سودآوری شرکت های بورسی، پیشران افزایش شاخص ها

سودآوری شرکت های بورسی، پیشران افزایش شاخص ها

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سال جاری را نیازمند بررسی رفتار بازار سرمایه در دو سال گذشته دانست و گفت: آنچه پیشران افزایش شاخص ها و رشد قیمت های سهام بوده، افزایش نرخ محصولات و سودآوری شرکت ها بوده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمد ثریانژاد در گفتگو با سنا اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۷ با افزایش تدریجی نرخ ارز در کشور و با توجه به اینکه بسیاری از شرکت های موجود در بازار سرمایه، صادرات محور هستند یا خدمات و محصولاتی را عرضه می کنند که متاثر از نرخ ارز است، افزایش نرخ محصولات را تجربه کردند.

وی توضیح داد: طبیعتا این افزایش نرخ محصول، نرخ سودآوری شرکت ها را هم در مقاطع مختلف افزایش داد و در نهایت منجر به افزایش  قیمت سهام شد .

ثریانژاد گفت: آنچه از ابتدای سال ۹۹ اتفاق افتاد، نگاه ویژه و سیاست های حمایتی دولت نسبت به بازار سرمایه بود؛ چه سیاست های عملی در بازار سرمایه که باعث رشد این بازار شد و چه حمایت هایی که در صحبت های دولتمردان مطرح می شد .

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، با اشاره به برخی از این سیاست ها اظهار داشت: از جمله سیاست هایی که از ناحیه دولتمردان برای بازار سرمایه مثبت تلقی شد، بحث کاهش نرخ سپرده ها بود.

وی خاطرنشان کرد: ظرف چند سال گذشته به خصوص از سال ۹۳ به بعد نرخ سپرده ها نرخ نسبتا بالایی بود و کاهش نرخ سپرده ها باعث شد بخشی از نقدینگی سپرده شده در بانک ها آزاد شود؛ البته، طبیعی بود که بخشی از این سپرده و نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق داده شود .

ثریانژاد ادامه داد: یکی از برنامه های ویژه ای که دولت برای بازار سرمایه در سال ۹۹ در نظر گرفت، عرضه باقی مانده سهام دولتی در صنایع  مختلف بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و ارزش این صندوق  ظرف دو سه ماه به ۲ و نیم برابر رسید . از طرف دیگر دولت همچنان با فروش بخشی از شرکت ها می تواند کسری بودجه و تنگناهای مالی خود را جبران کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات تصریح کرد: بازار سال ۹۹ بازاری است که مولفه های رشد آن بیشتر بر دوش ورود نقدینگی به بازار سرمایه است و مولفه بعدی آن برنامه های ویژه دولت و انتظاراتی است که سرمایه گذاران از روند فزاینده نرخ تورم در کشور دارند و این بازار را مخصوصا با توجه به رکود و محدودیت ها در بازارهای موازی  از جمله مسکن ، طلا و ارز  به عنوان بازاری برای جبران تورم و مصون ماندن از آن در نظر گرفته اند.  

ثریانژاد با بیان اینکه اقبال امروز مردم به سمت بازار سرمایه و آوردن بخشی از نقدینگی و پس انداز خود به این بازار، از سال های گذشته مورد انتظار بود، گفت: به دنبال فرهنگ سازی در جامعه، بخش قابل توجهی از پس انداز مردم در بازار سرمایه ورود پیدا کرد و تبدیل به سهام شرکت ها شد و هم اکنون این پس اندازها در قالب شرکت داری و سهامداری هدایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: با این حجم چشمگیر و بی نظیر استقبال از بازار سرمایه، می توان انتظار داشت که سطح مطالبه گری سهامداران و سرمایه گذاران از شرکت هایی که سهام آنها را در اختیار دارند، افزایش پیدا کند و این موضوع نیز به نوبه خود به ارتقای شفافیت شرکت ها کمک خواهد کرد .

ثریانژاد ادامه داد: مساله دیگر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها است؛ به خصوص از آنجا که ما در دو سال گذشته تورم های دورقمی را تجربه کردیم و همچنان هم  این تورم در حال گسترش است،  شرکت ها باید با توجه به ساختار صورت های مالی و ارزش واقعی دارایی هایی که در اختیار دارند، خودارزیابی داشته باشند و از طرف دیگر عملکرد مدیران شرکت ها باید بر اساس سمت راست ترازنامه آنها به روز و سنجیده شود که این مطلب نیز می تواند به شفافیت بیشتر بازار سرمایه منجر شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، در ادامه از تعمیق صنعت مالی به عنوان تحولی در بازار سرمایه یاد کرد و گفت: با این حجم از ورود نقدینگی، سرمایه گذاران متعدد با استراتژی های مختلف طبیعتا نیازهای مختلفی هم خواهند داشت که صنعت مالی کشور را می توانند رشد دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به سرمایه گذاران و افرادی که هنوز مجهز به دانش کافی برای معامله در بازار سهام نیستند، توصیه کرد: ترجیحا از طریق صندوق ها به این بازار  ورود کنند و  به  عنوان یک بازار بلند مدت به آن نگاه کنند .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.