جزئیات ساخت 3 آزادراه‌ در کریدور‌ ترانزیتی کشور

جزئیات ساخت 3 آزادراه‌ در کریدور‌ ترانزیتی کشور

چهارشنبه, سپتامبر 16, 2020 - 08:37 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه با اشاره به تکمیل آزادراه سردار شهید سلیمانی، از آماده‌شدن آزادراه غدیر در دهه فجر امسال و تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز در نیمه اول سال 1400 خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد,محمدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های آزادراهی کشور، اظهار داشت: مهم‌ترین پروژه آزادراهی کشور که امسال افتتاح می‌شود، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران است که به آزادراه غدیر تغییر نام یافته است.
وی ادامه داد: این آزادراه با مشارکت 70 درصدی قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء و پیمانکاری قرارگاه در حال تکمیل است و یکی از مزیت‌های ویژه پروژه این است که با تلاش‌های پیمانکار، جلوتر از برنامه‌زمان بندی اجرا قرار دارد.

* تأثیر آزادراه غدیر در عملیات ترانزیت جاده‌ای

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه اظهار کرد: آزادراه غدیر 158 کیلومتر طول دارد و در واقع کنارگذر استان‌های تهران و البرز محسوب می‌شود، با تکمیل این آزادراه خودرو‌هایی که از جنوب کشور قصد تردد به شمال، غرب و شرق کشور را دارند به محدوده تهران و کرج وارد نمی‌شوند.
میرشفیع افزود: آزادراه‌ غدیر‌، آزادراه قم - گرمسار، آزادراه قم - تهران، آزادراه ساوه - تهران و آزادراه تهران - قزوین را به هم متصل می‌کند، بنابراین با تکمیل آن، ترافیک سنگین کنونی در آزادراه آزادگان و جنوبِ تهران نخواهیم داشت، همچنین زمان سیر برای کامیون‌ها و سواری‌ها کاهش می‌یابد و در عملیات ترانزیت جاده‌ای بسیار مؤثر خواهد بود.

* امکان تردد با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت در آزاد‌راه غدیر

وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از لحاظ کیفیت و ایمنی در رتبه بالایی قرار دارد، گفت: سرعت طرح (حداکثر سرعت خودروها) در آزادراه غدیر 130 کیلومتر بر ساعت است که البته باید مشخص شود، ‌از نظر ایمنی‌ سرعت مجاز این آزادراه، چه عددی تعیین خواهد شد، اما ما سرعت طرح را 130 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته‌ایم.

* تکمیل‌ آزادراه غدیر در دهه فجر 1399

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه درباره نحوه و مدل سرمایه‌گذاری در این آزادراه توضیح داد:‌ در آزاده‌راه غدیر 70 درصد سرمایه‌گذاری توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و 30 درصد توسط دولت انجام شده است؛ در این پروژه بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است، از ویژگی‌ مهم آزادراه غدیر این است که از نظر زمان‌بندی با تلاش قرارگاه خاتم در مدت کوتاهی اجرا و پنج‌ ساله تکمیل شد.
میرشفیع درباره زمان افتتاح این پروژه گفت: تلاش این است تا آبان‌ماه امسال عملیات آسفالت این آزادراه توسط قرارگاه خاتم به پایان برسد و پروژه در دهه فجر امسال آماده افتتاح خواهد بود.

* کاهش 30 کیلومتری طول پیمایش جنوب‌ تا مرکز کشور با تکمیل آزادراه سردار شهید سلیمانی

