ایفای تعهدات صندوق توسعه ملی، لازمه حمایت قوی از بورس

ایفای تعهدات صندوق توسعه ملی، لازمه حمایت قوی از بورس

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه با اشاره به به اولویت‌دهی دولت سیزدهم به بازار سرمایه گفت: با توجه به سطوح فعلی منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه به آسانی نمی‌توان رفتارهای هیجانی را مدیریت کرد؛ بنابراین باید همه سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان منابع این صندوق به ویژه «صندوق توسعه ملی» نسبت به ایفای کامل تعهدات اقدام کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد، «حبیب رضا حدادی سیاهکلی» اظهار داشت: با توجه به اولویت‌دهی دولت سیزدهم به بازار سرمایه، استفاده از ظرفیت‌های صندوق تثبیت بازار سرمایه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ پنج‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای تخصیص به این صندوق به تصویب رسید.

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه با اشاره به منابع پیش‌بینی شده در بودجه سنواتی کل کشور، تشریح‌کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور از ردیف بودجه مذکور تزریق مبلغ پنج‌هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان را ابلاغ کرد که با وجود پیگیری‌های انجام شده و پس از مکاتبات مکرر نهادهای بالادستی، مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به این صندوق پرداخت شد.

حدادی سیاهکلی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار همواره در تخصیص و مدیریت منابع، شرایط بازار سرمایه را مدنظر قرار داده است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس مفاد مصرح اساسنامه صندوق، فقط مکلف به تخصیص بخشی از کارمزدهای معاملات به صورت روزانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه است، اما با این حال در مقاطعی که بازار سهام با فشار فروش مواجه بوده، علاوه بر تخصیص بخشی از کارمزدهای روزانه، مبالغی را نزد این صندوق سرمایه‌گذاری کرده است.

وی اضافه‌کرد: سازمان بورس تنها در بازه یک ساله، طی ۲ فقره در آبان ۱۴۰۱ و اردیبهشت ۱۴۰۲ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در هر مرحله به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص داد.

حدادی سیاهکلی توضیح‌داد: سازمان بورس و اوراق بهادار همواره در بخش بودجه سرمایه این صندوق برخلاف سایر تامین‌کنندگان، دارای انحراف مساعد تخصیص منابع بوده است.

وی افزود: همه سرمایه‌گذاران صندوق تثبیت بازارسرمایه در سنوات گذشته همواره علاوه بر عمل به تکالیف قانونی و مشارکت موثر در ارتقاء کارایی عملیاتی بازار سرمایه، سود مناسبی نیز کسب کرده‌اند و این در حالی بوده که عدم پرداخت منابع از جانب صندوق توسعه ملی بر اساس زمان‌بندی مقرر در قرارداد منعقده فی‌مابین، باعث بروز چالش‌هایی در مدیریت این صندوق شد.

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: رشد ارزش بازار بورس و افزایش سطوح ارزش معاملات خرد روزانه، موجب جلوگیری از تسری تورش‌های رفتاری سرمایه‌گذاران (Behavioral Biases) می‌شود، اما با توجه به سطوح فعلی منابع این صندوق به آسانی نمی‌توان رفتارهای هیجانی را مدیریت کرد؛ بنابراین باید همه سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان منابع این صندوق به ویژه صندوق توسعه ملی نسبت به ایفای کامل تعهدات اقدام کنند. به بیان دیگر با توجه به سطح فعلی منابع این صندوق نمی‌توان از آن به عنوان بازوی حمایتی قوی یاد کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.