اختصاصی/ بانک ملت پیشگام در ارائه طرح‌های نوین مالی

اختصاصی/ بانک ملت پیشگام در ارائه طرح‌های نوین مالی

ریال دیجیتال به صورت آزمایشی اوایل تیرماه در جزیره کیش راه‌اندازی شد تا در فازهای بعدی به صورت عمومی‌تر عرضه شود.
 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیوان اقتصاد، بنا به گفته معاون فناوری بانک مرکزی، ریال دیجیتال که ابتدا به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرایی شده است، عملا همه مولفه‌های اسکناس را دارا بوده و با آن می‌توان در حداکثر فاصله و حداقل زمان تراکنش انجام داد.

ریال دیجیتال برای حل مشکلات تراکنش‌های خرد عرضه شده و تنها فرق آن با اسکناس، حذف کاغذ و فیزیک است که با استفاده از آن به راحتی و به سرعت می‌توان خرید یا انتقال وجه انجام داد. برای تراکنش در مرحله نخست با کد دیجیتال و بارکد و در مراحل بعدی با nfc نیز انجام می‌شود.

چرا ریال دیجیتال؟
در حقیقت سرعت، سهولت و امنیت انتقال پول مهمترین عامل استفاده از این ابزار بوده است. تراکنش‌های ریال دیجیتال به سرعت و به آسانی انجام شده واسطه‌ها و مراحل پیچیده را از بین می‌برند. ریال دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک‌چین، امنیتی بالا و غیرقابل هک را ارائه می‌دهد و از طرف دیگر تمام تراکنش‌های ریال دیجیتال در دفتر کل توزیع شده ثبت می‌شوند و قابل ردیابی هستند. علاوه بر این با استفاده از این ابزار ، هزینه‌های تراکنش به طور قابل توجهی کاهش یافته و هر کاربر با یک گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت می‌تواند از ریال دیجیتال استفاده کند.

این گزارش می‌افزاید، در حال حاضر کشور‌های بسیاری برای راه اندازی ارز دیجیتال ملی در تکاپو هستند و برخی نیز مانند ایران نیز در مرحله آزمایش این طرح قراردارند. با عملیاتی شدن ریال دیجیتال به صورت عمومی، نقل و انتقال پول در شرایط تحریمی کشور می‌تواند کارساز باشد. این طرح برای اولین بار توسط دو بانک ملت و تجارت اوایل تیرماه 1403 در جزیره کیش عرضه شد.

پیشگامی بانک ملت در ارائه طرح‌های نوین مالی
بانک ملت همسو با سیاست‌های بانک مرکزی در همان ابتدای راه اندازی طرح ریال دیجیتال در جزیره کیش اقدامات موثری را در راستای توسعه این محصو جدید در دستور کار قرار داد. به طوری که می‌توان بانک ملت را پیشرو در فرهنگ سازی و ترویج استفاده از ریال دیجیتال دانست.

لازم به ذکر است که بانک ملت در اسفند ماه سال گذشته طرح ریال دیجیتال را به بانک مرکزی ارائه کرد و این طرح پس از تایید، از ابتدای خرداد 1403 وارد فاز عملیاتی شده و در در تیرماه 1403 رسما رونمایی شد.

به گفته فرخ نژاد مدیرعامل بانک ملت، برای اجرای این طرح در مدت مذکور، 815 پایانه فروش قدیمی نوسازی و نرم افزار 1482 پایانه فروش در جزیره کیش به روزرسانی شده است. همچنین در بخش فنی، نرم افزار سکه به عنوان سکوی ارائه خدمت کیف پول ریال دیجیتال به روز رسانی و در دو نسخه اندروید و IOS در بازارچه های نرم افزاری منتشر شد. 

علاوه براین سامان، به پرداخت من; نیز به عنوان سکوی ارائه خدمات کیف پول ریال دیجیتال تجاری به پذیرندگان به روز رسانی شد. به‌طوری که بیش از ۱۵۰۰ دستگاه فعال در طرح ریال دیجیتال به عنوان پذیرنده در جزیره کیش فعال شد که ظرفیت پذیرش ریال دیجیتال را داشته باشند. در همان بدو امر نیز 1185 کیف پول جدید و 1420 کیف پول تجاری پذیرندگان بانک ملت در جزیره کیش فعال شده و 1103 تراکنش خرید هم با استفاده از ریال دیجیتال انجام شد.

این گزارش حاکی است، هم اکنون بانک ملت به عنوان بانک پیشرو، ریال دیجیتال را در جهت توسعه فناوری مالی، از طریق اپلیکیشن سکه شرکت به پرداخت ملت عرضه کرد است.

بانک ملت با همکاری شرکت به پرداخت ملت امکان خرید حضوری با ریال دیجیتال را در پایانه های فروش خود از طریق کد QR فراهم رده و صاحبان کسب و کارهایی که حساب بانک ملت را دارا هستند اما هنوز پایانه فروش مجهز به ارائه خدمات ریال دیجیتال را دریافت نکرده اند می‌توانند از طریق سامانه به پرداخت من بخش درخواست دریافت پایانه فروش اقدام کرده و به این خدمت جدید دست یابند.

همچنین از تاریخ 28 خردادماه 1403 تا 25 مرداد 1403 امکان انجام خرید حضوری در پایانه های فروش مربوط به بانک ملت که فهرست اطلاعات آن‌ها در بخش مربوط به راهنمای کاربران نرم افزار سکه درج شده است وجود دارد و در این مدت در پایان هرروز بعد از محاسبه امتیاز تراکنش‌ها، عملیات قرعه‌کشی انجام‌ شده و جوایز نقدی قرعه کشی در روز کاری بعد به حساب برندگان واریز می شود.

در پایان گفتنی است، ریال دیجیتال که بر بستر بلاک‌چین عرضه شده است، می‌تواند باعث توسعه ابزار‌های پرداخت خرد شود. این ابزار از جزیره کیش شروع شده و در آینده در سطح کشور و سپس در سطح بین المللی فعال خواهد شد. علاوه بر کاربرد‌های فراوانی که ریال دیجیتال در تبادل و جابجایی مالی دارد، می‌تواند در بحث مبارزه با پولشویی و کمک به نظارت بیشتر بانک مرکزی بر کنترل خلق پول نیز بسیار کارساز باشد. همچنین در شرایطی که به نوعی پول ملی کشور ارزش و قدرت بیشتری پیدا می‌کند و کاربرد و استفاده از آن نیز بیشتر شده و روش جایگزین مناسبی برای مساله تحریم‌ها خواهد بود که این امر به همت بانک ملت به عنوان پیشتاز در عرضه ریال دیجیتال میسر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه بهره مندی از خدمت ریال دیجیتال در جزیره کیش توسط بانک ملت، اینجا کلیک کنید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.