دیدار رئیس اتاق ایران با سفیر صربستان

دیدار رئیس اتاق ایران با سفیر صربستان

رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر صربستان در تهران گفت: قوانین اقتصادی صربستان جز قوانین مترقی دنیاست که قواعد اتحادیه اروپا را پذیرفته و برای همین صربستان مورد توجه جدی ایران است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر صربستان در تهران گفت: قوانین اقتصادی صربستان جز قوانین مترقی دنیاست که قواعد اتحادیه اروپا را پذیرفته و برای همین صربستان مورد توجه جدی ایران است.

دراگان تودوروویچ در این دیدار که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انجام شد، گفت: من اخیراً سفرهایی به استان‌های اصفهان، قزوین و اهواز داشتم؛ مهم‌ترین نکته‌ای که برای من در این سفرها اهمیت داشت، این بود که ما منافع مشترکی زیادی باهم داریم و باید بتوانیم روابط اقتصادی خوبی برقرار کنیم.

سفیر صربستان در تهران گفت: برای ارتقای روابط اقتصادی میان دو کشور می‌توانیم اتاق بازرگانی مشترک تشکیل دهیم و اقتصاد دو کشور ایران و صربستان با هم دیگر کار کنند. البته از گذشته روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور روابط بسیار خوبی بوده است. قبلاً لغو روادید و پرواز مستقیم دایر بود که لغو شده و ما تلاش می‌کنیم این امکان دوباره برقرار شود؛ چون معتقد هستیم که بر روابط اقتصاد دو کشور اثرگذار است.

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به‌گفته تحلیل‌گران، اقتصاد کشور صربستان، اقتصادی نوظهور است و صربستان در عرصه اقتصادی موفق بوده است. علی‌رغم بحران‌های اقتصادی گذشته، اقتصاد صربستان به رشد خود ادامه داده و این اهمیت بالایی دارد.

شافعی افزود: ما از گذشته دور، علاوه بر رابطه فرهنگی، رابطه سیاسی و اقتصادی خوبی با هم داشتیم. این روابط در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری خیلی اهمیت دارد.

رئیس اتاق ایران به مسئله لغو روادید و پرواز مستقیم اشاره کرد که بعد از مدت طولانی پروازهای مستقیم دچار مشکل شد و امکان لغو روادید حذف شد. ما معتقدیم باید بار دیگر این فرصت‌ها فراهم شود.

شافعی ادامه داد: قوانین اقتصادی صربستان جز قوانین مترقی دنیاست که قواعد اتحادیه اروپا را پذیرفته است و برای همین این کشور مورد توجه جدی ایران است.

او به زمینه‌های متنوع همکاری اشاره کرد: صربستان در زمینه اقتصاد کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی موفق بوده و این دو اقتصاد می‌تواند مکمل هم باشد. در زمینه مبادله توریسم امکان همکاری وجود دارد. از طرفی ایران در حوزه معدن پیشرفت خیلی خوبی دارد و این می‌تواند زمینه همکاری جدی دو کشور باشد.

شافعی به ظرفیت‌های منطقه‌ای دو کشور اشاره کرد: کشورهای اطراف ایران و صربستان بازارهای خوبی هستند و ما می‌توانیم در این بازارها حضور جدی داشته باشیم. برای همین لازم است که به سمت همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک حرکت کنیم و نیاز کشورهای همسایه را هم تأمین کنیم.

او به مسئله ترانزیت اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در روابط اقتصادی در آینده به این حوزه توجه جدی داشته باشیم. البته تحریم‌ها در حوزه روابط بانکی و غیره تأثیراتی داشته ولی هیچ مشکلی تا ابد ماندگار نیست و ما باید بتوانیم از الآن فرصت‌های همکاری را هموار کنیم. باید از الآن زمینه مذاکره برای گسترش روابط اقتصادی را آغاز کنیم. اتاق ایران هم از گسترش همکاری اقتصاد حمایت می‌کند. ما می‌توانیم در آینده تبادل هیأت‌های تجاری داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران به مسئله اتاق مشترک ایران و صربستان هم اشاره کرد و گفت: ما از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و صربستان حمایت می‌کنیم. برای مقدمات تأسیس این اتاق می‌توانیم از بسترهای آنلاین استفاده کنیم و زمینه کار فراهم شود. همچنین فعالان اقتصادی ایران و صربستان از همدیگر شناخت کافی پیدا کنند تا در آینده روابط اقتصادی به‌صورت منسجم ادامه یابد.

بعد از آن سفیر صربستان در تهران بار دیگر به لزوم تشکیل اتاق مشترک بازرگانی یا کمیته مشترک بازرگانی مشترک ایران و صربستان تاکید کرد تا فعالان اقتصادی دو کشور از این ظرفیت برای شناخت بسترهای همکاری آشنا شوند.

در ادامه، غلامحسین جمیلی، عضو هیأت رئیسه اتاق ایران گفت: حضور شما در استان‌های مختلف نشان از علاقه‌مندی شما به ادامه همکاری‌های اقتصادی‌ها دارد. ایران پتانسیل بالایی در کالاهایی با تکنولوژی بالا دارد؛ محصولاتی مانند فرآورده‌های پتروشیمی، محصولات های‌تک و نانو که هم به لحاظ کیفیت و هم قیمت توان رقابت با دنیا را دارد. ما می‌توانیم در این حوزه همکاری مشترکی داشته باشیم. تحریم‌ها همیشه مانع بوده ولی بهانه‌ای برای عدم انجام کار نبوده است. کمک دولت‌ها و سفارتخانه‌ها به تسهیل این روند کمک خواهد کرد.

بعد از آن محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز به روابط اقتصاد ایران با کشورهای اروپای شرقی اشاره کرد و گفت: ما خیلی از کالاها را از اروپای شرقی به شیوه تهاتر وارد یا صادر می‌کنیم. آنچه بین ما و کشورهای اروپای شرقی پذیرفته‌شده شیوه تهاتر است، با توجه به ظرفیت‌های خوب بازار صربستان، و بازار ایران می‌توانیم به‌صورت مستقیم از طریق تهاتر تجارت را گسترش دهیم. حجم تجارت میان دو کشور آمار قابل قبولی ندارد و می‌توانیم از این ظرفیت بهره بگیریم.

کرباسی درباره تشکیل اتاق بازرگانی مشترک دو کشور گفت: من پیشنهاد می‌کنم در نشستی مشترک میان رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی صربستان ظرفیت‌ها و نیازها مشخص شود و بر اساس نیازها کمیته مشترک یا اتاق مشترک بازرگانی تشکیل شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.