وی اظهار کرد: یکی دیگر از آزادراه‌هایی که تقریبا آماده شده است،‌ آزادراه شرق اصفهان است که به آزادراه سردار شهید سلیمانی تغییر نام یافته است.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه افزود: عملیات احداث آزادراه شرق اصفهان از چندین سال پیش آغاز شده بود، اما به علت اختلاف دولت و سرمایه‌گذار، اجرای این پروژه چندین سال متوقف بود، اما عملاً از سه سال پیش عملیات احداث این آزادراه با سرمایه‌گذار دیگری آغاز شد.
میرشفیع تصریح کرد: قطعات یک و 2 به طول 63 کیلومتر حال حاضر تکمیل شده است، بدین ترتیب برای کسانی که از جنوب کشور و استان‌های بوشهر و فارس قصد تردد به سمت مرکز کشور و شمال را دارند، طول پیمایش تا اصفهان 30 کیلومتر‌ کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه این آزادراه موجب می‌شود خودروها از داخل محدوده شهری اصفهان عبور نکنند، گفت: خودروها پس از بهارستان وارد کمربندی شرقی اصفهان و سپس آزادراه شرق اصفهان می‌شوند و پس از طی 63 کیلومتر، مسیر این آزادراه، به آزادراه اصفهان - کاشان متصل می‌شوند، بنابراین این آزادراه از نظر کاهش زمان سیر، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، کاهش سوانح رانندگی و کاهش تولید آلاینده‌ها، اثرات مثبتی دارد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه با اشاره به ایمنی بالا در آزادراه سردار شهید سلیمانی گفت: در حال حاضر ارتباطی از جاده فرودگاه به آزادراه و در آینده از جاده اردستان تبادلی به این آزادراه خواهیم داشت، همچنین از جاده نائین هم تبادلی به این آزادراه داریم.

میرشفیع اضافه کرد: قطعه سه این آزادراه از سه راه مبارکه در جاده شهرضا - اصفهان آغاز می‌شود و 30کیلومتر طول دارد که به این 63 کیلومتر متصل می‌شود.

* نحوه بازگشت‌ سرمایه سرمایه‌گذار در آزادراه‌ شرق اصفهان

وی درباره نحوه و مدل سرمایه‌گذاری در‌ آزادراه غدیر اظهار کرد:‌ این آزادراه در سه قطعه ساخته می‌شود که در قطعات یک و دو آزادراه، یک سرمایه‌گذار و در قطعه سه سرمایه‌گذار دیگری طبق قرارداد حضور دارد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه افزود: آزادراه شرق اصفهان ابتدا یک سرمایه‌گذار داشت که انصراف داد، با توجه به انصراف این سرمایه‌گذار، طبق مقررات، با استقرار سرمایه‌گذار جدید ابتدا اصل و سود سرمایه این سرمایه‌گذار جدید در قالب اخذ عوارضی مستهلک می‌شود و پس از خروج سرمایه‌گذار دوم، اصل و سود سرمایه‌گذار اول مستهلک خواهد شد.
میرشفیع با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار این پروژه صندوق بازنشستگی کشوری است، گفت: درواقع با پایان یافتن پروژه، ابتدا سرمایه صندوق بازنشستگی مستهلک می‌شود و پروژه تحویل سرمایه‌گذار قبلی برای بازگشت سرمایه و استهلاک می‌شود.

* تکمیل آزادراه 220 کیلومتری اصفهان-شیراز در نیمه اول سال 1400

وی اظهار داشت:‌ همچنین در ابتدای آزادراه سردار شهید سلیمانی از ایزدخواست تا اصفهان هم در دست سرمایه‌گذاری است و فراخوان سرمایه‌گذاری داده شده است و پس از آن در قالب 220 کیلومتر آزادراه به شیراز متصل می‌شود که جزو پروژه‌هایی است سال 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید که علاوه بر مرحله روسازی، پیشرفت‌هایی در اجرا داشته است.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه افزود: آزادراه اصفهان-شیراز، بزرگترین پروژه‌ آزادراهی کشور از نظر طول مسیر محسوب می‌شود.
میرشفیع با بیان اینکه این آزادراه در نیمه اول سال 1400 افتتاح می‌شود، اضافه کرد: با احداث آزادراه اصفهان - شیراز طول مسیر شیراز تا اصفهان و مرکز کشور 30 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود‌.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.