توسعه پیوسته انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد ۹ درصدی تولید در تیرماه

توسعه پیوسته انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد ۹ درصدی تولید در تیرماه

شنبه, اوت 3, 2024 - 10:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

به اعتقاد کارشناسان تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورمان به‌آهستگی ولی پیوسته در جریان است تا سهم این نوع از انرژی در تأمین برق کشور بیشتر شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر موردتوجه قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند گرچه در ابتدای کار، این مهم بنا به دلایلی مانند به ارزان‌بودن تولید برق از انرژی فسیلی خیلی رونق نداشت، اما با مطرح‌شدن بیشتر احتمال اتمام انرژی‌های فسیلی ضرورت توجه بیشتر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دوچندان شده است.

از طرف دیگر ارزان‌تر شدن جهانی تجهیزات مورداستفاده در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز تلاش‌های گسترده کشورهای مختلف جهان برای توسعه این نوع انرژی، ضرورت توسعه آن در کشورمان را جدی‌تر کرد.

بر همین اساس توسعه این نوع انرژی در اولویت قرار گرفت و ظرفیت آن که زمانی ۸۵۳ مگاوات بود با اقدام‌های انجام شده اکنون به نزدیکی یک هزار و ۲۰۰ مگاوات رسیده است.

این افزایش ظرفیت ناشی از انجام اقدام‌های زیرساختی موردنیاز برای توسعه است.

یکی از اقدام‌های مهم برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور پررنگ‌تر در این بخش فراهم‌شدن امکان صادرات برق تجدیدپذیرها بود که ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ فراهم شد.

چندی پیش هم محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) به ایرنا گفته بود: بحث‌های تعیین قیمت، سیاست‌گذاری و اخذ مجوز لازم برای توسعه این نوع نیروگاه‌ها در یکی دو سال گذشته پیگیری شده است که نتایج مطلبی هم حاصل شد.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: براین‌اساس تا کنون سه بسته با ظرفیت بالا از شورای اقتصاد دریافت شده و نیز مدل‌سازی‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری دنبال شده است.

کمانی گفت: اکنون باید دنبال بحث اجرا بود که این مهم، همت شرکت‌ها و بخش خصوصی را می‌طلبد، زیرا آنها که برنده مناقصه‌ها شده‌اند، همچنین سازنده‌ها، شرکت‌های مشاوره و انجمن‌های مرتبط باید با عزم جدی ورود کنند.

وی ادامه داد: مهم است که کشور به‌زودی نتایج اقدام‌ها را ببیند و اگر همت شود می‌توان ۱۰ هزار مگاوات برنامه اعلامی را محقق کرد.

رئیس ساتبا خاطرنشان کرد: دولت هم در کنار بخش خصوصی برای رفع مشکلات ایستاده است.

امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شد

همچنین مهم‌ترین گام برای توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته شد و امکان صادرات برق از سوی آنها فراهم شد.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بر اساس این مصوبه درصورتی‌که ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور وجود داشته باشد مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برق‌آبی و حتی زغال‌سنگ سوز به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار خواهد شد.

این توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سبب شد در خردادماه امسال ۲۶۱ میلیون کیلوات ساعت برق تولید و به شبکه برق کشور تزریق شود.

همچنین بر اساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال جاری تا کنون بالغ بر ۹۲۳ میلیون کیلوات ساعت است.

بنابراین گزارش تولید انرژی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تیرماه سال جاری ۲۶۱ میلیون کیلوات ساعت گزارش شده است که به نسبت به ماه گذشته ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ روند توسعه آهسته اما پیوسته انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان می‌دهد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.