رشد اقتصادی ایران ۴.۷ درصد شد

رشد اقتصادی ایران ۴.۷ درصد شد

بانک جهانی با بررسی رشد اقتصادی ۷۲ کشور جهان در پاییز سال گذشته (سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲) اعلام کرد: اقتصاد ایران با رشد ۴.۷ درصدی در رده‌بندی این کشورها از نظر بیشترین میزان رشد اقتصادی رتبه ۱۵ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، بانک جهانی در بخشی از گزارش جدید خود با عنوان دورنمای اقتصادی جهان آمار مربوط به رشد اقتصادی ۷۲ کشور جهان در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ برابر با پاییز سال گذشته را منتشر کرده است.

این بانک از رشد ۴.۷ درصدی اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته خبر داده است که رقم قابل توجهی در مقایسه با کشورهای دیگر است.

رتبه ۱۵ ایران از نظر رشد اقتصادی میان ۷۲ کشور

در واقع ایران از نظر رشد اقتصادی در میان ۷۲ اقتصاد دنیا در پاییز گذشته در رتبه ۱۵ جهان قرار گرفته است، یعنی تنها ۱۴ کشور رشد اقتصادی بیشتری نسبت به ایران در این دوره داشته‌اند.

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد ایران در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ (زمستان سال ۱۴۰۰) رشد قابل توجه ۵ درصدی را تجربه کرده و این رقم در سه‌ماهه دوم (بهار ۱۴۰۱) به ۲.۵ درصد کاهش یافته است، اما در سه‌ماهه سوم (تابستان ۱۴۰۱) روند رشد اقتصادی ایران صعودی شده و به ۳.۴ درصد و در سه‌ماهه چهارم (پاییز ۱۴۰۱) به ۴.۷ درصد رسیده است.

اقتصاد ایران بیش از ۵ برابر آمریکا رشد کرد

رشد ۴.۷ درصدی اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته در حالی است که متوسط رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته در این دوره تنها ۱.۲ درصد بوده است. اقتصاد آمریکا در این زمان تنها ۰.۹ درصد، منطقه یورو ۱.۸ درصد و ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرده‌اند.

کشور در حال توسعه‌ای مثل چین نیز در این دوره رشد ۲.۹ درصدی و هند رشد ۴.۵ درصدی داشته‌اند. متوسط رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در زمستان گذشته برابر با ۴.۹ درصد برآورد شده است.

ارمنستان از نظر رشد اقتصادی اول شد

بر اساس این گزارش کشور ارمنستان بیشترین رشد اقتصادی در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ را داشته است. رشد اقتصاد این کشور به ۱۲.۷ درصد رسیده که بیشتر از سایر کشورها بوده است. کشور جنگ‌زده اوکراین نیز کمترین رشد اقتصادی را داشته و در واقع اقتصاد این کشور در این دوره ۳۱.۴ درصد کوچک‌تر شده است.

علاوه بر ارمنستان ۱۳ کشوری که رشد اقتصادی بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند عبارت‌اند از: اندونزی با رشد ۵ درصدی، مالزی با رشد ۷.۱ درصدی، مغولستان با رشد ۷.۳ درصدی، فیلیپین با رشد ۷.۱ درصدی، ویتنام با رشد ۵.۹ درصدی، بلیز با رشد ۱۰.۶ درصدی، گرجستان با رشد ۹.۷ درصدی، قطر با رشد ۸ درصدی، عربستان با رشد ۵.۵ درصدی، امارات با رشد ۵.۵ درصدی، بوتسوانا با رشد ۵.۹ درصدی، رواندا با رشد ۷.۲ درصدی و زامبیا با رشد ۵.۶ درصدی.

علاوه بر آمریکا و ژاپن برخی اقتصادهای دیگری که رشد کمتری نسبت به ایران داشته‌اند عبارت‌اند از: تایلند با رشد ۱.۴ درصدی، بلاروس با رشد منفی ۴.۵ درصدی، بوسنی و هرزگوین با رشد ۱.۷ درصدی، بلغارستان با رشد ۲.۱ درصدی، کرواسی با رشد ۳.۵ درصدی، مجارستان با رشد ۰.۴ درصدی، لهستان با رشد ۲.۳ درصدی، ترکیه با رشد ۳.۵ درصدی، آرژانتین با رشد ۱.۹ درصدی، برزیل با رشد ۱.۹ درصدی، الجزایر با رشد ۳.۸ درصدی، بحرین با رشد ۴.۱ درصدی، مصر با رشد ۳.۹ درصدی، اردن با رشد ۲ درصدی، نیجریه با رشد ۳.۶ درصدی و آفریقای جنوبی با رشد ۰.۹ درصدی.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.