جهش قیمت‌های جهانی نفت 

جهش قیمت‌های جهانی نفت 

شنبه, اکتبر 26, 2024 - 14:48 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نااطمینانی ناشی از احتمال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا سبب شد قیمت‌های جهانی نفت روز گذشته با جهش بیش از 1.5 دلاری به 76 دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش دیوان اقتصاد، قیمت‌های جهانی نفت روز جمعه افزایش یافت و به این شکل افزایش هفتگی 4 درصدی را ثبت کرد چراکه سرمایه گذاران ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه و انتخابات ریاست جمهوری ماه بعد در آمریکا را ارزیابی کردند.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت با 1.67 دلار (2.25 درصد) افزایش به 76.05 دلار در هر بشکه رسید، درحالی که شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با 1.59 دلار (2.27 درصد) افزایش 71.78 دلار معامله شد.

شاخص برنت به این شکل 4 درصد و وست تگزاس 3.7 درصد افزایش هفتگی را ثبت کردند.

اثر تحولات خاورمیانه و انتخابات آمریکا بر قیمت نفت
به گفته فیل فلین، تحلیلگر ارشد در Price Futures Group، بنظر می‌رسد تا زمانی که بازار پاسخی درباره سوالات خود درباره جنگ و انتخابات بگیرد بازار درحال نوسان خواهد بود. به گفته او، انتخابات آمریکا در بسیاری از بازارها نااطمینانی ایجاد کرده است و مردم در این شرایط با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند بطوری به دلیل پتانسیل جهش، نوسان و نااطمینانی آماده انجام تعهدات بزرگ نیستند.

سرمایه گذاران جهانی درحال خرید دلار آمریکا هستند و روی افزایش نوسانات دو هفته بحرانی آینده منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، و همچنین وقایعی چون انتخابات در ژاپن، تصمیم سه بانک مرکزی بزرگ جهان درباره نرخ بهره و بودجه جدید دولت انگلستان قیمتگذاری می‌کنند.

هفته پرنوسان بازار نفت با تحولات خاورمیانه
هردوی شاخص‌های نفت این هفته نوسانی بودند، بطوری که در روزهای دوشنبه و سه شنبه افزایش یافته و چهارشنبه و پنج شنبه کاهش یافتند، که عمدتا به دلیل افزایش یا کاهش ریسک تشدید تنش‌ها در خاورمیانه اتفاق افتاد.

باتوجه به اینکه حمله اسرائیل به جنوب لبنان روز جمعه سبب کشته شدن 3 خبرنگار شد، وزیر بهداشت لبنان و آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار دادند که حملات هوایی اسرائیل در مرز سوریه مانع از فرار پناهندگانی می‌شود که قصد ترک محل جنگ را دارند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که رسیدن به نتیجه دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ میان اسرائیل و حزب الله فوریت دارد و خواستار حمایت از غیرنظامیان شد.

مقامات اسرائیل و آمریکا در روزهای آینده گفتگوها درباره آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها را آغاز خواهند کرد.

حمله اسرائیل به ایران در مرکز توجه سرمایه گذاران
سرمایه گذاران روز جمعه همچنان در انتظار پاسخ اسرائیل به حملات موشکی اول اکتبر ایران بودند، چراکه پاسخ اسرائیل می‌توانست به زیرساخت‌های نفتی ایران باشد گرچه گزارش رسانه‌ها هفته گذشته مبنی بر این بود که حمله اسرائیل احتمالا به زیرساخت‌های نظامی ایران خواهد بود.

از سوی دیگر، معامله گران به دنبال روشن‌تر شدن محرک های اقتصادی چین بودند، گرچه تحلیلگران انتظار ندارند که این اقدامات تقاضای نفت جهانی را تاحد قابل توجهی تقویت کند.

چشم انداز قیمت جهانی نفت
«گلدمن ساکس» روز پنج شنبه پیش‌بینی خود از قیمت جهانی نفت را بین 70 تا 85 دلار برای سال 2025 حفظ کرد و انتظار داشت که محرک‌های اقتصادی چین در مقایسه با محرک‌های بزرگ‌تر، چون عرضه نفت خاورمیانه تاثیر کمتری بر قیمت‌ها داشته باشد.

«بنک آو امریکا» نیز روز جمعه در یادداشتی میانگین قیمت نفت برای سال آینده را 75 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد، بدون اینکه کاهش تولید +OPEC در سال آینده بازگردد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.