جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سواحل مکران، برنامه‌ریزی برای خریداری ۱۵ و ساخت ۴ فروند کشتی و راه‌اندازی خط منظم کانتینری به سوریه، از مهم‌ترین اخبار این بخش در هفته‌ گذشته بودند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.