پایان بهمن ماه؛ وعده جدید راه‌اندازی فروش استقراضی

پایان بهمن ماه؛ وعده جدید راه‌اندازی فروش استقراضی

زمزمه‌های راه‌اندازی اختیار معاملات و خرید و فروش استقراضی از سال ۱۳۹۵ به گوش می‌رسد و از آن زمان تاکنون نه تنها زمان راه‌اندازی آن از زبان مسئولان متغیر بوده، بلکه ماهیت آن نیز به چالش کشیده شده و در برهه‌ای از زمان مطرح شد که کمیته فقهی سازمان بورس فروش استقراضی را مشروع نمی‌داند و قرار است ابزاری با نام فروش تعهدی جایگزین فروش استقراضی شود. با این‌حال پرونده فروش استقراضی بسته نشده و همچنان وعده تحقق آن تا پایان سال پابرجاست.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، پاییز سال ۱۳۹۵ بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز امیدواری کرد که اختیار معاملات و خرید و فروش استقراضی به زودی عملیاتی شود اما از آن زمان تا سال ۱۳۹۷ این موضوع تقریبا مسکوت ماند تا اینکه در پاییز سال ۱۳۹۷، محمدی باز هم اعلام کرد تا پایان سال، ابزار آتی روی سبد سهام فروش استقراضی و ابزار وارانت، ابزار تامین مالی بیمه اتکایی و ابزار بدهی رویدادهای طبیعی در بازار سرمایه ایران راه‌اندازی می‌شود.
در نخستین روز اسفندماه همان سال بود که مدیر عامل شرکت بورس نیز با اشاره به طراحی ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه اظهار کرد که برای راه‌اندازی وارانت و فروش استقراضی، محدودیت‌های فنی داریم؛ چراکه سامانه معاملاتی موجود برای بازار نقد طراحی شده است؛ لذا برای رفع این محدودیت‌ها با همکاری تعدادی از شرکت‌ها در حال بهبود سامانه معاملاتی هستیم تا بتوانیم معاملات ابزارهای غیر نقد را نیز راه‌اندازی کنیم.
به گفته علی صحرائی، پیش‌نویس دستورالعمل وارانت و فروش استقراضی آماده شده است و در برنامه داریم تا پایان سال ۹۷ وارد بازار سرمایه ایران شود.

وعده راه اندازی فروش استقراضی از یک سال به سال دیگر

با اینکه وعده راه اندازی فروش استقراضی در سال ۱۳۹۷ داده شده بود، اما خبری از آن نشد و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ بود که علی صحرائی- مدیرعامل بورس تهران - به تنوع‌سازی ابزارهای نوین مالی به ابزار فروش استقراضی اشاره و اظهار کرد که ابزار فروش استقراضی یک ابزار کلاسیک در بازار سرمایه است که مقررات آن تصویب شده و به تأیید کمیته فقهی سازمان بورس رسیده است؛ لذا تلاش می‌شود در سه ماهه اول سال جاری با آماده‌سازی زیر ساخت‌ها و مشارکت شرکت‌های OMS با روش‌های بومی سازی راه اندازی شوند. همچنین تقویت زیر ساخت‌های فنی جزو برنامه‌های اصلی بورس تهران است.
همچنین شاپور محمدی در خرداد امسال اعلام کرد که فروش تعهدی به جای فروش استقراضی طراحی شده و این را دنبال خواهیم کرد. در این مورد مصوبه کمیته فقهی را گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم امسال عملیاتی شود.
غلامرضا مصباحی مقدم - رئیس کمیته فقهی سازمان بورس - در این باره گفت که فروش استقراضی مشروع نیست برای همین ما یک راهکار جایگزین را که عنوان استقراض بر آن صدق نمی‌کند استفاده کردیم.
اما در نهایت علی صحرائی - مدیر عامل شرکت بورس تهران - گفت که قرار است به جای فروش استقراضی، فروش تعهدی در بازار بیاید و دستور العمل آن عملیاتی شده و زیرساخت‌های فنی آن در حال انجام است.
طبق آنچه وی عنوان کرده این موضوع دو حوزه دارد؛ یکی شرکت مدیریت فناوری و یکی هم شرکت‌های OMS. این دو باید آمادگی داشته باشند. شرکت‌های OMS باید زبان مشترک با مدیریت فناوری پیدا کنند و اگر زیرساخت فنی آماده شود ما آماده هستیم.
اکنون نیز حسن امیری - نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار - درباره اینکه چرا فروش استقراضی در سال گذشته راه‌اندازی نشد و چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟ اعلام کرد که فروش استقراضی از ابتدا قرار بود امسال عملیاتی شود که در بهمن ماه عملیاتی خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.