روند افزایشی صادرات ایران به ترکمنستان

روند افزایشی صادرات ایران به ترکمنستان

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: ترکمنستان علاقه بیشتری به همکاری با کشورهای اروپایی داشته و این موضوع زنگ خطری برای اقتصاد کشور و استان‌های همجوار ترکمنستان است.

به گزارش دیوان اقتصاد،مجید محمدنژاد در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و ترکمنستان اظهار کرد: با وجود تحریم‌های بین‌المللی، دسترسی به آمار و ارقام دقیق صادرات و واردات و همچنین حجم صادراتی و وارداتی ایران کار دشواری شده است و تنها با بسنده کردن به گزارش‌های مراکز رسمی داخل کشور و اخبار و جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی می‌توان به این آمار و ارقام دسترسی داشت.

وی افزود: در عین حال با وجود مشکلات مرزی میان ایران و ترکمنستان و از طرف دیگر با توجه به اهمیت موضوع تجارت با کشورهای همسایه، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی کشور اهتمام ویژه جهت شناسایی و تقویت شیوه‌های نوین در روند تجارت با ترکمنستان داشته‌اند. به طور مثال پس از برگزاری نشست مجازی با حضور بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و ترکمنستان در فروردین ماه 1400 شاهد رشد و رکورد زدن میزان صادرات ریلی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم به طوری که مجموع بارگیری در ایام  نوروز به 25 هزار تن رسید که در مدت مشابه سال گذشته 112 تن بوده است. یا به طور مثال در حوزه حمل و نقل دریایی، کشور ترکمنستان جزء 5 مقصد اول کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به میزان 85 هزار تن با ارزش 7 میلیون و 377 هزار دلار بوده است.

محمدنژاد تصریح کرد: استان گلستان یکی از استان‌های همجوار با ترکمنستان است که طبق آمار گمرکات استان گلستان، در  5 ماه نخست 1400 حجم ترانزیت خارجی استان گلستان، 3 میلیون و 511 کیلوگرم کالا به ارزش 8 میلیون و 118 هزار دلار بوده است که از نظر حجمی 223 درصد و از نظر دلاری 46 درصد رشد داشته است و از آنجایی که یکی از مقاصد صادراتی استان گلستان کشور ترکمنستان است لذا این آمار نشان می‌دهد که روند تجارت با ترکمنستان در 5 ماه اول سال 1400 مثبت بوده است و در نگاه کلی روند تجاری ایران با ترکمنستان رو به رشد است،  تنها مشکلات سیاسی است که مانع پیشرفت چشمگیر صادرات به ترکمنستان شده است. البته به این موضوع مهم هم باید توجه داشت که ترکمنستان علاقه بیشتری به همکاری با کشورهای اروپایی داشته و این موضوع زنگ خطری برای اقتصاد کشور و استان‌های همجوار ترکمنستان است.

 وی با اشاره به تغییر رویکرد ترکمنستان گفت: میزان واردات ترکمنستان از سال 2015 از 6 میلیارد و هشتصد میلیون دلار به دو میلیارد هفتصد میلیارد دلار در سال 2018 کاهش داشته است و این آمار نشان می دهد که ترکمنستان در سیاست‌های وارداتی خود تجدید نظری جدی داشته است.

 رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان اضافه کرد: در سفر روسای جمهور پیشین ایران به ترکمنستان، حجم صادرات ایران با ترکمنستان تا 2 میلیارد دلار نیز ارزیابی شده بود. با توجه به تحلیل شرایط ترکمنستان و اینکه این کشور نسبت به سال‌های گذشته رویکرد وارداتی خود را کاهش داده و اکنون این کشور در بسیاری از حوزه ها تولید کننده شده است، حجم صادرات 1 میلیارد دلار در سال، رقم راضی کننده‌ای خواهد بود و اکنون این ظرفیت در دو کشور وجود دارد.

وی در مورد آینده تجارت دو کشور گفت: برای پیش‌بینی آینده تجارت دو کشور نباید از یک واقعیت بزرگ چشم پوشی کرد که ایران و ترکمنستان از دیرباز شرکای تجاری یکدیگر بوده‌اند و از همه مهمتر علقه‌های فرهنگی و مذهبی فراوانی با یکدیگر دارند لذا در نگاه کوتاه موانع و سنگ اندازی‌هایی در خصوص تجارت ایران با ترکمنستان وجود دارد اما در بلند مدت قطعاً این روند تغییر پیدا می‌کند و امیدواریم که با شروع دولت سیزدهم تغییری در مواضع دو کشور در راستای توسعه تجارت دو کشور شاهد باشیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.