10 درصد از بازار رمز ارز دنیا، در اختیار ایران است

10 درصد از بازار رمز ارز دنیا، در اختیار ایران است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رمز ارز ملی در حال حاضر تنها یک ایده است، گفت: امکانات فنی برای راه‌اندازی رمز ارز ملی در کشور فراهم است.

به گزارش دیوان اقتصاد،غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با ایلنا درباره راه‌اندازی رمز ارز ملی که چندی پیش رییس جدید بانک مرکزی از آن خبر داده بود، اظهار داشت: رمز ارز ملی در حال حاضر فقط یک ایده است و پیش از این هم این ایده مطرح شده بود. اینکه داشتن رمز ارز ملی ضرورت دارد یا اینکه می‌توان آن را مدیریت کرد و آیا اساسا در نظام تحریم رمز ارز ملی امکان و اجازه خواهد داشت، موضوعاتی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع مشخص است که از نظر فنی می‌توانیم رمز ارز ملی داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 10 درصد از بازار رمز ارز دنیا، در اختیار ایران است، گفت: البته باید توجه داشته باشیم که رمز ارز در واقع ارز نیست بلکه یک نوع دارایی است و شبیه سازی دیجیتال از فلزات گرانبها شده‌ است. در دنیا هم این اصطلاح در حال تغییر است اما به هر حال یک نوع دارایی ارزشمند در تمام دنیا محسوب می شود که قابل تبادل است.

مرحبا افزود: رمزارز ملی هم نوعی از انواع رمز ارزها است که به وسیله بانک مرکزی تولید می‌شود و امکان ماینینگ آن وجود دارد و مورد حمایت بانک مرکزی قرار می گیرد.  

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط تحریم رمز ارز ملی چه کاربردی برای ایران خواهد داشت، گفت: این‌گونه نیست که از رمز ارزها فقط برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود. اگر انرژی ارزان قیمت در کشور موجود است و این امکان را داریم که از این دارایی نسل جدید استفاده کنیم، می‌توان این دارایی را در داخل کشور هم تولید کرد. البته ایده دیگر این است که این دارایی در بورس هم خرید و فروش شود و سرمایه‌ها به این سمت هدایت شوند تا اینکه به سمت رمز ارزهایی بروند که مبدا آنها مشخص نیست و یک شبه با سقوط ارزش چند برابری مواجه شوند.    

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: رمز ارز ملی اگر برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و قانون‌مند داشته باشد یک فرصت اقتصادی برای کشور می‌تواند وسیله‌ای برای تولید و ذخیره ارزش باشد.  

مرحبا در پاسخ به این سوال که آیا رمز ارز ملی جایگزین سایرارزهای دیجیتال در کشور می شود و بحث قانونی شدن معاملات ارزهای دیجیتال کنار گذاشته خواهد شد، تاکید کرد: برخورداری از رمز ارز ملی مانع از تصویب قانون برای معاملات ارزهای دیجیتال یا قانونی شدن سایر ارزهای دیجیتال نخواهد شد.  داشتن رمز ارز ملی به این معنا نیست که دیگر کسی حق ماینینگ نداشته باشد. تنها پول است که در تمام دنیا مالکیت 100 درصدی آن در اختیار دولت است اما مالکیت صد درصدی رمز ارز با دولت نیست و بنگاه های حقیقی و حقوقی می توانند رمز ارز را تولید و استخراج کنند اما این فرایند باید نظارت قانونی داشته باشد.  

وی با بیان اینکه خواسته ما این است که خرید انرژی برای ماینینگ، مالیات آن ، ‌داد و ستد، صرافی و ذخیره سازی آن تحت مدیریت و نظارت باشد، گفت: هنوز مصوبه و قانون مرتبط با این موضوعات به صحن نرسیده و فعلا در مرحله تدوین قرار دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.