نقش هوش مصنوعی در افزایش رضایتمندی مشتری در آینده نظام بانکداری

نقش هوش مصنوعی در افزایش رضایتمندی مشتری در آینده نظام بانکداری

هوش مصنوعی، بانکداری امن و رضایت مشتری؛ مهمترین کارکرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین، تجربه مشتری است و معجزه ادغام هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی باعث افزایش سطح راحتی و رضایت کاربران می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین در سرمقاله شماره ۷۱ نشریه «ارتباط ایران‌زمین» درباره نقش هوش مصنوعی در افزایش رضایتمندی مشتری در آینده نظام بانکداری نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

هوش مصنوعی در بانکداری مانند هر صنعت دیگری به یک مسأله حیاتی تبدیل شده است؛ نظام‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با افزایش بهره‌وری و تصمیم‌گیری براساس اطلاعات غیرقابل درک برای یک عامل انسانی، به بانک‌ها کمک کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارهایی را که به صورت دستی و در سلسله فرایندهایی طولانی انجام می‌شوند، خودکار کند و این وظیفه را از دوش نیروی انسانی بردارد تا بتوانند بر مسائل دیگری تمرکز کنند.

البته این تنها کاربرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین نیست. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مشتری را برای درک ترجیح و نیازهای آنها تجزیه و تحلیل و از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتری استفاده کند. این کار در عین افرایش کارآیی بانک‌ها به کاهش هزینه‌های بانک‌ها نیز منجر می‌شود و هم‌زمان باعث پشتیبانی سریعتر و دقیق‌تر مشتریان خواهد شد

از زاویه‌ای دیگر شما رابطه هوش مصنوعی و امنیت سایبری را در نظر بگیرید؛ وقتی صحبت از امنیت سایبری در بانکداری باشد نقش هوش مصنوعی بسیار پررنگ‌تر می‌شود. هر روز تعداد زیادی از تراکنش‌های مالی مانند پرداخت صورتحساب‌ها، برداشت پول، واریز چک و … از طریق اپلیکیشن‌ها یا حساب‌های آنلاین انجام می‌شود. بنابراین بانک‌ها باید تلاش خود را درجهت تأمین امنیت بیش از پیش افزایش دهند.

در حوزه امیتازدهی اعتباری و پرداخت وام نیز وضعیت به همین صورت است؛ امتیازدهی اعتباری از جذاب‌ترین خدمات بانکداری نوین است که به کمک هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده است. یک شبکه وام و اعتبار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند رفتار و الگوهای مشتریان (حتی با سابقه اعتباری محدود) را بررسی کند تا اعتبار آنها را تعیین کند. مشخص کردن امتیاز اعتباری، توان پرداخت اقساط هر مشتری را مشخص می‌کند. این فرایند به بانک‌ها کمک می‌کند تا شبکه‌های وام‌دهی خود را توسعه دهند و بتوانند به طیف گسترده‌تری از افراد، وام پرداخت کنند.

در پیگیری بازارهای مالی نیز اتفاق جالب دیگری می‌افتد. هوش مصنوعی در خدمات مالی به بانک‌ها کمک می‌کند حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند و آخرین روند بازار، ارزها و سهام را پیش‌بینی کنند. فنون پیشرفته یادگیری ماشین به ارزیابی روند بازار و پیشنهاد گزینه‌های سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. همچنین هوش مصنوعی برای بانکداری بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در سهام را پیشنهاد می‌کند و در صورت وجود خطر احتمالی هشدار می‌دهد. این فناوری نوظهور به‌دلیل ظرفیت بالای پردازش داده‌ها به سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری کمک می‌کند و تجارت را برای بانک‌ها و مشتریان آنها راحت می‌کند.

البته از نگاه من مهمترین کارکرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین، تجربه مشتری است. مشتریان به‌طور دائم در پی تجربه و راحتی بهتر هستند؛ به‌عنوان نمونه دستگاه‌های خودپرداز پروژه موفقیت‌آمیزی بودند زیرا مشتریان می‌توانستند از خدمات ضروری سپرده‌گذاری و برداشت پول حتی زمانی که بانک‌ها بسته بودند استفاده کنند.

مشتریان اکنون می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند از منزل خود حساب‌های بانکی باز کنند. این معجزه ادغام هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی باعث افزایش سطح راحتی و رضایت کاربران می‌شود. گو اینکه پیگیری واجد شرایط بودن برای مواردی مانند درخواست وام یا اعتبارسنجی با استفاده از هوش مصنوعی نیز، خودکار می‌شود و به مراجعه حضوری به بانک‌ها و انجام مراحل طولانی این کار همچون گذشته، نیاز نیست. همچنین برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند زمان تأیید تسهیلاتی مانند وام را کاهش دهند.

جان کلام اینکه هوش مصنوعی در ایران و به طور خاص در صنعت بانکداری هویت خود را پیدا کرده است. به‌عنوان نمونه بانکی مانند بانک ایران زمین که تقریبا تمام خدمات خود را به صورت الکترونیکی و مجازی ارائه می‌کند، بخش بزرگی از این خدمات را مرهون هوش مصنوعی است. سفته الکترونیکی، چک الکترونیک و امضای دیجیتال بخشی از خدمات این بانک هستند که به احراز هویت نیاز دارند و می‌دانیم که هوش مصنوعی نقش مستقیمی در احراز هویت افراد دارد. اعتبارسنجی و دریافت نمره اعتباری نیز از خدمات دیگری هستند که با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شوند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.