ریل، محصولی منحصربفرد که دستیابی به تکنولوژی تولید آن در ایران آرزویی بیش نبود و واردات این محصول در کنار ارز بری فراوان با سختی های بسیار صورت می گرفت، سالهاست که ذوب آهن اصفهان با دانش و تلاش شبانه روزی کارکنان سخت کوش، ایران عزیزمان را در جمع تولید کنندگان ریل در دنیا مطابق با استاندارد اروپا، قرار داده است و سبد متنوع ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در پروژه های مختلف راه آهن و مترو سطح کشور نقش کلیدی دارد.
برای تامین ریل پروژهها با ذوب آهن اصفهان هماهنگ هستیم
برای تامین ریل پروژهها با ذوب آهن اصفهان هماهنگ هستیم
به گزارش دیوان اقتصاد، عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اهمیت دستیابی به تکنولوژی تولید ریل در ذوب آهن اصفهان و بهره گیری از این محصول در پروژه های ریلی کشور را تشریح نموده است.
عباس خطیبی گفت: در سال های گذشته و به صورت خاص در سال جاری با توجه به تاکیدات دولت و مفاد مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه کشور، احداث و توسعه کریدورهای ریلی(مشتمل بر خطوط فرعی و اصلی) مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در بخش نوسازی و ساخت حدود ۱۸۰۰ کیلومتر پروژه های راه آهن جدید برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور مشخص شده است، افزود: پروژه های بسیار خوبی در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب تعریف شده که شاخص ترین آنها اَبر پروژه راه آهن چابهار- زاهدان محسوب می شود. به میزان ۱۵۴ کیلومتر از این محور ریلی” حدفاصل خاش- زاهدان” در سال گذشته افتتاح شد و جشن آغاز ریل گذاری با ریل ملی ویژه محور “خاش – چابهار“ نیز طی کمتر از یک ماه گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
کریدورهای ریلی کشور با وحدت رویه مسئولین در ریل پیشرفت است
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از وحدت فکری بسیار خوب در راستای تسریع در تکمیل کریدورهای ریلی کشور خبر داد و اظهار داشت : دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهور تاکید بسیار ویژه ای در خصوص تکمیل کریدورهای ریلی کشور دارند و چندین جلسه با حضور ایشان، مسئولین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و مصوبات این جلسات به خوبی در مرحله پیگیری قرار دارد.
عباس خطیبی ادامه داد : شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز بر اساس منابعی که در اختیار دارد با وجود محدودیت ها، همه توان و تلاش خودش را برای توسعه خطوط ریلی کشور همچون گذشته به کار می گیرد.
ذوب آهن اصفهان ریل ملی را مطابق با استاندارد اروپا تولید می کند
وی خاطرنشان کرد : مجوز قرارداد ترک تشریفات ۳۰ هزار تنی ریل برای سه محور ریلی ( چابهار- زاهدان، میانه- اردبیل و مبارکه – شهرکرد) از سازمان برنامه و بودجه کشور اخذ شده و این قرارداد به زودی با ذوب آهن اصفهان منعقد می شود.
وی خودکفایی ایران ، در تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان را افتخاری ماندگار معرفی نمود و بیان کرد : این مجتمع عظیم صنعتی با در اختیار گرفتن تکنولوژی تولید این محصول استراتژیک مطابق با استاندارد اروپا در توسعه خطوط ریلی کشور نقش آفرین است و انشاا… رشد تولید این محصول استراتژیک را در ذوب آهن اصفهان شاهد خواهیم بود.
خطیبی اضافه کرد : بهره گیری از ریل ملی در کنار جلوگیری از خروج ارز از کشور، فرایندهایی نظیر سفارش به شرکت های خارجی، ورود به بنادر، ترخیص از گمرک، حمل و نقل و … را حذف نموده است.
ریل ملی، رونق بخش توسعه و عمران کشور
وی افزود : احداث پروژه های ریلی بسیاری نیز در برنامه های آتی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد و در خصوص تامین ریل آنها با ذوب آهن اصفهان هماهنگ هستیم تا همچنان ریلی ملی رونق بخش توسعه و عمران ایران عزیزمان باشد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت : در کنار تامین نیاز داخل پروژه ها با ریل ملی، انشاا… به زودی این محصول ایرانی در سبد محصولات صادراتی نیز قرار بگیرد و کشورمان از نعمت صادرات آن هم بهره مند شود.
عباس خطیبی در پایان ضمن تشکر از سازمان برنامه و بودجه کشور و مسئولین وزارت راه و شهرسازی گفت : از همه مدیران و مهندسین ذوب آهن اصفهان و کارگران تلاشگر این مجتمع عظیم صنعتی که طی اَدوار مختلف تاکنون در راستای تولید ریل ملی، این نماد بومی سازی عظیم برای کشورمان با وجود همه چالش ها و محدودیت ها نقش آفرین بودند، در این فرصت تشکر و قدردانی می نمایم.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد