بیمه کارآفرین و بازی هوشمندانه سرمایه

بیمه کارآفرین و بازی هوشمندانه سرمایه

چگونه سهم بازار کوچک، مزیت رقابتی بزرگ می‌سازد؟

جیمز فینوکان و لویک لانچی ، اقتصاددانان ارشد موسسه سوئیس ری قابلیت مدیریت دارایی را اولین عامل تمایز در رقابت برای کسب دارایی های جدید می دانند. اگر همین گزاره را مبنایی برای زیر ذره بین بردن موضوع افزایش سرمایه بیمه کارآفرین در نظر بگیریم یافته های آن قطعا دارای نکات قابل توجهی است. آمارهای رسمی از این شرکت می گوید که سهم بازار کارآفرین در صنعت بیمه 1.7 درصد در 10 ماهه ابتدای سال است.

به گزارش دیوان اقتصاد، این عدد به ظاهر کوچک و پایدار در کنار توانگری و سرمایه فعلی تعریفی دیگر به خود می گیرد. در یک نگاه خطی، کارآفرین سهم بازار کمی برزگی در صنعت بیمه کشور ندارد هرچند که سال ها از عمر فعالیت آن می گذرد، اما اگر نیم نگاهی به مصوبه الزام افزایش سرمایه شرکت های بیمه داشته باشیم تطبیق آن مصوبه و میزان سرمایه فعلی کارآفرین نشان می دهد که این شرکت پیش از آنکه این مصوبه صادر شود نسبت به تطبیق با شرایط کسب و کار صنعت بیمه اقدام کرده است.

در این گستره قطعا نگاه پل کمپبل رهبر رشد جهانی، گروه استراتژی و فناوری، بریتانیا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. او در این مورد معتقد است:«رهبرانی که به اطلاعات قابل اعتماد و قوی در مورد کسب و کار خود و شرایط متغیری که در آن فعالیت می کنند دسترسی دارند، از برندگان خواهند بود.»

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از بیمه کارآفرین، این شرکت در نظر دارد تا سرمایه خود را از 1500 همت به 1800 همت برساند.

این افزایش سرمایه از دو محل اندوخته ها و سود انباشته خواهد بود. این رهیافت هرچند که راه حل متداولی در میان شرکت های بیمه است اما به اصل مهمی در راهبردهای کارآفرین اشاره دارد. بیمه کارآفرین از جمله شرکت هایی است که از روند سوددهی پایداری برخوردار بوده است. همین سوددهی پایدار عاملی برای ذخیره اندوخته های قانونی و سرمایه ای مکفی در شرکت بوده ست.

اما قطعا افزایش سود انباشته این شرکت که بخش قابل توجهی از این افزایش سرمایه را به خود اختصاص داده است نیز حکایت از انسجام جامعه سهامداری و اعتماد به تصمیمات مدیریتی هیات اجرایی این شرکت دارد.

باید پذیرفت که تئوری نمایندگی به عنوان یک آفت می تواند رابطه ارزش آفرین میان هیات اجرایی و جامعه سهام داری را خدشه دار کند. اما در سایه طراحی مدل های مدیریتی شفاف، پایدار و توسعه گرا این آفت در سال های اخیر متوجه این شرکت نبوده.

کارآفرین اذعان دارد که این افزایش سرمایه که با اهداف متنوعی از جمله افزایش ریسک پذیری و سهم نگهداری، طراحی محصولات جدید مطابق با نیاز بازار، بکارگیری فن آوری های نوین، کنترل ضریب خسارت شرکت، تسریع در پرداخت خسارت زیان دیدگان، افزایش سود پایه هر سهم، ارتقا توانمندی و سنجش رضایت کارکنان صورت می گیرد، در راستای پوشش مهم ترین معضل اقتصاد کشور که همانا رویارویی با تحریم هاست صورت می گیرد. باید پذیرفت این وضعیت در دهه گذشته به وضوح اثرات خود را بر متغیرها پولی و مالی نمایان کرده است. این چالش در صنعت بیمه به واسطه ماهیت پشتیبانی بیمه از صنایع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده، چراکه صنعت بیمه از یک سو مستقیما تحت تاثیر شرایط سخت اقتصادی و از سوی دیگر مکلف به قبول بخش عمده ریسک صنایع مختلف نیز گردید.

بنابراین هرچند نرخ کمی سهم بازار کارآفرین کوچک به نظر می رسد اما قدرت مدیریت ریسک و اکچوئری این شرکت عاملی برای خلق پرتفوی کیفی به منظور افزایش مزیت رقابتی پایدار در صنعت بیمه شده است.

این راهبری تنها در سایه انتخاب صحیح و فنی ریسک ها در این شرکت در کنار قدرت مدیریت منابع انسانی حرفه ای فراهم شده، چراکه هرچند بکارگیری هوش مصنوعی و الزامات مبتنی بر نسل چهارم انقلاب صنعتی برای شناسایی، کنترل و کاهش ریسک هنوز در صنعت بیمه رخ نمایی نمی کند اما رهبری که از قدرت کارگردانی بازیگران اصلی شرکت خود برخوردار هستند، قطعا سناریوی جذابی را در خلق سود پایدار روی میز سهام داران شرکت ها می گذارند، راهبردی که در بیمه کارآفرین به کرات آزموده شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.