علت تغییر سقف سوخت‌گیری روزانه بنزین؟

علت تغییر سقف سوخت‌گیری روزانه بنزین؟

یک‌شنبه, اکتبر 6, 2024 - 15:57 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حالی اعلام کرده است که سقف سوخت گیری روزانه ۱۰۰ لیتر شده است که این رقم پیشتر ۱۲۰ لیتر بود و این تغییر سقف در فصلی که عموما طبق روال تاریخی، میانگین مصرف بنزین تغییر محسوسی ندارد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد از تابناک، تغییر سقف سوخت گیری بنزین خودرو‌ها درجایگاه‌های سوخت، روز گذشته سر خط اخبار قرار گرفت. موضوعی که موجب ایجاد نگرانی‌های عمومی در سطح جامعه شد. پیش از اعلام این خبر، میزان هر مرتبه سوخت گیری خودرو‌ها ۶۰ لیتر در روز بود.

این در حالی است که امروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی اطلاعیه تاکید کرد که سقف سوخت گیری خودرو‌ها در روز کاهش نداشته است و نوشت: بدون تغییر در سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها، دفعات روزانه برداشت بنزین از کارت خودرو‌های شخصی ۲ بار در روز و سقف برداشت روزانه ۱۰۰ لیتر است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه این اطلاعیه اعلام کرد: به این وسیله به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند بدون تغییر در سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها، دفعات روزانه برداشت بنزین از کارت خودرو‌های شخصی ۲ بار در روز و سقف برداشت روزانه در مجموع ۱۰۰ لیتر (۵۰ لیتر در هربار سوخت‌گیری) است. در ضمن سقف برداشت از کارت سوخت اضطراری بنزین جایگاه‌ها بدون تغییر، مطابق روال پیشین است.

هدف چیست؛ بازی روانی یا مدیریت مصرف؟

این اطلاعیه در حالی به تاکید اعلام می‌کند سقف برداشت روزانه ۱۰۰ لیتر دو دو مرتبه سوخت گیری (۵۰ لیتر در هربار سوخت‌گیری) است که پیش از این اطلاعیه سقف برداشت روزانه ۶۰ لیتر بوده است.

با توجه به اینکه تجربه تاریخی نشان می‌دهد در نیمه دوم سال، به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، میزان سفر‌های بین شهری کاهش یافته و عمدتا تردد‌ها مربوط به داخل شهر می‌شود، چنین تغییر و کاهش سقف سوخت گیری روزانه بنزین محل بحث است! موضوعی که حتی اگر تصور کنیم با روند اصلاحی و مدیریت مصرف کلید خورده باشد، در برهه زمانی‌ای انجام شد که نه تنها میانگین مصرف افزایش نداشته است بلکه به دلیل رفتار تاریخی مردمی، میزان مصرف بنزین کشور در نیمه دوم سال و فصول سرد، کاهشی شده یا تغییر محسوسی ندارد.

از سویی دیگر با توجه به اینکه سقف سوختگیری روزانه از طریق کارت سوخت جایگاه ها، به گفته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تغییری نداشته است، به نظر می رسد اجرای چنین ایده ای پشتوانه مدیریت مصرفی نداشته باشد چرا که اگر با چنین هدفی انجام می گرفت باید برای سوخت گیری آزاد از طریق کارت سوخت جایگاه ها نیز محدودیت ایجاد می شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.